English

محمدجواد حق شناس در گفتگو با خبرگزاری موج:

گنجینه مانا فراتر از انتظار است/ آثار هنرمندان پیشکسوت سرمایه هایی تمام نشدنی هستند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا آن را فراتر از انتظار توصیف کرده و میلیونها خانه ایرانی را امکانی برای میزبانی اساتید هنر کشور دانست.

گنجینه مانا فراتر از انتظار است/ آثار هنرمندان پیشکسوت سرمایه هایی تمام نشدنی هستند

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، در دومین روز از برپایی نمایشگاه «گنجینه مانا» به میزبانی نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت،  محمدجواد حق شناس ، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بازدید از این نمایشگاه آمدند و با تنی چند از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه از جمله ابراهیم نباتی هنرمند پیشکسوت تراش شیشه و بلور ، محمد نگینی هنرمند پیشکسوت تراش سنگ‌های زینتی ، صادق احمدی هنرمند پیشکسوت نقاشی روی شیشه ، پرویز قلی‌زاده از هنرمند پیشکسوت تراش شیشه و بلور، محمد فلاح مراد هنرمند پیشکسوت تراش شیشه و کریستال و امیر همتی هنمند پیشکسوت سازنده سازهای مختلف ایرانی گفتگو کردند.

حق ناس در گنجینه مانا3

 حق شناس در حاشیه این بازدید به خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص ارزیابی اش از نمایشگاه گنجینه مانا گفت: در این نمایشگاه بیش از سیصد اثر از 40 هنرمند پیشکسوت و ماهر به نمایش گذاشته شده که این آثار متنوع و با کیفیت فراتر از انتظار من بود.

وی افزود: هنرمندان پیشکسوت سرمایه های کشور هستند و در دوره سنی خاصی هستند که علی القاعده باید آثارشان به نمایش گذاشته شود تا زمینه انتقال تجربه و هنرشان فراهم شود. برخی از این هنرها اگر به شاگردانی منتقل نشوند ممکن است خدای ناکرده به دست فراموشی سپرده شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: به نظر من برپایی این نمایشگاه یک اقدام بسیار ارزشمند بود برای معرفی این چهره های هنرمند گم نام و د رعین حال شاید فضایی باشد برای جوانان، که با حضور در این محل با این اساتید از نزدیک آشنا شوند و بتوانند مسیری که این اساتید طی کرده اند از طریق بررسی آثار ایشان ادامه داده به یک کمال  دست پیدا کنند.

حق شناس در گنجینه مانا2

وی در مورد نقش و تاثیر این نمایشگاه از منظر اقتصاد هنر گفت: به نظر من گسترش و رونق هنر بدون در نظر گرفتن بخش اقتصادی اش یک امر نیمه تمام وابتر محسوب می شود. ما باید بتوانیم بسته کالاهای فرهنگی را به درون خانواده ها ببریم. اگر به خانواده ها مراجعه کنید می بینید که خانه های ایرانی نمی توانند بدون آثار هنری باشند اما عمدتا در دهه های اخیر شاهد این بودیم مکه بیشتر به سمت استفاده از صنایعی در حوزه چینی با بلور که عمدتا از تولیدات کشورهای خارجی بویژه غربی و یا چینی بهره می برند. ما اگر بتوانیم این رویکرد را تغییر دهیم آن وقت میلیونها خانه ایرانی می توانند میزبان آثار اساتید ایرانی شوند و ضمن اینکه اقتصاد هنر شکوفا می شود این آثار به شکل مناسبی در خانه های ایرانی حفاظت خواهند شد . چقدر حیف است که این آثار در جامعه جایگاه خود را به خوبی پیدا نکرده است و این بیانگر این است که این امر برای تحقق، نیاز به کار فرهنگی عمیق و گسترده دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا خرید آثار هنرمندان پیشکسوت می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری برای خانواده ها محسوب شود گفت: طبیعتا این آثار سرمایه هایی هستند که هیچ وقت تمام نمی شود بلکه هر چقدر که زمان می گذرد ارزش این آثار و قدرت برابری آنها بیشتر هم می شود. در گذشته هم شاهد بودیم که خانواده ای اقدام به خرید فرش دست بافت ایرانی می کرد، ضمن اینکه بهره لازم را می بردند و کاربرد داشت و در عین حال از آن فرش لذت هم می بردند، آن نقش و نگارها ذهن هنرمند نوجوانان ایرانی را پرورش می داد و اگر خدای ناکرده آن خانواده در مسیر مثلا ازدواج دختر یا پسرشان به مشکل اقتصادی بر می خوردند می توانستند حتی با افزایش قیمت به رغم سالها استفاده آن را به فروش برساند و بخشی از بار اقتصادی خانواده را به کمک آن اثر هنری کم کنند.  

حق شناس در گنجینه مانا4

محمدجواد حق شناس تاکید کرد: من فکر می کنم این اتفاق برای خیلی از این کارهای فاخر هم می تواند بیفتد و ضمن اینکه سالهای سالهای موجب بهره مناسب برای خانواده باشد در روز گار سختی هم مانند یک حساب پس انداز عمل کند. بویژه که بسیاری از این آثار با توجه به سن و سال اساتیدش احتمالا تکرار ناپذیرند و همین امر بر افزایش ارزش آنها بسیار موثر است.

این نمایشگاه به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت و موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا و با رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به هنرهای سنتی از ۹ تا ۱۹ تیر می‌توانند برای تماشای این آثار به فرهنگستان هنر واقع در تهران، تقاطع خیابان ولیعصر (عج) و طالقانی مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه