English

در مراسم تشییع جنازه عبدالوهاب شهیدی بیان شد:

برای زنده نگه داشتن یاد شهیدی و امثال او باید آواز ایرانی را حفظ کنیم/غصه عبدالوهاب شهیدی از زبان نوربخش

مراسم تشییع پیکر عبدالوهاب شهیدی هنرمند پیشکسوت موسیقی امروز چهارشنبه، بیست و دوم اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

برای زنده نگه داشتن یاد شهیدی و امثال او باید آواز ایرانی را حفظ کنیم/غصه عبدالوهاب شهیدی از زبان نوربخش

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، مراسم تشییع پیکر عبدالوهاب شهیدی هنرمند پیشکسوت موسیقی امروز چهارشنبه، بیست و دوم اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور حمیدرضا نوربخش، مجید انتظامی، علیرضا افتخاری، فریدون عبدلی، فاضل جمشیدی، مدیران معاونت هنری ارشاد و تعدادی از هنرمندان، بستگان و علاقمندان مرحوم عبدالوهاب شهیدی  برگزار شد.

در بخشی از این مراسم نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با بیان اینکه با نسلی رو به رو هستیم که تکرار نشدنی هستند، گفت: استاد شهیدی یک قرن، زندگی کرد و نزدیک هشتاد سال از موسیقی میراث داری و میراث بانی کرد. به طوری که سالهاست در خاطره جمعی همه ایرانیان جا گرفته است. امیدوارم حوزه فرهنگ و هنر بتواند افراد جدیدی در سطح مرحوم عبدالوهاب شهیدی را به جامعه موسیقی معرفی کند.

خیلی دوست داشتیم در اول مهرماه تولد صدسالگی او را در موسسه هنرمندان پیشکسوت جشن بگیریم که افسوس این فرصت را پیدا نکردیم. امیدواریم که بتوانیم مجموعه اشعار و کتابهای او را منتشر کنیم.

تشییع جنازه عبدالوهاب شهیدی

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در بخشی از این مراسم که اجرایش بر عهده فاضل جمشیدی بود، گفت: بزرگترین میراث شهیدی ساز و آواز اوست که نزدیک به هشت دهه این میراث ساری و جاری بوده و برای نسل های بعدی هم به یادگار خواهد ماند و او به این میراث همیشه سفارش می کرد. اگر ما می خواهیم حافظ امثال او باشیم باید موسیقی مان را پاس بداریم

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه وضعیت موسیقی ما خوب نیست و گوش مردم هر روز با موسیقی میراث شهیدی و امثال او فاصله می گیرد که این امر بسیار نگران کننده است. این موسیقی های بی شناسنامه بی هویتی که امروز بیش از همه چیز در فضای مجازی ساری و جاری است و توسط چند ده هزار یا چند صد هزار نفر لایک می خورد باعث شرم و غصه است و می دانم که باعث غصه عبدالوهاب شهیدی هم بود. موسیقی اصیل ما از بین رفتنی نیست اما این مقدار مخاطب محدود هم شایسته نیست.

نوربخش ادامه داد: گرچه ما آئین های باستانی خود را پاس می داریم و آئین های باستانی مان در جامعه بسیار یادآوری می شود -که خیلی خوب است - اما این آئین ها و سنتها یک درون هایه محتوایی هم دارد که معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرد. مثلا یلدا بدون حافظ و مولانا و شاهنامه چه معنی می تواند داشته باشد.

مدیر عامل خانه موسیقی افزود: همه ما باید احساس مسئولیت کنیم. این باری است بر دوش همه ما که دلمان برای میراث فرهنگیمان می تپد. روان شاد استاد شجریان هم همیشه بر این مسئله پافشاری داشتند. آواز همیشه ادبیات وشعر ما را زنده نگه داشته و به نسل های بعد منتقل کرده پس باید به این میراث خیلی توجه کنیم.

وی در ادامه در مورد خانواده مرحوم عبدالوهاب شهیدی تصریح کرد: همه قبیله شهیدی از عالمان دینی بوده اند. وقتی از پدرش صحبت می کرد از یک روحانی صحبت می کرد که صد سال پیش، هم زبان فرانسه و هم انگلیسی می دانست، روحانی روشن ضمیری که علوم غریبه بسیاری را می دانست و حتی در مورد استخراج از معادن اطلاعات داشت. نتیجه تربیت و پرورش چنین خانواده ای فرزندی همچون عبدالوهاب شهیدی بود که هم سابقه هنرهای نمایشی داشت، هم شاعر و هم نوازنده درجه یک ساز عود بود. تنها کسی که در زمان خودش عود را ایرانی می نواخت. نوازندگی برخی از نوازندگان عود هم دوره او لهجه عربی داشت ولی عود شهیدی صد در صد ایرانی بود. صدای مخملین او در عمق جان همه دوست داران موسیقی ایرانی نفوذ می کرد.

تشییع جنازه عبدالوهاب شهیدی1

فریدون عبدلی هم در بخش دیگری از این مراسم چند بیت شعر خواند و گفت آمدم با مرادی که عمری مریدش بودم وداع کنم. مگر ممکن است که فراموشش کنم. امید دلم کجا می روی ؟... خدا بیامرز تاکید زیادی بر روی بیان درست شعر داشت. نگاه معصومانه ای هنگام خواندن و نوازندگی داشت. آواز شهیدی نغمه آسمانی بود.

در ادامه ناهید جباری در بخشی از این مراسم شعری را که عبدالوهاب شهیدی در سوگ فرامرز پایور سروده بود خواند.

بر اساس اعلام فاضل جمشیدی ، هنرمند و مجری این مراسم، هومن ظریف، بابک صحرایی و ناهید جباری کتاب شهیدی عود و آواز و آقای راستین معتبر زاده کتاب استاد شهیدی آماده کرده اند.

وی افزود: کاش مسئولین فرهنگی کمی شجاعت داشتند و سهم ما را از سایر نهادها می گرفتند و اگر تنها حق و سهم ما به ما داده می شد وضع فرهنگ و هنر بسیار بهتر از این بود. امیدواریم که این شجاعت در مسئلین فرهنگی شکل بگیرد و در آینده شاهد روند بهتری باشیم.

پس از آن علیرضا افتخاری هم سخنانی را در تمجید از مرحوم استاد عبدالوهاب شهیدی بیان کرد.

در پایان این مراسم شاهرخ شهیدی فرزند مرحوم استاد شهیدی هم گفت: بیش از هفتاد سال در خدمت استاد بوده ام الان نمی دانم که به پدرم چه باید بگویم.  

وی افزود: مردم عزیز هنردوست در غم عزیز به سوگ نشسته ایم که به واقع نیاز به معرفی ندارد، صمیمانه ترین سپاسها را از سوی خود و خانواده نثارتان می کنیم.

پایان بخش این مراسم خواندن نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی بود.

عبدالوهاب شهیدی متولد سال 1301 درمیمه اصفهان، خواننده در سبک سنتی ایرانی، آهنگساز، استاد آواز و نوازنده عود بود. او از اوایل دهه 1320 فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش شروع کرد. او به جز آواز خواندن و آهنگسازی، نوازنده ای منحصربه فرد با ساز عود است، همچنین سابقه همکاری با استادانی مانند جلیل شهناز، فرامرز پایور، علی اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی دارد.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، روز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) درگذشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه