English

دانشگاه مذاهب اسلامی به شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام پیوست

دانشگاه مذاهب اسلامی با امضای تفاهم نامه ای در آیینی که در محل شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام برگزار شد، به این شبکه پیوست.

دانشگاه مذاهب اسلامی به شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام پیوست

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری موج، آئین امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی با شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام با حضور سیدمحمد حسینی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و کریم نجفی برزگر دبیرکل شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام و جمعی از استادان و دانشگاهیان برگزار شد.

با امضای تفاهمنامه میان این دومجموعه، همکاری مشترک برای فعالیت های علمی و تربیت دانشجویان خارجی آغاز خواهد شد.

دکتر حسینی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در این نشست عنوان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی از دانشگاه های فعال در تربیت دانشجویان نخبه داخلی و خارجی با نگاه تقریبی است که از میان نخبگان شعیه و اهل سنت به دو صورت حضوری و غیر حضوری دانشجو پذیرش می کند.

وی در مورد اهمیت و کارکرد این تفاهم نامه اظهار کرد: این تفاهم نامه از جهت همکاری هایی در زمینه معرفی دانشگاه مذاهب اسلامی که در جهان اسلام باید فعال باشد، منعقد شد. شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام نیز که در جذب دانشجو فعال است، می توانیم با آنها همکاری های علمی و فرهنگی آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه این همکاری ها در قالب پژوهشی و آموزشی است، گفت: همچنین می توانیم در برگزاری همایش ها و وبینارها و همکاری اساتید و نخبگان جهان اسلام و دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برای دانشجویان و اساتید و علاقمندان به اندیشه های تقریب با آنها همکاری کنیم. در مباحثی چون موضوعات پایان نامه ها و رساله ها نیز می توانیم همکاری های مشترکی داشته باشیم.

کریم نجفی برزگر دبیرکل شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام نیز در معرفی شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام گفت: شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام یکی از 13 شبکه‌ کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با نام اختصاری کامستک (COMSTECH) است که زیرنظر سازمان همکاری های اسلامی OIC است. این سازمان، مجمعی را 50 سال قبل تشکیل می دهد برای حمایت از کشورهای اسلامی که واقع فلسطین و بیت المقدس اتفاق افتاد تا در مواقع مختلف، کشورهای اسلامی از یکدیگر دفاع کنند. 57 کشور عضو این مجمع هستند که یکی از آنها ایران است و 27 کشور در حوزه کشورهای آسیا و اقیانوسیه و 27 کشور عربی و آفریقایی و 3 کشور اروپایی و آمریکایی هستند.

وی افزود: در این مجمع مطرح شده که زمانی کشورهای اسلامی می توانند از نظر زیرساختی رشد کنند که دانشگاه هایشان زیرساخت هایشان ارتقا پیدا کند و کامستک را راه اندازی می کنند که کشورهای جهان اسلام، رشد کنند.

دبیرکل شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام بیان کرد: 13 شبکه زیر مجموعه کامستک هستند تا این شبکه ها بتوانند ارتباطات بین کشورها را برقرار کرده و روند رشد و فناوری را طی کنند. یکی از این شبکه ها، شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام است که داشنگاه های جهان اسلام را به صورت مجازی با یکدیگر نزدیک کرده است و حدود 55 میلیون نفر دانشجوی مجازی در سراسر کشورهای اسلامی دارد. به ویژه در دوران کرونا این تعداد رشد کرده است و حتی دانشگاه های حقیقی نیز تبدیل به مجازی شدند.

وی تاکید کرد: آن چیزی که برای کامستک و OIC مهم است، جهان اسلام و وحدت جهان اسلام و تقریب مذاهب اسلامی است که ما بتوانیم در این مسیر تلاش کنیم. دانشگاه مذاهب اسلامی تنها دانشگاهی در ایران است که مورد توجه مقام معظم رهبری است و برای دیپلماسی تقریب مذاهب تشکیل شده است تا فرهنگ تقریب با اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام وارد دانشگاه ها شود و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. ما با این تفاهم نامه در واقع زمینه اجرایی شدن این منویات را پیاده خواهیم کرد و فکر وا ندیشه تقریب که از اهداف علمای جهان اسلام بوده، در زمان حاضر که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد از طریق دانشگاه ها اتفاق می افتد.

نجفی برزگر در پایان گفت: ضمن اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی را به 57 کشور اسلامی معرفی می کنیم، جایزه مفاخر تقریبی را نیز برگزار خواهیم کرد و دانشنامه مفاخر تقریبی را تدوین خواهیم کرد. همچنین نشست هایی را با علما و اساتید دانشگاه های داخلی اهل سنت خواهیم داشت و مناطق مختلف را با فرهنگ تقریب آشنا خواهیم کرد تا تاثیرگذار باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه