English

دبیر هنری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش مطرح کرد:

سمپوزیوم‌ها راهی برای رسیدن به شهر ایده‌‌آل/ اهمیت سرمایه‌گذاری روی فضاهای احیاء نشده کیش

دبیر هنری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش با بیان اینکه این جزیره فضاهای احیاءنشده زیادی در درون خود دارد گفت: به راحتی با برگزاری سمپوزیوم و ساخت مجسمه در حوزه شهرسازی و مدیریت شهری به شهری ایده‌آل نزدیک می‌‌شویم که می‌توانیم روی آن حساب ویژه‌ای باز کنیم.

سمپوزیوم‌ها راهی برای رسیدن به شهر ایده‌‌آل/ اهمیت سرمایه‌گذاری روی فضاهای احیاء نشده کیش

هدایت صحرایی، دبیر هنری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش که در اسفند ماه گذشته به کار خود پایان داده، در توضیح سطح کیفی این رویداد هنری به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: به نظر من در این دوره نسبت به دوره‌های قبل سمپوزیوم، شاهد تغییر و تحولی در ارائه طرح‌ها بودیم و هنرمندان این امکان را داشتند که آثاری را در راستای سبک هنری خاص خودشان ارائه دهند. به این معنا که آثار برگزیده این سمپوزیوم اغلب از جدیدترین نمونه‌‌ آثار هنرمندان بود که در قالب یک مجموعه در حال اجرا بود.

عضو دائمى انجمن مجسمه سازان ایران افزود: در این سمپوزیوم از سنگ مرمر لرستان برای ساخت مجسمه‌ها استفاده شد و این برای اولین بار است که همچین متریالی در این ابعاد بزرگ در سمپوزیومی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ یکی از مرغوب‌ترین سنگ‌هاست و کیفیت مطلوب آن باعث می‌شود نتیجه بسیاری خوبی در پایان سمپوزیوم به دست بیاید که آثاری ماندگار در کیش به یادگار بماند. می‌توان گفت این ویژگی، مهمترین نقطه تمایز ششمین سمپوزیوم کیش در مقایسه با سایر سمپوزیوم‌های کشور است.  

وی درباره محل نصب مجسمه‌ها گفت: جای نصب این آثار هنری از پیش تعیین شده و قرار است در پیاده‌راه بلوار دریا در نزدیکی اسکله کیش قرار بگیرند که فضای پر ترددی در این جزیره محسوب می‌شود. از آنجایی که از ابتدا محل و فضای نصب آثار مشخص بود ابعاد خاصی هم برای ساخت مجسمه‌ها در نظر گرفته شد. همه آثار در ابعاد مشابه ساخته می‌شوند و به صورت ایستاده نصب خواهند شد، گرچه ساخت مجسمه‌ای که قرار است ایستاده نصب شود چالشی برای هنرمند محسوب می‌شود و هنرمند را در طراحی و ساخت محدود می‌کند.

صحرایی با اشاره به اینکه در این سمپوزیوم سه مترمکعب سنگ مرمر لرستان به هر یک از هنرمندان برای ساخت اثر داده شد درباره دلیل انتخاب مجسمه‌های بزرگ در این سمپوزیوم چنین توضیح داد: از آنجایی که محل نصب آثار مشخص بود نمی‌شد مجسمه‌ها کوچک‌تر یا بزرگتر باشند، به همین دلیل در فراخوان اولیه، شرط پذیرش آثار این قرار داده شد که همه کارها در ابعاد و جنس مشخص، با سنگ یکپارچه و به صورت ایستاده ساخته شوند. معتقدیم اگر مجسمه‌ها با چنین ابعادی در یک خط در پیاده‌راه تعیین شده نصب شود برآیند بهتری از سمپوزیوم به دست خواهیم آورد.

جذب گردشگر و رونق بخشیدن به فضای فرهنگی و هنری جزیره کیش موضوع دیگری بود که صحرایی درباره تاثیر مجسمه‌ها بر آن گفت: یکی از هدف‌های ما از برگزاری سمپوزیوم و ساخت مجسمه‌ها، حضور مردم برای مشاهده روند ساخت آثار هنری است. اگر تبلیغات بیشتری هم برای چنین رویدادهایی داشته باشیم، قطعا گردشگران بیشتری جذب خواهند شد. از طرف دیگر، مجسمه‌ها بعد از ساخت در بخشی از جزیره نصب خواهند شد که همین امر به زیبایی بصری و جذاب شدن آن منطقه می‌انجامد.

«در بسیاری از کشورها تمرکز بر جذاب کردن فضاهایی است که گردشگران کمتری از آن بازدید می‌کنند.» صحرایی با بیان این موضوع گفت: ساخت و نصب مجسمه در فضاهایی که خالی از آثار هنری است و مقصد گردشگری محسوب نمی‌شود، یکی از عواملی است که می‌تواند گردشگر را به سمت خود جذب کند. مجسمه‌ها می‌توانند یک محیط ناشناخته را به خوبی احیا کنند. برای مثال سمپوزیومی در یکی از مناطق خشک و بیابانی چین برگزار می‌شود که تا سال‌های پیش هیچ گردشگری از آن بازدید نمی‌کرد اما برگزاری سمپوزیوم به عنوان یک رویداد هنری و همچنین خلق و نصب مجسمه‌های غیر عادی و عجیب و بسیار بزرگ در این محیط سبب شد سالانه میلیون‌ها گردشگر به این منطقه بیابانی بروند. چنین دستاوردی در حوزه گردشگری تنها با برگزاری چند دوره سمپوزیوم به دست آمده است.

صحرایی گردشگرپذیر بودن کیش را یکی از پتانسیل‌های بسیار قدرتمند این جزیره دانست و گفت: چه بهتر که بتوانیم این ویژگی را به خوبی معرفی کنیم و فرهنگ‌های مختلف را در آن به نمایش بگذاریم. کیش فضاهای احیا نشده زیادی در درون خود دارد که به راحتی با برگزاری سمپوزیوم و ساخت مجسمه می‌توان از این فضاها به بهترین شکل بهره برد. با چنین فعالیت‌هایی است که در حوزه شهرسازی و مدیریت شهری به شهری ایده‌آل نزدیک می‌‌شویم که می‌توانیم روی آن حساب ویژه‌ای باز کنیم.

وی درباره کیفیت برگزاری سمپوزیوم‌های داخلی از نظر استانداردهای جهانی گفت: به عقیده من هنوز از لحاظ تصمیم‌‌هایی که در سطح کلان سمپوزیوم‌ها گرفته می‌شود کمی ضعیف هستیم. در بسیاری از سمپوزیوم‌های دنیا یکی از اهداف برگزاری چنین رویدادهایی، ساخت و نصب چندین مجسمه است اما کشورهایی هم هستند که سمپوزیوم‌ها در آن‌ها صرفا با هدف ساخت مجسمه‌های شهری برگزار نمی‌شوند و احیای سنت مجسمه‌سازی و شکل‌گیری گفتمان‌های فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی، محور اصلی برگزاری سمپوزیوم است. چنین گردهمایی‌هایی فضای فرهنگی و گفتمان حوزه تجسمی را احیا می‌کند و در نهایت مردم را به سمت محیطی هنری می‌کشاند تا در بازدید از روند ساخت مجسمه‌ها، لحظات خوشی داشته باشند. در بسیاری از موارد هم مجسمه‌های در ابعاد کوچک ساخته ‌می‌شوند و برای فروش در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

دبیر هنری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش در پایان گفت: سمپوزیوم کیش از لحاظ متریال در بهترین سطح خود قرار دارد و ما از بهترین سنگ‌ها برای ساخت مجسمه استفاده کردیم اما از لحاظ تکنولوژی و امکانات هنوز با سطح اول دنیا فاصله داریم.

ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش در ماه های پایانی سال ۱۳۹۹ با متریال سنگ با همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش برگزار شد. رئیس این رویداد ابوالفضل طیبی و دبیر برگزاری آن نیز احسان گرایلی بودند. در این سمپوزیوم ۱۲ سنگ توسط ۱۲ هنرمند و ۱۲ هنرمند دستیار ساخته و اجرا شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه