English

مهدی جعفری در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

برداشت اشتباه هنرمندان از فراخوان های مذهبی/عکس نوشت جشنواره آیات فرصتی برای خلق ایده های جدید است

داور دومین جشنواره ملی عکس آیات در مورد ویژگی های یک عکس خوب با موضوع آموزه های قرآنی، بخش جدید عکس نوشت و بخش ویژه این جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.

برداشت اشتباه هنرمندان از فراخوان های مذهبی/عکس نوشت جشنواره آیات فرصتی برای خلق ایده های جدید است

مهدی جعفری یکی از داوران دومین جشنواره ملی عکس آیات در مورد این مسابقه و ویژگی عکس خوب با موضوع آموزه های قرآنی به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: امروز ما شاهد برگزاری دومین دوره جشنواره عکس آیات پس از دوسال در کرمان هستیم که فرصت بسیار مناسبی است هم برای درک درست دستورات کتاب آسمانی و معنای آن در زندگی و هم خلق آثار ارزشمندی که با نگاهی نو و خلاق به این گنجینه عظیم الهی پرداخته اند.

وی افزود: اما یکی از چالشهای بزرگ ما در جشنواره های موضوعی، عدم درک درست از موضوع و مفاهیم خواسته شده در رویداد است که عموما شرکت کننده و برگزار کننده را دچار مشکل می کند، خصوصا در جشنواره ها و رویدادهایی که تم و موضوع مذهبی دارند . عموما شرکت کننده برداشت سطحی و غیر خلاقانه از موضوع دارد و این باعث می شود آثار از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشند.

مهدی جعفری که عضو انجمن ملی عکاسان هم هست تصریح کرد: وقتی که موضوع فراخوان، مذهبی است شرکت کننده این تصور را دارد که باید مستقیم به موضوع بپردازد و این مطلب یک نوع چالش در انتخاب ایده در خلق اثر ایجاد می کند. در صورتیکه وقتی عنوان جشنواره قرآنی است یعنی اینکه هر ایده و نشانه ای به موضوع مربوط است. وقتی بحث امر به معروف و نهی از منکر باشد یا برداشتی از آیات قران کریم، یعنی پرداختن به خوبی ها و بدیهای زندگی، یعنی هنرمند به هر ایده ای که بپردازد در حیطه خلق اثر قرار خواهد گرفت. اساسا خندیدن و خنداندن از دستورات قرآن است همانطور که امر به معروف، نفس کشیدن و زندگی کردن هم از دستورات کتاب خداست. زندگی، عشق به همنوع، صلح و دوستی، احترام به دیگران و کمک کردن و ... از کلام وحی است و هرانچه که در این قالب، تصویر شدنی باشد در زمره مواردی است که می تواند در این جشواره وارد رقابت شود و اساسا معنای قران معنای زندگی یعنی همین...

مهدی جعفری

این هنرمند عکاس و گرافیست در مورد بخش جدید جشنواره عکس آیات که شباهتی هم با کارهای گرافیکی دارد گفت: بخش «عکس نوشت» که برای اولین بار در این جشنواره تعریف شده است می تواند نقطه شروعی برای خلق ایده های جدیدی باشد که شاید تا کنون به آن برخورد نکرده باشیم. در واقع عکس نوشت به نوعی ایده گرفتن از متن یا متونی است که اگر در کنار تصویر قرار بگیرد اثر را کامل کند. یا به نوعی نوشته میتواند یک عنصر تصویری در شکل گیری اثر باشد و در خوانش آن به بیننده کمک کند و در این بین بخش مهم متن در شکل گیری اثر موثر خواهد بود.

داور دومین جشنواره عکس و عکس نوشت آیات تاکید کرد: باید توجه داشت که در عکس نوشت، مبنا عکس است که حتما باید توسط عکاس خلق شده باشد و «نوشته» مکمل معنایی اثر خواهد بود همچنان که در معماری اسلامی نقش و نوشته در کنار هم علاوه بر زیبایی بار معنایی و خوانش آن را  قوت بخشیده است.

این هنرمند کرمانی در مورد بخش بومی این جشنواره که تنها اختصاص به هنرمندان کرمانی و با موضوع اماکن مذهبی کرمان طراحی و اجرا شده است، گفت: استان کرمان به لحاظ وسعت گسترده و تعدد اماکن تاریخی- مذهبی زیبایی که دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در حدود ۷ هزار جاذبه‌ تاریخی دارد که ۷۰۰ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. بنابراین پتانسیل خیلی خوبی دارد که سوژه بسیاری از عکاسان این منطقه باشد که می توانند با شناخت و هنر خودشان، در جهت معرفی این اماکن نقش مهمی ایفا کنند.

مهدی جعفری در پایان سخنانش اظهار داشت: بخش ویژه این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای عکاسان استان کرمان است که به معرفی مساجد و اماکن تاریخی و مذهبی استان بپردازند. امیدوارم که این بخش با نگاه ویژه هنرمندان عکاسان استان پربارتر پرداخته شود.

دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» بهمن ماه ۱۳۹۹ به دبیری محمدرضا علیزاده احمدآبادی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی ، توسط دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با هدف آشنایی بیشتر جامعه ایران زمین به مفهوم «قرآن» به‌عنوان یک راهکار و مسیر عبور در همه زمینه‌‫ها و جوانب برای زندگی بهتر و سالم برگزار می‌شود که آخرین مهلت ارسال اثر برای این مسابقه پایان وقت اداری 25 بهمن ماه تعیین شده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه