English

هیسپان تی وی شروع رویکردی نوین/پنجره ای به حقیقت پیش روی مردم اسپانیولی زبان

اهمیت تاسیس شبکه اسپانیولی زبان برای منطقه آمریکای لاتین در شکست هژمونی رسانه های غربی و بیان حقیقت و ایجاد آگاهی از نگاهی متفاوت از غرب تعریف می شود.

هیسپان تی وی شروع رویکردی نوین/پنجره ای به حقیقت پیش روی مردم اسپانیولی زبان

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، برنامه های استکبار همواره بر این مبنا استوار بوده که ملت های یک منطقه از دیگر مناطق بی اطلاع باشند و اصولا جهان آگاهی خود را فقط از مسیر رسانه های غربی به ویژه آمریکایی و انگلیسی به دست آورند. در نتیجه نوع شناختی که ایجاد می شود بر اساس آن دیدگاه مطلوب غرب است. در نهایت چنین مسیری به متحد نشدن و همکاری نکردن ملت ها با یکدیگر منجر می شود.

بر این اساس تحریم ملت ها ممکن می شود و روندهای اسلام ستیزی، شیعه هراسی و ایران گریزی نیز به جریان می افتد. اینکه جهان باید یک تصویر خاص از یک کشور مثلا ایران داشته باشد، با این راهبرد میسر می شود. دولت های استیلاگر همواره تلاش کرده اند جهان را از فعالیت های هسته ای ایران بترسانند تا ایران را به عنوان کشوری خطرناک برای امنیت جهان در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل ببرند. در سال های اخیر این انحصار رسانه ای شکسته شده است و حتی دورترین کشورهای آمریکای لاتین که در گذشته به علت همین راهبرد استکباری کمترین اطلاعی از ایران نداشتند اکنون آگاهی خوبی از کشور ما و حتی غرب آسیا دارند. نقش یک رسانه اسپانیولی زبان در این میان بسیار تاثیرگذار بوده است. شبکه هیسپان تی وی معاونت برون مرزی صداوسیما که حالا در شروع یازدهمین سال فعالیت خود است.

سلام به هیسپانیک

با راه اندازی شبکه هیسپان تی وی مردم آمریکای لاتین و غرب آسیا برای اولین بار توانستند مسیری برای ارتباط خبری، فرهنگی و سیاسی خارج از انحصار کشورهای دیگر استعمارگر داشته باشند. این تلویزیون اولین و تنها رسانه از غرب آسیا در آمریکای لاتین محسوب می شود و شعار «پلی به آمریکای لاتین» مصداق همین رویکرد است.

دو منطقه غرب آسیا و آمریکای لاتین، از جمعیت و منابع طبیعی بسیار با اهمیتی برخوردار است اما روابط میان آنها به ویژه همکاری اقتصادی و تبادلات تجاری در حد چنین توانایی بالقوه ای نیست. مردم امریکای لاتین که سال های متمادی دنیا را فقط از زاویه نگاه شبکه های غربی یا رسانه های داخلی مقلد امریکا می دیدند. آنها با وجود شبکه های آزاد اندیش مانند هیسپان تی وی این فرصت را خواهند داشت که به حقیقت نیز نظری بیفکنند. مصداق این مدعا همگرایی شبکه تله سور ونزوئلا با هیسپان تی وی است که اکنون با تولید مشترک برنامه «نبض» مصداق پیدا کرده است.. برخی از برنامه های تله سور در تلویزیون های منطقه آمریکای لاتین بازنشر می شود. خود تله سور برایندی از همکاری رسانه های مختلف آن منطقه از جمله آرژانتین، بولیوی کوباست هر چند نیمی از بودجه آن را ونزوئلا تامین می کند.

چند سال بعد از تاسیس هیسپان تی وی که یک کشور دیگر هم هدفی مشابه را برای آمریکای لاتین پیگیری کرد و شبکه «آر تی» اسپانیایی را برای دیپلماسی عمومی خود در منطقه لاتین با رویکرد به رهیافت های آزاد اندیش هیسپان تی وی تاسیس کرد. اینکه رسانه ای به غیر از جو موجود تلویزیون های غربی به آمریکای لاتین برسد به همان اندازه که نو بود، زمینه خشم آمریکا و انگلیس را هم برانگیخته بود. ملت های زیر ستم آهسته با حقیقت آشنا می شدند و دروغ های غرب به تدریج رنگ می باخت.

بخش خوب ماجرا این است که در یک دهه گذشته روابط اقتصادی ایران با این بخش از جهان که بیش از 500 میلیون نفر جمعیت دارد، بیشتر شده و ایران به عنوان عضو ناظر اتحادیه همکاری های اقتصادی آمریکای لاتین موسوم به آلبا پذیرفته شد.

یکی از مزیت های این هم آوایی میان ایران و آمریکای لاتین را می توان در حمایت کشورهای آن منطقه از حق ایران برای به دست آوردن فناوری هسته ای دید. آرایی که کشورهایی مانند بولیوی و برزیل در گذشته به نفع ایران در شورای امنیت داده اند، تنها بخشی از مزیت ارتباط با آمریکای لاتین است. هیسپان تی وی تنها یک تلویزیون است اما توانسته بازوی قوی برای دیپلماسی عمومی ایران در دورترین نقطه زمین به کشورمان باشد.

چرایی داشتن تلویزیونی برای دوردست ها

امریکای لاتین سرزمین های دست نخورده ای برای رشد ادیان و فرقه هاست. رشد فعالیت فرقه ضاله بهائیت در امریکای لاتین تا حدی  است که در بولیوی، یکی از بزرگ ترین دانشگاه ها متعلق به این فرقه است و آنها توانسته اند جمعیت بزرگی را در آرژانتین به این فرقه انحرافی دعوت کنند. طبعا دشمنی آنها با ایران و اسلام محرز است. از این رو ضروری است فعالیت فرهنگی برای گسترش معارف روحبخش اسلام را تقویت کنیم که حمایت از هیسپان تی وی به عنوان تنها رسانه ما در آمریکای لاتین مهم ترین راهکار است.

انحصار شدیدی که صهیونیسم و هواداران اسرائیل در امریکای لاتین دارند و نیز نگرانی آنها از گسترش ادبیات آزادی بخش به ویژه از طریق رسانه های حقیقت محور مانند هیسپان تی وی، نشان می دهد این رسانه به خوبی وظیفه اگاهی بخشی خود را انجام داده است.

بخش خوب ماجرا اینجاست که تحولات اخیر آمریکا و افتضاح انتخاباتی اخیر و سپس حمله طرفداران ترامپ به کنگره کشورشان، جایگاه رسانه های غربی را در نگاه مردم جهان از جمله مردم لاتین به شدت تنزل داد. حنای رسانه هایی که تمدن آمریکا را پایان تاریخ می دانستند و آن را به عنوان بهترین الگوی سیاسی جهان معرفی می کردند، دیگر رنگی ندارد. در واقع با کنار رفتن هیمنه تلویزیون هایی مانند سی ان ان و بی بی سی، مخاطبان در آمریکای لاتین در جست و جوی رسانه ای هستند که حقیقت را بیان می کند و آگاهی بخش است نه اغواگر.

همه این موارد در حالیست که می توان زمینه های تاسیس یک همکاری میان کشورهای تحت تحریم دلار آمریکا را ایجاد کرد. کوبا، ایران، ونزوئلا، سوریه، لبنان و در نهایت یمن دارای این قابلیت هستند که بخش از نیازهای اقتصادی یکدیگر را تامین کنند. حتی اگر این کشورها در فشار و تحریم هم نبودند، این مزیت محسوب می شد چه رسد که اکنون اجبار هم به آن افزوده شده است. در این میان هیسپان تی وی به مانند پنجره ای برای مردم اسپانیولی زبان محسوب می شود که افق های ناپیدا در رسانه های غربی را برای آنها آشکار کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه