English

مرتضی اسدی مرام در گفتگو با خبرگزاری موج:

ترورهای تاریخی در «ترور آفتاب»/ جشنواره فجر اداره تئاتر استان‌ها را فعال کرد

کارگردان نمایش «ترور آفتاب» که با محوریت موضوع شهدای ترور هسته ای در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: این نمایش که به صورت تلفیقی آماده شده است به موضوع ترور از جمله ترور شهید فخری زاده می پردازد.

ترورهای تاریخی در «ترور آفتاب»/ جشنواره فجر اداره تئاتر استان‌ها را فعال کرد

مرتضی اسدی مرام کارگردان نمایش خیابانی ترور آفتاب درباره داستان این نمایش که به موضوع ترور در طول تاریخ می پردازد، به خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج گفت: این نمایش به نوعی به تاریخچه ترور می پردازد و از به شهادت رساندن حضرت علی (ع) آغاز می کند و به آخرین ترور در زمان حال که ترور شهید فخری زاده بود، خواهد پرداخت. در این میان ترورهایی هم در زمان صفویه و قاجار اتفاق افتاده است که در این نمایش به آنها اشاره خواهد شد.

وی درباره بازیگرهای این نمایش هم اظهار کرد: نمایش «ترور آفتاب» 5 شخصیت اصلی دارد که یک نقال داستان را تعریف می کند. این کار به نوعی تلفیقی از تئاتر مدرن و سنتی ایرانی و شکل روایی که در نمایش‌های ایرانی وجود داشته است. در این کار عواملی مختلفی نیز در حوزه موسیقی متن با ما همکاری دارند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه بسیاری از جشنواره ها بر اثر کرونا یا لغو یا صرفا به نمایش نامه خوانی بسنده کردند، عنوان کرد: خیلی از جشنواره های هنری به سمت برگزاری آنلاین رفتند و سعی داشتند تا اینگونه چراغ جشنواره را روشن نگاه دارند. من می توانم با اطمینان بگویم که این اتفاق در تئاتر موفق نبوده است و جشنواره‌های آنلاین نتوانستند به اهداف خود دست یابند. ضمن اینکه تئاتر به مردم و مخاطب زنده و حاضر محتاج است زیرا خاصیت نمایش تماشا است. 

وی همچنین تاکید کرد: در این میان برگزاری جشنواره تئاتر فجر باعث شد تا دوباره امید به آینده در تئاتر به وجود آید. با برگزاری جشنواره گروه‌های تئاتری دور هم جمع می شوند و شروع به فعالیت کردند. بسیاری از گروه‌ها در شهرهای مختلف بر اثر تاثیر کرونا بر تئاتر بی انگیزه و بی میل به فعالیت و تمرین شده بودند که خوشبختانه جشنواره فجر این رخوت را از بین برد.

مرتضی اسدی مرام افزود: به همین دلیل اداره‌های تئاتر در استان‌ها نیز احساس مسئولیت کردند و زمینه و شرایط فعالیت را برای شرکت گروه‌ها در جشنواره تئاتر فجر فراهم آوردند.

کارگردان نمایش «ترور آفتاب» در پایان با اشاره به تعطیلی چند ماهه تئاتر در کرمانشاه، گفت: به سبب شرایط کرونا تقریبا 9 ماه تئاتر در استان ما  کاملا تعطیل بود. از چند وقت پیش که جشنواره استانی در کرمانشاه برگزار شد به صورت خیلی محدود سالن‌ها شروع به کار کردن و گروه‌های تئاتر توانستند فعالیت خود را از سر گیرند. امیدوارم که که این بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دار باشد و تئاتر بتواند از این شرایط رهایی یابد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه