English

حراج تهران به صورت آنلاین چکش خورد؛

نقاشی ۱۲ میلیارد تومانی اثر آیدین آغداشلو و فروش کل ۸۸ میلیاردی رکورد دوران حراج تهران را شکست

رکوردهای تازه با فروش عجیب تابلوی آیدین آغداشلو به قیمت دوازده میلیارد تومان و سه اثر شش میلیاردی در حراج تهران ثبت شد.

نقاشی ۱۲ میلیارد تومانی اثر آیدین آغداشلو و فروش کل 88 میلیاردی رکورد دوران حراج تهران را شکست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سیزدهمین حراج تهران که به فروش آثار هنر معاصر ایران اختصاص داشت از ساعت ۱۷ امروز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ با اجرای حسین پاکدل آغاز به کار کرد. به رغم حضور برخی از خریداران در محل برگزاری حراج، اما اکثر خریداران از طریق ارتباط لفنی با نمایندگان خود در این حراج حضور داشتند و مابقی علاقمندان از جمله اهالی رسانه می توانستد به صورت آنلاین این حراج را پیگیری کنند.

در این حراج ۱۱۰ اثر ارائه شده بودند که بالاترین قیمت برآورد شده ۶ میلیارد تومان بود. آثار به ترتیب شماره آثار در کاتالوگ به مزایده گذاشته شدند که به شرح زیر به فروش رفتند.

اولین تابلو اثر قربانعلی اجلی بود که برآورد قیمت اوولیه آن ۸۰۰ - ۶۰۰ میلیون ریال ریال بود و در نهایت به قیمت  ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (هفتاد میلیون تومان ) فروش رفت.

پس از آن اثری از صادق تیرافکن (۱۳۹۲-۱۳۴۴) با عنوان عاشورا ۸بود. برآورد قیمت اولیه آن ۲۰۰۰ - ۱۵۰۰ میلیون ریال بود که در نهایت به قیمت ۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (صد و نود میلیون تومان) فروش رفت.

سومین اثر تابلو الله اکبر، اثر رضا بانگیز (متولد ۱۳۱۶) بود که این اثر هم به قیمت ۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال ( صد و هشتاد میلیون تومان) فروش رفت.

اثر بدون عنوان رضا مافی (۱۳۶۱-۱۳۲۲) در ابتدا ۶۰۰۰ - ۴۰۰۰ میلیون ریال قیمت گذاشته شده بود و به قیمت ۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (چهارصد میلیون تومان) چکش خورد.

پنجمین اثر متعلق به علی شیرازی (متولد ۱۳۳۹) بود که در قیمت کمینه خود، یعنی  ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (دویست میلیون تومان) به فروش رسید.

پس از آن، تبلوی بدون عنوان جلال شباهنگی (متولد ۱۳۱۴) به قیمت قیمت ۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (دویست و شصت میلیون تومان) به فروش رسید.

اثری با عنوان سطح آب هفتمین تابلوی به حراج گذاشته شده بود. این اثر عبدالرضا دریابیگی (۱۳۹۱-۱۳۰۹) به قیمت ۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (چهارصد و چهل میلیون تومان) چکش خورد.

سپس آرامش و سکوت عمیق در طبیعت پاک اثر حسین محجوبی (متولد ۱۳۰۹) که برآورد قیمتش ۳۰۰۰ - ۲۰۰۰ میلیون ریال بود در نهایت باقیمت فروش  ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (دویست و هشتاد میلیون تومان) به فروش رسید.

نهمین اثر تابلوی بدون هنوانی متعلق به سیراک ملکونیان (متولد ۱۳۰۹) با برآورد قیمت  ۷۰۰۰ - ۵۰۰۰ میلیون ریال بود که به قیمت ۶,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (ششصد و پنجاه میلیون تومان) به فروش رفت.

اثر با عنوان پنجره ها از مجموعه قرمز پری­‌یوش گنجی (متولد ۱۳۲۴) دهمین اثر ارائه شده در این حراج بود که به قیمت پایه خود یعنی ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (صد و پنجاه میلیون تومان) چکش خورد.

در ادامه اثری از همایون سلیمی (متولد ۱۳۲۷) بدون عنوان از مجموعه بیا تا گل برافشانیم به قمیت ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (صد و پنجاه میلیون تومان) فروش رفت.

دوازدهمین اثر عرضه شده در این حراج تابلویی بدون عنوان متعلق منصوره حسینی (۱۳۹۱-۱۳۰۵) بود که با برآورد قیمت  ۶۰۰۰ - ۴۰۰۰ میلیون ریال به قیمت  ۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (چهارصد و بیست میلیون تومان) فروش رفت.

سیزدهمین حراج تهران

پس از آن نوبت به اثر ناصر عصار (۱۳۹۰-۱۳۰۷) رسید که پیش از این در مارچ ۲۰۱۶ در حراج کریستیز دوبی نیز ارایه شده بود. برآورد اولیه قیمت اثر ۹۰۰۰ - ۷۰۰۰ میلیون ریال بود که در نهایت با قیمت ۷,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (هفتصد و پنجاه میلیون تومان) به فروش رسید.

اثری از عباس کیارستمی (۱۳۹۵-۱۳۱۹) هم به قیمت ۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (هفت صد میلیون تومان) چکش خورد.

پس از آن نوبت به اثر جوان ترین هنرمند حاضر در این حراج رسید. تابلوی نقاشی عادل یونسی (متولد ۱۳۶۴) به بالاترین حد برآورد شده خود یعنی  ۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (هشتصد میلیون تومان) به فروش رسید.

در ادامه منظره انتزاعی حسین کاظمی (۱۳۷۵-۱۳۰۳) به قیمت  ۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (پانصد و پنجاه میلیون تومان) چکش خورد.

 اثری بدون عنوان از فریده لاشایی (۱۳۹۱-۱۳۲۳) با  برآورد قیمت ۱۵۰۰۰ - ۱۰۰۰۰ میلیون ریال در نهایت با قیمت فروش  ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (صد میلیون تومان) به فروش رسید.

در ادامه آرامش آبی شهرام کریمی ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

پس از آن تابلوی عکس دیگر مپرس از من نشان رضا کیانیان ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

در ادامه هم تابلوی نقاشی آرمان یعقوب پور ۶۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلوی نقاشی دو لته ای ابوالقاسم سعیدی بدون عنوان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر با قیمت پایه ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

اثر بدون عنوان حسین شاه‌طاهری با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان علی خسروی از مجموعه زنان خنیاگر به قیمت ۴۲ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حجمی بدنساز از مجموعه محله ما ساخته بیتا فیاضی ۳۴۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر ۲۵۰ میلیون تومان ارزشگذاری شده بود.

تابلوی نقاشی تشنگی اثر علیرضا اسپهبد در نهایت به قیمت 700 میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی بدون عنوان هانیبال الخاص که 150 میلیون تومان ارزشگذاری شده بود، 220 میلیون تومان فروخته شد.

«کجاست؟ آن­‌قدر می‌گردم تا پیدا کنم» اثر ژازه تباتبایی  با قیمت 2 میلیارد و 100 میلیون تومان به فروش رسید.

مجسمه برنزی گروگان بهمن دادخواه که سال 1359 خلق شده است، با قیمت 420 میلیون تومان به فروش رسید. این اثر پیش از این نیز در دهمین حراج تهران عرضه شده بود و تصویر آن نیز در کتاب «هنر معاصر ایران» چاپ دوم (ص ۲۴۲) به کوشش حمید کشمیرشکن، نشر نظر (۱۳۹۳) به چاپ رسیده است.

تابلوی نقاشی در جستجوی سیمرغ محسن کیانی نیز 95 میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان داور یوسفی به قیمت 120 میلیون تومان و تابلوی نقاشی بدون عنوان هادی جمالی نیز به قیمت 130 میلیون تومان به فروش رسیدند.

تابلوی بدون عنوان مسعود عربشاهی که در سال 1385 خلق شد و تصویرش در مجله هنر فردا شماره یک (بهار ۱۳۸۹) صفحه ۳۰ چاپ شده است، با قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان چکش خورد. این اثر یک میلیارد و 500 میلیون تومان قیمتگذاری شده بود.

تابلوی آلومینیوم و استیل علیرضا آستانه از مجموعه عملکرد گل ها، 180 میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی «مبارزه با بی‌سوادی» غلامحسین نامی از مجموعه سپید و سه بعدی که جایزه جهانی یونسکو را در کارنامه دارد و در سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارایه شده بود،با قیمت  320 میلیون تومان به فروش رسید.

اثر حجمی پیون تیمو ناصری که متشکل از برنج، چوب و لاتکس است، یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروش رفت. این اثر توسط صاحب فعلی از گالری آب انبار در سال ۱۳۹۹خریداری شده است.

در حالی که برخی از آثار در این دوره بیش از قیمت های برآورد شده به فروش رفتند، اثر دو لته ای بدون عنوان منصور قندریز که در سال 1341 خلق شد، اولین ناکام این دوره حراج لقب گرفت که به فروش نرفت. این اثر حاضر در کتاب «گزیده آثار منصور قندریز ۱۳۴۴-۱۳۱۴؛ از آفتابی به آفتاب دیگر» (ص ۹۵) به کوشش رویین پاکباز، انتشارات نظر (۱۳۹۸) به چاپ رسیده است.

در ادامه تابلوی نقاشی بدون عنوان طلیعه کامران از نسل دوم نقاشان نوگرای ایران 150 میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون عنوان جعفر روحبخش نقاش سقاخانه ای که در مجموعه خصوصی خانواده هنرمند قرار دارد، 260 میلیون تومان به فروش رفت.

پس از آنکه تابلوی نقاشی بدون عنوان حسین کاظمی 700 میلیون تومان چکش خورد، تابلوی نقاشی دو لته ای رضا درخشانی یک میلیارد و 600 میلیون تومان فروش رفت.

در ادامه این حراج، اثر بدون عنوان مهدی سحابی 120 میلیون تومان و اثر بدون عنوان مهدی حسینی هم  130 میلیون تومان فروخته شدند.

پس از آن حسین پاکدل گفت: تابلوی بدون عنوان ترکیب مواد روی تخته ایرج اسکندری استفاده از آیینه‌های کوچک و تونالیته رنگ‌های درخشان، به‌ویژه قرمز، همراه با خطوطی برجسته، ترکیبی ناب از نور و رنگ را در معرض دید قرار می‌دهد. آیینه به عنوان بازتاب‌دهنده نور جایگاهی والا در هنر اسلامی دارد و ترکیب آن با مفاهیم هنر نوگرا همواره دغدغه هنرمندان معاصر و ایرج اسکندری بوده است.این اثر ایرج اسکندری به قیمت 150 میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان بهجت صدربه قیمت پایه 700 میلیون تومان فروخته شد.

پس از آن تابلوی نقاشی خط برجسته محمود زنده‌رودی 320 میلیون تومان چکش خورد. برآورد قیمت پایه این اثر 200 میلیون تومان بود.

این حراج به همین شکل ادامه یافت تا نوبت به اولین اثر 6 میلیاردی عرضه شده در آن رسید. گرچه اثر محمد احصایی (متولد ۱۳۱۸) بین پنج تا شش میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود اما در نهایت به رقم ۵۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (پنج میلیارد و نهصد میلیون تومان) به فروش رسید. البته اولین رکورد شکن این دوره حراج لقب گرفت و سقف قیمت دوران این حراج تا امروز را جابجا کرد.

 

اثر محمد احصائی

مجری حراج در توصیف این اثر گفت: تابلوی پیش رو محل تلاقی میراث باشکوه خوشنویسی ایرانی-اسلامی، با دستاوردهای نقاشی مدرنسیتی غرب است. ضرباهنگ موجود در چیدمان حروف و کلمات، نظمی تکامل یافته را نوید می‌دهند و پویایی شگفت‌انگیز این چیدمان استادانه، بیننده را تا کشف وجه نمادین این بافت نشانه‌ها رهنمون می‌سازد. نقاش در این‌جا تمایل محسوسی به ساختارشکنی در زبان و نوشتار دارد و به همین دلیل است که با وجود انبوه نشانه‌های متنی، نوشتار مطلقاً خوانا نیست و چشم بیننده، در پیچ‌وتاب‌ گره‌های حروف آن گم می‌شود. عنصر تکرار و قرینگی که وجه ذاتی نقاشیخط ایرانی است، در فضای کلی این اثر، با آشنایی‌زدایی از گزاره‌هایی آشنا از سنت سیاه‌مشق‌نویسی ایرانی، مسیری تازه را برای عبور از مرزهای زیباشناسانه هنر خوشنویسی معنا می‌کند.

پس از آن نوبت به تابلوی بدون عنوان اکریلیک روی بوم گلناز فتحی رسید که با قیمت 400 میلیون تومان چکش خورد. بعد از آن تابلوی چهار لته ای بدون عنوان از مجموعه راز نهان صداقت جباری 600 میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی بدون عنوان محمدعلی ترقی جاه 170 میلیون تومان و تابلوی گلفروشان ناصر اویسی 850 میلیون تومان به فروش رسیدند. این اثر تا اینجای حراج بیشترین نوسان قیمتگذاری را داشته است.

تابلوی نقاشی تعجب ژازه تباتبایی که محصول دهه 50 شمسی است، 280 میلیون تومان به فروش رسید. تصویر اثر حاضر در کتاب « گزیده آثار ژازه تباتبایی، جلد دوم: سفری در کهکشان رنگ­ها، جلد سوم: رنگ اسپانیا» (ص ۱۵۷-۱۵۶) به کوشش یلدا زینعلی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۸۲) به چاپ رسیده است.

تابلوی «اسب مهاجر» واحد خاکدان که با قیمت پیشنهادی 600 میلیون تومان در حراج سیزدهم عرضه شده بود، یک میلیارد و 500 میلیون تومان چکش خورد.

 

 

 

خاطرات امید آیدین آغداشلو با قیمت دوازده میلیارد تومان به فروش رسید

اما پدیده آخرین حراج تهران در قرن ۱۴شمسی اثری از آیدین آغداشلو (متولد ۱۳۱۹) بود. مزایده تابلوی نقاشی دو لته ای خاطرات امید از مجموعه خاطرات انهدام این هنرمند که در چند سال اخیر آماج اتهامات اخلاقی هم قرار گرفته بود، در ابتدا با برآورد قیمت  ۱۶۰۰۰ - ۱۲۰۰۰ میلیون ریال آغاز شد اما پیشنهادات پا را از این برآورد بسیار فراتر گذاشته و به چندین برابر آن رسید. در نهایت اثر آغداشلو به قیمت ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل دوازده میلیارد تومان به فروش رسید! آیدین آغداشلو  با قیمت پایه یک میلیارد و 200 میلیون تومان عرضه شده بود.

بنابراین این تابلوی آیدین آغداشلو نیز بعد از تابلوی ناصر اویسی بیشترن نوسان قیمت دهی را داشت و توانست رکورد تابلوی محمد احصایی را نیز بشکند. براین اساس اثر آغداشلو رکورد دوازده دوره قبلی حراج تهران را نیز شکست.

در ادامه تابلوی نقاشی تعجب ژازه تباتبایی که محصول دهه 50 شمسی است، 280 میلیون تومان به فروش رسید.

پس از آن تابلوی اسب مهاجر واحد خاکدان  یک میلیارد و 500 میلیون تومان چکش خورد. این اثر در ابتدا با قیمت پیشنهادی 600 میلیون تومان در حراج سیزدهم عرضه شده بود.

در ادامه تابلوی بدون عنوان افشین پیرهاشمی 300 میلیون تومان به فروش رسید و بعد از آن تابلوی نقاشی بدون عنوان مهدی ویشکایی که مرمت نیز شده است، 500 میلیون تومان چکش خورد.

پس از آن تابلوی نقاشی پرتره ای از مصدق اثر محمدرضا منزه 60 میلیون تومان به فروش رسید.

در ادامه اثر نقاشی حمید هادی نژاد با عنوان فیلسوف با قیمت پیشنهادی 25 میلیون تومان عرضه شده بود، 150 میلیون تومان فروش رفت.

پس از آن تابلوی نقاشی بدون عنوان کیومرث هارپا با قیمت 110 میلیون تومان، تابلوی نقاشی طاهره صمدی‌طاری از مجموعه بی‌ثباتی 100 میلیون تومان و اثر حجمی توکل اسماعیلی مشهور به مش اسماعیل (۱۳۷۳-۱۳۰۲) از مجموعه بزها که با قیمت پیشنهادی 400 میلیون تومان ارائه شده بود، 420 میلیون تومان فروخته شدند.

تابلوی نقاشی نبرد ضحاک و شیر ایرانی از مجموعه اسطوره های خاموش اثر علی ندایی 85 میلیون تومان، تابلوی نقاشی اندرونی از مجموعه شکارگاه اثر میترا کاویان به قیمت 240 میلیون تومان چکش خوردند.

در ادامه تابلوی نقاشی بدون عنوان از صادق تبریزی که یک میلیارد تومان قیمتگذاری شده بود، با عبور از این قیمت، به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی بدون عنوان ترکیب مواد روی سیمان و چوب از گارنیک در هاکوپیان 150 میلیون تومان به فروش رسید.

تابلوی نقاشی پرده سفید اثر محمد حبیب محمدی (۱۳۵۰-۱۲۸۳)  100 میلیون تومان فروخته شدند.

اثر بدون عنوان پروانه اعتمادی که پاستل روی مقوا است، به همان قیمت پایه برآوردی یعنی  200 میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی بدون عنوان منوچهر یکتایی که رنگ‌روغن روی بوم است و در سال 1341 خلق شده و مرمتی جزئی شده است، با قیمت یک میلیارد تومان فروخته شد. این اثر متعلق به مجموعه شخصی زنده‌یاد منیژه میرعمادی و دکتر جمشید ناصری است که در حراج عرضه شد.

پس از آن تابلوی نقاشی بدون عنوان حمیدرضا اندرز 90 میلیون تومان، تابلوی نقاشی رنگ روغن روی فیبر اثر لیلی متین دفتری 400 میلیون تومان، تابلوی نقاشی ترکیب مواد روی کاغذ ابوالقاسم سعیدی 220 میلیون تومان  فروخته شدند.

اثر سهراب سپهری

در ادامه این حراج، تابلوی بدون عنوان گواش روی مقوا اثر سهراب سپهری که متعلق به مجموعه شخصی زنده‌یاد منیژه میرعمادی و دکتر جمشید ناصری بود، یک میلیارد و 700 میلیون تومان به فروش رسید. برآورد قیمت این اثر 800 میلیون تومان بود. قطع این تابلوی قدیمی از سهراب سپهری، 69 در 50 سانتی متر است که از آثار کوچک این نقاش به حساب می آید.

تابلوی بدون عنوان از احمد اسفندیاری 130 میلیون تومان و تابلوی نقاشی بدون عنوان از منوچهر نیازی 360 میلیون تومان فروش رفتند.

تابلوی نقاشی بدون عنوان نصرالله افجه‌ای یک میلیارد و 250 میلیون تومان فروش رفت. قیمت پیشنهادی یا قیمت پایه این اثر 800 میلیون تومان بود.

اثر حسین زنده رودی

این حراج با فروش آثار دیگری ادامه یافت تا نوبت به دومین تابلوی شش میلیاردی حاضر در این حراج متعلق به حسین زنده‌رودی (متولد ۱۳۱۶) بود که برخلاف اثر محمد احصایی بیشینه برآورد شده را پشت سر گذاشت و با قیمت ۶۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (شش میلیارد و دویست میلیون تومان) به فروش رسید.

اثر دیگری از بهجت صدر800 میلیون تومان و اثر نیلوفر قادری‌نژاد عنوان درخت خون سیاوشان  200 میلیون تومان فروش رفت که بیش از سه برابر قیمت اولیه برآوردی این اثر یعنی 60 میلیون تومان بود.

در ادامه اثر دیگری از مسعود عربشاهی نیز به قیمت 700 میلیون تومان فروخته شد.

یکی از آثار حجمی برنزی بدون عنوان پرویز تناولی که با قیمت پایه 500 میلیون تومان در حراج سیزدهم عرضه شده بود در نهایت به قیمت 550 میلیون تومان به فروش رسید.

تابلوی پرسنلی فوری اثر مهدی سحابی هم در حالی 200 میلیون تومان فروخته شد که قیمت پیشنهادی این اثر 100 میلیون تومان بود.

تابلوی بدون عنوان از تک چهره اردشیر محصص اثری از قاسم حاجی زاده 420 میلیون تومان چکش خورد.

هشتاد و یکمین اثر ارائه شده در این حراج متعلق به قاسم حاجی‌زاده (متولد ۱۳۲۶) بود که با قیمت 420 میلیون تومان به فروش رسید.

پس از آن اثر بهروز دارش (متولد ۱۳۲۱) به قیمت 320 میلیون تومان فروخته شد.

عضو دیگری از باشگاه میلیاردی های این حراج، اثری از رضا درخشانی (متولد ۱۳۳۱) بود که در این لحظه از حراج به قیمت دو میلیارد و 600 میلیون تومان به فروش رسید. برآورد قیمت این اثر بین 2و نیم تا 3 و نیم میلیارد تومان بود.

آثار رضوان صادق‌زاده (متولد ۱۳۴۳) به قیمت 130 میلیون تومان و محمدعلی ترقی­‌جاه (۱۳۸۹-۱۳۲۲) به قیمت 650 میلیون تومان چکش خوردند و در ادامه اثر جوان ترین عضو میلیاردی های حراج تهران، شهریار احمدی (متولد ۱۳۵۸)، به قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان به فروش رسید.

در ادامه اثر احمد امین نظر (متولد ۱۳۳۴) به قیمت 120 میلیون تومان به فروش رفت و اثری از کریم نصر (متولد ۱۳۳۱) هم به قیمت 160 میلیون تومان چکش خورد.

اثری از ابراهیم صاحب ‌اختیاری (۱۳۸۸-۱۳۳۶) به قیمت 50 میلیون تومان و اثر جلال الدین مشمولی (متولد ۱۳۵۶) به قیمت 120 میلیون تومان به فروش رسیدند.

خوشنویسی ساقط عنوان دومین اثر آیدین آغداشلو بود که در سال 1388 خلق شده بود و در این دوره حراج حضور داشت. اما این اثر به بالاترین میزان برآورد شده یعنی 600 میلیون تومان به فروش رسید.

اثر بدون عنوان منوچهر معتبر (متولد ۱۳۱۵) به قیمت 280 میلیون تومان چکش خورد.

پس از آن اثر مارکو گریگوریان (۱۳۸۶-۱۳۰۴) به قیمت یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان به فروش رسید. قیمت برآوردی این اثر بین یک میلیارد و 200 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان تعیین شده بود.

اثر پرویز کلانتری (۱۳۹۵-۱۳۱۰) هم به مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش رسید. اثر حجمی مونا پاد (متولد ۱۳۵۳) هم به قیمت 200 میلیون تومان فروخته شد.

رکورد شکنی پرویز تناولی

پس از آن نوبت به اثر حجمی برنزی استاد و شاگرد، ساخته دیگری از پرویز تناولی رسید. این اثر هم که در این دوره با برآورد اولیه بین 4 تا 5 میلیارد تومان از رکورداران قیمت های برآوردی بود، در پیشنهادی بالاتر از برآوردها به قیمت 6 میلیارد و 700 میلیون تومان به فروش رفت. با این حساب این اثر پرویز تناولی گرانترین اثر حجمی به فروش رفته در چندین دوره حراج تهران لقب گرفت و پس از اثر آیدین آغداشلو دومین پدیده این دوره حراج هم بود.

پس از آن اثر بدون عنوان دیگری از نصرالله افجه‌ای به قیمت 800 میلیون تومان و تابلوی نقاشی بدون عنوانی از احمد وکیلی به قیمت 120 میلیون تومان به فروش رسیدند.

اثر بدون عنوان دیگری از فریده لاشایی که نقشی از نقشه ایران و ترکیب مواد روی بوم است، 2 میلیارد و 800 میلیون تومان چکش خورد. قیمت پیشنهادی این اثر یک میلیارد و 500 میلیون تومان بود.

صدمین اثر سیزدهمین حراج تهران متعلق به جواد نوبهار با عنوان «خنجرها سایه ندارند» بود که به قیمت 90 میلیون تومان فروش رفت.

اثر سیامک عزمی

پس از آن تابلوی نقاشی عروسک‌ها اثری از سیامک عزمی به فروش رسید. این اثر در ابتدا با قیمت پیشنهادی 60 میلیون تومان عرضه شده بود و در نهایت با قیمت 190 میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان از شیده تامی هم 100 میلیون تومان چکش خورد و اثر بدون عنوان جمشید سماواتیان نیز به قیمت 130 میلیون تومان به فروش رسید.

تابلوی عکس والفجر اثر سعید صادقی که با قیمت پیشنهادی 70 میلیون تومان در حراج حضور داشت هم در نهایت به مبلغ 100 میلیون تومان به فروش رسید.

والفجر اثر سعید صادقی

اثر حجمی کامبیز صبری از مجموعه تا جایی که به یاد دارم به قیمت 550 میلیون تومان فروخته شد در حالی که برآورد اولیه آن 400 میلیون تومان بود.

پس از آن تابلوی نقاشی بدون عنوان محمدابراهیم جعفری با قیمت 400 میلیون تومان و تابلوی نقاشی بدون عنوان دیگری از پروانه اعتمادی با قیمت 750 میلیون تومان به فروش رسیدند.

در ادامه اثری از محسن وزیری مقدم با قیمت یک میلیارد و 600 میلیون تومان فروخته شد و اثر بدون عنوان منصور قندریز که در سال 1343 خلق شده نیز 500 میلیون تومان چکش خورد.

پایان سیزدهمین حراج تهران

در نهایت اثری از منیر شاهرودی فرمانفرماییان به عنوان آخرین اثر ارائه شده در سیزدهمین حراج تهران، به مبلغ 3 میلیارد و 600 میلیون تومان به فروش رسید. این در حالی است که برآورد قیمت اولیه این اثر بین  2 و نیم میلیارد تا سه نیم میلیارد تومان بود.

پس از 3 ساعت، در مجموع سیزدهمین حراج تهران، با رشد بیش از سه برابری نسبت به دوره قبلی خود و با رقم فروش 87 میلیارد و 942 میلیون تومان پایان یافت.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه