English

بیانیه داوران مسابقه فلسطین تنها نیست در واکنش به یک اعلام انصراف

با اعلام انصراف دیرهنگام آرش فروغی از حضور در مسابقه فلسطین تنها نیست هیات داوران این مسابقه بیانیه ای منتشر کرد.

بیانیه داوران مسابقه  فلسطین تنها نیست در واکنش به یک اعلام انصراف

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، سه روز پیش آرش فروغی از هنرمندان کاریکاتوریست کشورمان با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی از انصراف خود از ادامه حضور در مسابقه فلسطین تنها نیست خبر داد و نوشت:

"انصراف از ادامه شرکت در جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور ( فلسطین تنها نیست )

با سلام من (آرش فروغی) بدینوسیله اعلام می کنم به دلیل مخالفت با ترکیب داوری جشنواره مذکور و عدم استفاده از تیم داوری متخصص که شامل اساتید و کاریکاتوریست های چهره برای داوری بخش کاریکاتور ( پرتره ) می باشد، از ادامه شرکت در این جشنواره پیش از اعلام نتایج و برگزاری مراسم اختتامیه در تاریخ ۲۹ دی ماه ۹۹ انصراف می دهم .

اعلام انصراف آرش فروغی1

لذا با اعلام این تصمیم به دبیر محترم جشنواره آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی و پذیرفته شدن درخواستم توسط ایشان مقرر شد اثر بنده از گالری سایت ایران کارتون، کاتالوگ و لیست شرکت کنندگان این مسابقه خارج شود .

توضیحات بیشتر را بزودی بازگو خواهم کرد ...

ارادتمند آرش فروغی"

اعلام انصراف آرش فروغی2

این پیام با پاسخ سیدمسعود شجاعی طباطبائی ، دبیر این مسابقه بین المللی مواجه شد که در کامنتی از این هنرمند جوان انتقاد کرد و عنوان کرد که انصراف پس از مطلع شدن از نتایج، رفتاری نا شایست است. طباطبائی نوشته بود:

"خواهشمند است واژه محترم را از کنار اسم من بردارید، اگر برای من و اعضای هیات داوری احترام قائل بودید که بعد از باخبر شدن از نتیجه مسابقه اعلام انصراف نمی دادید، شما در مسابقه هولوکاست برنده جایزه اول شدید، در آن مسابقه نه من و نه دو داور دیگر کاریکاتوریست چهره نبودیم ، من سکوت کرده ام ولی هر بار می بینم یکطرفه و ‌متاسفانه شرایط را جوری در کامنت ها جلو می برید که انگار از نتیجه خبر نداشتید ، اما شما نه در اینجا بلکه در فیسبوک جوری به دروغ مینویسید پیش از اعلام نتایج که هر کسی نداند فکر می کند که شما بخاطر داوران جشنواره انصراف داده اید، بخاطر این دروغ و آزردن دل داوران داخلی و خارجی و تلاش در انحراف اذهان هنرمندان بزودی اطلاعیه ای در مورد شما ارائه خواهم کرد، این انفاق باید یکبار برای همیشه جلویش گرفته شود تا فتح بابی نادرست ابجاد نشود!"

پیام سیدمسعود شجاعی طباطبائی به آرش فروغی

در نهایت وعده دبیر این مسابقه بین المللی محقق شد و هیات داوران هم بیانیه ای را در واکنش به اعلام انصراف آرش فروغی منتشر کردند که متنآن به این شرح است:

"متاسفانه در مسابقه «فلسطین تنها نیست» آقای آرش فروغی پس از آنکه مطلع می شود برنده نشده است با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام می کند:”چون داوران کاریکاتوریست چهره نیستند انصراف می دهد”. این کاربه دلایل زیر رفتار غیر حرفه ای محسوب می گردد:

۱-  حضور هرشرکت کننده ای پس از شرکت در جشنواره ، به منزله این است که تمامی مقررات جشنواره را پذیرفته است ، طبیعتا حق تعیین داوری بر عهده شرکت کننده نمی باشد.

۲- این اقدام بعد از اعلام نتایج ، انحراف افکار و ایجاد حاشیه برای مسابقه است ، تا بدین صورت جشنواره های آینده تحت فشار قرار گیرد که در صورت برنده نشدن با چنین جنجالی روبرو می شود، این کار کاملا غیرحرفه ای است .

شایان ذکر است که ایشان در مسابقه بین المللی هولوکاست برنده جایزه اول هفت هزار دلاری شد ، مسابقه ای که هیچکدام از داوران آن کاریکاتوریست چهره نبودند ، اگر واقعا اعتراض بر این اساس است ، طبیعتا در مورد مسابقه هولوکاست هم باید صدق کند!

۳- جشنواره های متعدد و زیادی درجهان برگزار می شود و داوران کارتونیست به دلیل تجربه و اطلاعات فنی خود قادر به تشخیص و داوری آثار چهره می باشند . شایان ذکر است در داوری این مسابقه ، آقای لوییس فرناندز یکی از  مطرح ترین کاریکاتوریست های چهره از برزیل حضور داشت!

۴- مبنای جشنواره ها، رقابت و دوستی و با هم بودن  است و نمایش آثار برای هم اندیشی با زبان هنر است ، کسب جوایز نباید باعث ایجاد تفرقه ، کینه، دشمنی، حسادت و خود بزرگ بینی شود. قضاوت آثار با بحث و تبادل نظر شروع و با جمع آرا به اتمام می رسد. اثری که رای کافی نیاورد حذف می شود و این رسم همه جشنواره هاست. انتخاب داور هم  بر اساس سابقه در داوری های گذشته آنان، نوع انتخاب و گزینش آثار، دانایی  و توانایی این هنرمندان و قدرت بحث و استدلال منطقی شکل می گیرد.

۵- لزوما همه آثار با کیفیت بالا نمی توانند برنده جوایز اصلی شوند چرا که تعداد برندگان محدود و تعداد آثار خوب عموما بیشتر از برندگان سه جایزه اصلی است. بنابراین عملی که انجام شد ، یک اتفاق مشروع و صحیح نیست.

۶- به هنرمندانی که از این دست رفتار غیر حرفه ای انجام می دهند مشفقانه توصیه می کنیم که این مسیٔله را تکرار نکنند ، چون بعید نیست که جشنواره ها به خاطر سابقه رفتار غیر حرفه ای در مرحله اول آثار ایشان را کنار بگذارند.

در پایان امیدواریم جشنواره های کارتون و کاریکاتور همچنان پر نشاط و با رقابت دوستانه و به دور از حاشیه سازی ادامه یابد."

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه