English

در پاسخ به خبرگزاری موج مطرح شد:

لوگوی قدیمی موزه هنرهای معاصر دور انداخته نمی شود/هویت صوتی موزه هم طراحی می شود

رضا عابدینی و احسان آقایی در مورد هویت بصری طراحی شده برای موزه هنرهای معاصر و سرنوشت لوگوی سابق آن توضیحاتی ارائه کردند.

لوگوی قدیمی موزه هنرهای معاصر دور انداخته نمی شود/هویت صوتی موزه هم طراحی می شود

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری طراحی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه، حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه و رضا عابدینی دوشنبه هشتم دی ماه در تالار رودکی برگزار شد و این طراح گرافیک مطرح درباره طراحی هویت بصری هنرهای معاصر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

در ابتدای این نشست احسان آقایی در مورد ضرورت هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران گفت: هر مجموعه متشخصی داری یک هویت بصری است و این توجه به هویت بصری عموما از موزه ها آغاز شده است. اما موزه هنرهای معاصر تهران در واقع فاقد هویت بصری به این معنا بود.

موزه هنرهای معاصر هویت بصری نداشت

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه به بیان تاریخچه ای در مورد نشان این موزه پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی از یک نوشته با فونت زر بولد در موزه استفاده می شد که احتمالا افرادی که پیش از این به موزه آمده اند آن نوشته را که بر روی یکی از درهای شیشه ای نصب شده بود به یاد دارند. بعد از انقلاب اسلامی، زمانی که آقای صحفی مسئولیت اداره تجسمی و موزه را بر عهده داشتند، یک نشانه برای موزه توسط جواد پویان طراحی شد که بر گرفته از معماری ساختمان موزه بود. در دوره ای دیگر صداقت جباری فونتی را متناسب با آن نشان برای موزه طراحی کرد و سپس توسط آقای اسداللهی سربرگ موزه طراحی شد.

وی افزود: همانطور که می توان استباط کرد این جریان در بخش های گوناگون ادامه داشت اما هماهنگی لازم را با هم نداشتند. با این اوصاف هیچ کدام از تجلیات نشر موزه شباهتی به هم ندارند و هرکدام ساز خود را می زنند و باورپذیر نیست که چنین آشفتگی محصول یک موزه معتبر است. ما در این مقطع تم ققنوس را برای موزه طراحی کردیم که بیانگر باز تولد موزه است و همه بخش ها و جنبه های موزه را با یک هماهنگی در هویت بصری شامل می شود.

مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر

احسان آقایی با بیان اینکه کار بر روی هویت بصری موزه سخت است گفت: در ونیز بودم که متوجه شدم بعد از مدتها رضا عابدینی به ایران بازگشته است و اگر ایشان در ایران نبودند شاید کار را با این جدیت پیگیری نمی کردیم.

طراحی هویت بصری یک وظیفه ملی برای من بود

در ادامه رضا عابدینی گفت: در ایران کار خوب فرهنگی ذیل هدایت خوب انجام می شود.  من هم وقتی با مسیولین در این مورد صحبت می کردم هم خوشحال بودم و هم ترس داشتم چرا که به نظر من این یک کار ساده و معمولی نبود بلکه یک پروژه ملی است که اهمیت زیادی داشته و مسئولیت سنگینی را بر دوش من می گذاشت.

وی افزود: به هر حال جدای از اینکه آغاز فعالیت هنری من و موزه هم سن است و از دوران نوجوانی و از زمان تحصیل در هنرستان از این ساختمان الهام می گرفتم و عضو کتابخانه موزه بودم، این موزه هنوز هم یکی از مهمترین موزه های دنیا در نوع خود است. در حالی که اسامی بسیاری از موزه های دنیا زیاد شنیده می شود اما واقعیت این است که در مقابل گنجینه و فعالیت موزه هنرهای معاصر ایران چندان جایگاهی ندارند.

مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر

عابدینی ادامه داد: هر کاری که برای موزه انجام شده بسیار با کیفیت بوده از پوستری که برای افتتاح موزه توسط مرحوم ممیز طراحی شده تا لوگوی آن و یا پوسترها و ککتابهای دیگری که من از آنها برای خودم یک آرشیو دارم. اما به خوبی می توان فهمید که طراحان و مدیران وقت به این جدیت فکر نمی کردند که موزه ای با چنین جایگاهی، به یک هویت بصری منسجم نیاز داشته باشد؛ کما اینکه در دنیا هم این مسئله در پانزده سال گذشته اهمیت یافته است. بنابراین شاید کسی مقصر نبوده اما اهمیت وجود یک هویت بصری منسجم را هم نمی توان کتمان کرد.

نتوانستیم لوگوی سابق موزه را حفظ کنیم

این هنرمند سپس با نشان دادن طرح های مختلف در مورد اینکه پروسه اتود زدن و تلاشش برای حفظ لوگوی سابق موزه چه پروسه ای را طی کرده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مهمترین گرفتاری ما این است که هویت بصری را به جای اینکه تبدیل کنیم، تکرار می‌کنیم. اما بررسی ها یما نشان داد که حتی در تکرار لوگوی موزه هم دقت نشده و چندین ورژن از آن وجود دارد. جدای از اینکه همان طرح اصلی هم اشکالاتی در رعایت پرسپکتوی داشت که تلاش کردیم آن را برطرف کنیم اما بازهم نتوانستیم از آن لوگو برای گسترش و توسعه هویت بصری بهره ببریم.

وی ادامه داد: مدت ها است که من بر »هویت دیداری پویا«Dynamic Identity کار می کنم. هویت دیداری پویا می تواند به شکل‌های مختلف درآمده اما اصالت خودش را هم حفظ کند. برای این کار و حتی قبل‌تر از آن نیز به دلیل تدریس در دانشگاه، مروری بر نشان‌ها و هویت بصری موزه‌های مطرح جهان داشتم و آنها را بررسی کردم که اتفاقا خیلی از آنها هم به تازگی اقدام طراحی هویت بصری خود کرده اند و حتی برخی از آنها طی پانزده سال چندین بار آن را تغییر داده اند.

عابدینی سپس گفت: در نهایت از آنجائیکه از نظر ما گرافیست ها فونت زر یکی از برترین فونت ها در طراحی گرافیک ایرانی است که نه به سبک و سیاق خطوط سنتی ما است و نه کاملا از آنها دور شده است و به بهترین وجه با ابعاد مختلف فعالیت و ماهیت موزه هنرهای معاصر همخوان است از آنچه که در گذشته برای موزه طراحی شده بود، آن نوشته با فونت زر را حفظ کردیم و حتی یک فونت انگلیسی متناسب هم برای آن انتخاب کردیم اما به رغم فعالیت بین المللی متصور برای موزه، آن را همواره کوچکتر از فونت فارسی خواهیم نوشت. اما در کنار آنها یک فونت جدید هم به عنوان آیدنتیتی موزه طراحی کردیم که می تواند متناسب با نیاز در اقلام مختلف انتشاراتی اعم از کتاب، هدایا، پمفلت، بوشور و پوسترهای موزه به کار گرفته شود.

چیزی را دورنینداخته ایم چون اصلا چیزی وجود نداشت

در ادامه این  نشست پس از نمایش یک کلیپ از آیدنتیتی جدید طراحی شده برای موزه، رضا عابدینی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر اینکه آیا این طرح جدید به طور کلی موزه و آثارش را از گذشته آن جدا نخواهد کرد تاکید کرد: در جریان طراحی هویت بصری برای موزه هیچ چیزی خراب نشد، چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است. طراحی هویت بصری به گونه‌ای پیش رفت معاصر بودن حفظ شود و حسی هم که از موزه داشتم مورد توجه بود. در این سال ها تلاش کردم کارهایم وجه ایرانی داشته باشد.

وی افزود: هیچ وقت کسی نمی تواند بگوید که طرح های من ایرانی نیستند. در همه موارد بسیار دقت کرده ام که المان های ایرانی را در کار خودم حفظ کنم اما اگر در لوگوی موزه چنین مشخصه ای کمتر مشاهده می شود به این خاطر است که راجع به موزه ای صحبت می کنیم که اساسش مدرنیته است و کلیه آثارش گنجینه اش هم مربوط به دوران مدرن است و قرار است که من بعد هم فعالیت بین المللی زیادی داشته باشد و با مراکز مهم دنیا همکاری کند پس قرار است موزه هنرهای معاصر تهران در بیرون از ایران نیز دیده شود و با توجه به اینکه کارکرد این موزه مدرن و معاصر است و فعالیت هایی که قرار است انجام دهد در همین زمینه است، تصمیم گرفتم که هویت بصری موزه نیز مدرن باشد.

رنگ اصلی هویت بصری موزه هنرهای معاصر-لوگوی جدید موزه هنرهای معاصر

عابدینی ادامه داد: البته پیش بینی ما و مدیران موزه هم این است که پذیرش هویت بصری جدید موزه، با کارهایی که خواهیم کرد یک تا دو سال زمان می برد.

بدون رضا عابدینی طراحی هویت بصری برای موزه ممکن نبود

در ادامه احسان آقایی هم تاکید کرد: البته قرار نیست که لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران فراموش شده و کنار گذاشته شود و قطعا در بازنشر کتابها و اقلام دیگر حضور دارد. یک نشانه داشتیم اما برای ارتباط بهتر و بیشتر با جامعه هنری دنیا، یسک زبان جدید استاندارد و یک هویت بصری منسجم نیز طراحی شده است. هویت جدید موزه به این منظور و معناست که ارتباطات موزه با جهان هنر مناسب تر و راحت تر باشد. دراین مسیر روی هویت صوتی موزه نیز طراحی و کار می شود تا به عنوان مثال موسیقی هر فیلمی که از موزه تولید شد، خیلی متفاوت و پراکنده نباشد.

وی بابیان اینکه اگر یلی همچون رضا عابدینی در کنارمان نبود این بازطراحی امکان پذیر نبود گفت: واقعیت این است که تنها کسی که می توانست این ریدیزاین را انجام دهد آقای عابدینی بود؛ به هر حال رضا عابدینی یکی از ده گرافیست مطرح زنده دنیا است و در بسیاری از موزه ها شناخته شده است. اگرچه بارها در مورد اتودهای مختلف فکر کردیم اما معمولا به این شکل است که تا کاری انجام نشده است کسی هم اعتراضی نمی کند.

رئیس موزه هنرهای معاصر افزود: همانطور که رضا عابدینی اشاره کرد که در نوجوانی از این موزه الهام می گرفته است؛ چنین تاثیر و جایگاهی هنوز هم ادامه دارد و این الهام گرفتن هنوز برای نسل جوان وجود دارد. بنابراین این هویت بصری و صوتی برای موزه در عرصه های مختلف داخلی و خارجی مهم است.

نارنجی رنگ اصلی هویت بصری موزه است

در پایان این نشست رضا عابدینی در مورد رنگ هویت بصری موزه هنرهای معاصر تشریح کرد: رنگ اصلی هویت بصری جدید موزه هنرهای معاصر تهران نارنجی کمی ناپخته از نظر غلظت رنگ است که در اقلام انتشاراتی با رنگ های خاکستری، مشکلی و سفید همراه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    لوگوی قدیمی باید حفظ بشه.
    این افتضاح جدید را بریزید دور.

  • کریم

    آقای عابدینی با احترام ولی همون لوگوی قدیمی بهتر است.

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه