English

جزئیات جشنواره فیلم و عکس شهر آماده اعلام شد/فراخوان برای آثاری بدون سانسور!

سیف الله صمدیان در یک نشست خبری آنلاین، تقویم برگزاری جشنواره فیلم و عکس شهر آماده نحوه برگزاری، موضوعات مد نظر، میزان جوایز و نام داوران را اعلام کرد.

جزئیات جشنواره فیلم و عکس شهر آماده اعلام شد/فراخوان برای آثاری بدون سانسور!

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، در نشست خبری آنلاین جشنواره فیلم و عکس شهرآماده که با حضور  سیف الله صمدیان دبیر جشنواره، غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران و رضا کرمی محمدی رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران با طرح این مسئله که تحت تاثیر شرایط بحرانی موجود صحبت کردن از طریق لنز دوربین برای شهروندان عادی شده است گفت: زندگی آنلاین و زندگی که در بستر فضای مجازی شکل گرفته ت به یکی از نرم های زندگی اکنون بدیل شده است.

وی در ادامه به ذکر نظریات مدیریت شهری و مدیریت بحران سخن گفت و پس از آن ادامه داد: وقتی که لنز دوربین هنرمندان و عموم مردم به سمت چالش بشر با این بحران برود مطمئنا پنجره های جدیدی به سوی مدیران و شهروندان برای مقابله با این بحران باز خواهد شد. وقتی ما در مورد شهر آماده و زیرساخت های آن صحبت می کنیم با نگاهی آینده نگر از امروز برای آینده شهر هزینه می کنیم و آمادگی لازم را برای خودمان و آینده شهرمان ایجاد می کنیم.

محمدی تاکید کرد: پس در این حرکت و تصاویری که برای آن ارسال خواهد شد، امید به آینده نهفته است و شهر را به آمادگی بیشتری خواهد رساند، چون درک بهتری از زوایای این رویداد و بحران خواهیم داشت. آن چیزی که ثبت می شود به عنوان تنها یک خاطره نیست بلکه به مثابه یک نقطه نظر محکم و چند وجهی از جانب شهروندان خواهد بود که با نمایش و توسعه و ترویجش حتما دستاوردهایی را برای کارشناسان مقابله با بحران ایجاد خواهد کرد.

غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران تاکید کرد: من مطمئنم که این فعالیت ها بویژه در دوران کرونا و زمانی که مردم نیاز امید و نشاط دارند موثر واقع خواهد شد.

جشنواره فیلم و عکس شهر آماده

در ادامه این نشست رضا کرمی محمدی ریاست پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران هم گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که هر ساله با یک بحران روبرو هستیم. هرسال در کشور شاهد اتفاقی همچون زلزله و طوفان و.. هستیم و بنابراین باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و برای این منظور باید مردم وارد صحنه شوند وگرنه به نتیجه نمی رسیم. در دنیا هم بخش اعظم مدیریت بحران به عهده مردم است و با آموزش و به کارگیری مردم، نقش محوری دارند که ما از آن وضعیت خیلی فاصله داریم.

ویافزود: این جشنواره می تواند دیدگاه خالص مردمی را نشان دهد و بدون هیچ سانسوری، محدودیتی برای نشان دادن عمق فاجعه و یا نظر مردم در مورد عملکرد مسئولین وجود ندارد. شاید مدیران اصلا تصوری از عمق فاجعه نداشته باشند و گاهی پیش آمده که یک عکس در رده های بالا و تصمیم گیری و اختصاص بودجه ها موثر بوده اند. بحث کرونا از حد یک بحران عادی گذشته ولی می بینیم که مردم نقش کمی در حل آن وجود دارد. موضوع دیگر این عکس ها می تواند به نیازهای مردم اختصاص داشته باشد که مطمئنیم با آثاری زیبا و تاثیر گذار از مردم دریافت کنیم.

کرمی محمدی در ادامه سخنانش به وجود یک گروه داوطلب مردمی متشکل از 12هزار داوطلب اشاره کرد و از اختصاص جایزه ویژه ای برای آثار منتخب اعضای گروه دوام در این جشنواره خبر داد.

در بخش پایانی این نشست، سیف الله صمدیان دبیر جشنواره با بیان جزئیات جشنواره به سابقه چهل ساله خود در عکاسی و آشنائی با آثار مربوط به بحران ها گفت: با توجه به تجربه ای که در این مسئله و داوری آثار بسیار زیادی در این زمینه دارم معتقدم که برای اصولی و زیباتر برگزار شدن این جشنواره در سال اول بهتر است که به تاریخچه ایجاد سازمان مدیریت بحران یعنی ، 5 دی ماه 1385 همزمان با زلزله مخرب بم مراجعه کنیم که اگر پیش از آن انجام شده بود نحوه برخورد و پشتیبانی و عاطفی ما در بحران ها اصولی تر بود. از آن سال که حدود چهارده سال از آن می گذرد اتفاقات و بحران های متعددی رخ داده و ما فکر کردیم که امسال از همان تاریخ شروع کنیم و دریافت آثارمان مربوط به بازه زمانی سال 1385 تا کنون باشد. زلزله، سیل، آتش سوزی های متعدد می تواند موضوع آثار دوربینی یا موبایلی باشد و بخشهایی به عنوان حرفه ای یا آماتور نداریم. فیلم کوتاه تا 15 دقیقه هم از دیگر بخش های این جشنواره است.

وی د رمورد همکارانش در برگزاری این جشنواره گفت: مهدی خداپرست روابط عمومی سازمان مدیریت بحران دبیر اجرایی، سینا رحیم پور مدیر شبکه شهر دبیر بخش فیلم، فریدون قربانی مدیر آژانس عکس تهران و دبیر بخش عکس این جشنواره هستند.

دبیر جشنواره شهر آماده در مورد تقویم برگزاری این جشنواره هم گفت: شروع دریافت آثار از روز هفتم آذرماه از طریق سایت tehranpicture.ir خواهد بود. پایان مهلت ارسال آثار سالروز تاسیس سازمان مدیریت بحران تهران یعنی 5 دی ماه خواهد بود. با بابید تاکید کنم که مهلت ثبت نام و ارائه آثار به هیچ وجه امکان تمدید نخواهد داشت و داوری آنها در تاریخ 10 دی ماه صورت می گیرد و مراسم اختتامیه هم مصادف با یک حادثه تلخ دیگر یعنی  30 دی ماه و سالروز حادثه پلاسکو برگزار خواهد شد که نحوه برگزاری آن با توجه به شرایط آن زمان اعلام خواهد شد.

صمدیان در مورد داوران این جشنواره گفت: اعضای هیات داوری این جشنواره عبارتند از: محمود کلاری مدیر فیلمبردلری، اسماعیل عباسی از اعضای هیات موسس انجمن ملی عکاسان، مترجم و مدرس دانشگاه، ساعد نیک ذات عکاس و مدیر فیلمبرداری سینمای ایران، نرگش آبیار کارگردان و ساتیار امامی عکاس و مستندساز.

وی در مورد جوایز جشنواره هم اعلام کرد: به ده عکس برتر بدون ترتیب و یا تاکید بر موضوعی خاص، هر کدام بیست میلیون ریال جایزه دریافت خواهد کرد. طبیعتا در مورد کرونا آثار بیشتری خواهد آمد و عکاسان حرفه ای و غیر حرفه ای شرکت خواهند کرد اما ما تاکیدی بر موضوع بحرانی خاصی نداریم. یک عکس برتر در مورد تهران سی میلیون ریال و جایزه ویژه اعضای گروه دوام هم سی میلیون ریال است.

صمدیان ادامه داد: در بخش فیلم کوتاه هم به پنج فیلم برتر بدون رتبه بندی سی میلیون ریال تعلق می گیرد. ضمن اینکه به یک فیلم برتر در مورد تهران سی میلیون ریال و به  فیلم برتر گروه دوام هم سی  میلیون ریال جایزه داده می شود.

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره ورنمایی شد که صمدیان در مورد طراحی آن گفت: پوستر در زمان کمی آماده شده است و آقای اردلان و محمد دلکش زحمت ایده پردازی و طراحی آن را می کشیدند که در ابتدا در مورد اینکه نشانی از زلزله بم یا سیل و یا اتفاقات و بحرانهای مختلف در آن بگنجانند تردید داشتند چرا که اگر به هر کدام می پرداختیم توجه وتمرکز را به آن سمت هدایت می کردیم اما در نهایت از نماید چراغ خطر و آژیری که از یک لنز بیرون آمده و نمادی برای اعلام کمک یا پیشگیری است در پوستر استفاده شد که در زمانی کم با نتیجه ای قابل قبول مواجه شدیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه