English

مروری بر فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت

با اعلام هیات انتخاب، اسامی 12 فیلم سینمایی در بخش اصلی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مشخص شد که آثاری متنوع از سه نسل کارگردانان سینمای بعد از انقلاب هستند.

 مروری بر فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، همچنان که پیش بینی می شد در بخش اصلی جشنواره فیلم مقاومت امسال شاهد حضور طیف گسترده ای از فیلمهای مختلف با مضامین مقاومت خواهیم بود.

حسن و حسین صید خانی، مهدی جعفری، امیر داساگر، علی عطشانی، نرگس آبیار، سید رضا صافی، سید جلال اشکذری، ابراهیم حاتمی کیا، امیر عباس ربیعی، بهروز شعیبی، مهرداد خوشبخت و نجدت اسماعیل آنزور فیلمسازانی هستند که آثارشان در این بخش به رقابت خواهند پرداخت.

نکته ای که در نگاه اول به اسامی فیلم های سینمایی به ذهن می رسد حضور نسل اول و دوم فیلمسازی در کنار نسل سوم فیلمسازان بعد از انقلاب در جشنواره امسال است. از این نظر می توان گفت جشنواره با دست پر به میدان آمده است.

از آن گذشته تنوع فیلم های انتخاب شده در حوزه تاریخی، اجتماعی، کودکان ونوجوانان، جنگی و ... دستاوردهای جشنواره را در این بخش پر رنگتر کرده است.

دوازده فیلم انتخاب شده برای این بخش اغلب از آثار کمتر دیده شده و یا دیده نشده ای هستند که برای اولین بار در این جشنواره به روی پرده می روند و می توانند رقابت هیجان انگیزی را در جشنواره فیلم مقاومت رقم بزنند.

فیلم سینمایی مستطیل قرمز

فیلم سینمایی مستطیل قرمز

 ماجراهای این فیلم به حادثه ای واقعی که در زمان جنگ ایران وعراق افتاده، می پردازد. در جریان یک مسابقه فوتبال در «چوار» شهر ایلام ، ورزشگاه بمباران می شود وعده زیادی از آدمهای غیر نظامی به شهادت می رسند. کارگردانی فیلم سینمایی مستطیل قرمز برعهده حسن وحسین صید خانی بوده و علیرضا سجاد پور هم تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است. اندیشه فولادوند ، مهدی اسدی، علی اوسیوند، محمود مقامی برخی از بازیگران فیلم هستند.

23 نفر

فیلم سینمایی 23 نفر

 این فیلم به زندگی 23 نوجوان ایرانی که درجریان جنگ ایران وعراق در سال 61 به اسارت در می آیند، می پردازد. صدام پس از آگاهی از این موضوع و دیدن گزارش اسارت قوای ایرانی به دلیل شکست در خرمشهر سعی می کند از این ماجرا به نفع خود سوء استفاده کند. این فیلم را مهدی جعفری کارگردانی کرده و مجتبی فراورده هم تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است. مجید پتکی ، سعید آلبو عبادی، رضا نوری و عبدالحلیم تقلبی  بازیگرانی هستند که در  فیلم سینمایی 23 نفر هنرنمایی کرده اند.

منطقه پرواز ممنوع

فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع

 این فیلم داستان سه نوجوان را روایت می کند که در حین آماده شدن برای مسابقه ساخت پهباد با پیدا شدن یک یوز پلنگ در حوالی محل زند گیشان وارد مسایل مهیجی می شوند. امیر داسارگر کارگردان این فیلم بوده و حامد با مروت نژاد هم تهیه کنندگی آن را انجام داده است. هادی حجازی فر، محمد فیلی، پوریا سلطان زاده و متین پاکزاد برخی از بازیگران فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع هستند.

سلفی با دموکراسی

فیلم سینمایی سلفی با دموکراسی

 این فیلم داستانی ماورایی را روایت می کند و می کوشد وقایع جنگ ایران و عراق را از دیدی کاملا متفاوت بیان کند. کارگردانی و تهیه کنندگی این اثر بر عهده علی عطشانی بوده است. پولاد کیمیایی، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی، سیما تیرانداز، امیر عباس گلاب، دنیا مدنی، قاسم زارع، نیما شاهرخ شاهی، مهدی صبایی، مهران رجبی و کوروش تهامی برخی از بازیگران فیلم سینمایی سلفی با دموکراسی هستند.

شبی که ماه کامل شد

فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد

 این فیلم براساس داستان واقعی زندگی عبدالحمید ریگی و فائزه منصوری ساخته شده و روایت هیجان انگیزی از این دو را بازگو می کند. نرگس آبیار کارگردانی این اثر را برعهده داشته و محمد حسین قاسمی هم تهیه کننده آن بوده است. الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، پدرام شریفی، آرمین رحیمیان، شبنم مقدمی و فرشته صدر عرفایی از بازیگرانی بوده اند که در فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد نقش آفرینی کرده اند.

فیلم سینمایی پینوکیو ، عامو سردار و رییسعلی

فیلم سینمایی پینوکیو ، عامو سردار و رییسعلی

 این فیلم داستان نوجوانی به نام همایون است که برای کسب جایزه ای، پا به دنیای گذشته می گذارد و با زندگی رییسعلی دلواری آشنا می شود. کارگردانی این اثر برعهده سید رضا صافی بوده و تهیه کنندگی آن را هم ناصر عنصری انجام داده است. حجت شورکی ، حسین قفلی، جوهر تنگستانی و علی نیک فر از بازیگران فیلم سینمایی پینوکیو ، عامو سردار و رییسعلی هستند.

کوروش تهامی و گلاره عباسی در فیلم سینمایی دختر ایران

فیلم سینمایی دختر ایران

 دختر ایران یک داستان عاشقانه در دهه شصت ایران را بازگو می کند. سید جلال اشکذری کارگردانی فیلم را برعهده داشته و تهیه کنندگی آن هم به صورت مشترک برعهده سید جلال اشکذری و حامد با مروت نژاد بوده است. کوروش تهامی ، گلاره عباسی، آفرین عبیسی، هوشنگ توکلی، علی استادی و بهنوش بختیاری از جمله بازیگران فیلم سینمایی دختر ایران هستند.

فرامرز قریبیان در فیلم سینمایی خروج

فیلم سینمایی خروج

 وقوع ماجرایی باعث می شود آنقدر کار بر چند کشاورز شهرستانی سخت شود که  آنها مجبور می شوند برای رساندن حرفشان عازم تهران شوند. ابراهیم حاتمی کیا کارگردانی فیلم سینمایی خروج را برعهده داشته و حبیب والی نژاد هم تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است. فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، آتش تقی پور، کامبیز دیرباز، محمد فیلی و سام قریبیان ازجمله بازیگرانی بوده اند که در این اثر هنرنمایی کرده اند.

فیلم سینمایی لباس شخصی

فیلم سینمایی لباس شخصی

 این فیلم روایتگر داستانی از روزهای پایانی حزب توده است و تلاش می کند چگونگی کشف پشت پرده این شبکه سیاسی را روایت کند. امیرعباس ربیعی کارگردان این اثر بوده و حبیب والی نژاد هم تهیه کننده آن بوده است.  مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، مهیار شاپوری، عماد درویشی و نجلا نظریان از بازیگران فیلم سینمایی لباس شخصی هستند.

بابک حمیدیان در روز بلوا

فیلم سینمایی روز بلوا

 داستان فیلم درباره شخصیتی به نام عماد یکی از چهره های محبوب تلویزیون است که براثر اتفاقی پایش به ماجراهای عجیب و پیچیده باز می شود. کارگردانی این اثر برعهده بهروز شعیبی بوده و محمد رضا تخت کشیان هم تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است. بابک حمیدیان، لیلا زارع، داریوش ارجمند، دیانا دهقان و ساغر قناعت بازیگران فیلم سینمایی روز بلوا هستند.

آبادان یازده 60

فیلم سینمایی آبادان یازده شصت

 این فیلم ماجرای گروهی از کارکنان رادیو نفت آبادان در بحبوحه جنگ ایران و عراق را روایت می کند. کارگردانی این فیلم برعهده مهرداد خوشبخت بوده وحسن کلامی هم تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است. علیرضا کمالی، حسن معجونی، نادر سلیمانی، ویدا جوان، حمید رضا محمدی و وحید کرمانی برخی از بازیگران فیلم سینمایی آبادان یازده شصت هستند.

فیلم سینمایی خون نخل

فیلم سینمایی خون نخل

 این فیلم که محصول کشور سوریه است، روایتگر راهپیمایی خالد الاسعد باستان شناس معروف سوری و مرگ وی به دست «داعش» است که در جهان با واکنش های بسیاری همراه بود. این فیلم را نجدت اسماعیل آنزور جلوی دوربین برده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه