English

نتایج اولیه جایزه شاملو اعلام شد

با انتشار بیانیه داوران مرحله اول جایزه شاملو اسامی برگزیدگان مرحله نخست این جایزه اعلام شد.

نتایج اولیه جایزه شاملو اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج، در بیانیه داوران مرحله اول جایزه شاملو آمده است: "پیرو سنت دیرینه‌ شاعرانی چون نیما یوشیج و احمد شاملو که آگاهی تاریخی شعرشان را تحول بخشیده و به شعری این‌جایی و اکنونی بدل کرده است، معیار اصلی گزینش و داوری در این دوره گفت‌وگوی شعر با تاریخ بوده است و حلول امر تاریخی در شعر؛ شعری که از نسبتِ خویش با تاریخیتِ شعر پرسش‌گری می‌کند و چنین مهمی را بدیهی نمی‌انگارد؛ شعری که زیرمتنش پرسش از جایگاه تاریخی شعر، این‌جا و اکنون است و سعی در تکوین نوعی آگاهی تاریخی فراخور امروز دارد. توجه به این امر، غفلت داوران را از معیارهای مهم دیگر چون زبان، خیال‌ورزی، فرم‌اندیشی، بینش و بیان متفاوت در پی نداشته و کوشیده‌ایم با رویکردی تکثرگرا و جامعیّت‌اندیشانه، از هر جریان شعریِ تاریخ‌دار که ثمره‌های امروزینش را به بار نشانده‌ست، نمونه‌هایی برگیریم که امکان اجماع بر سر کیفیّت‌شان وجود داشته باشد. از این رو سنت‌های شعری مختلف را چون شعر زبان، شعر تجربه‌ورزانه‌ دهه‌ هفتاد، شعر دیگر، شعر حجم، شعر روایی، شعر کوتاه، منظومه‌ بلند، شعر فرهیخته و مفهوم‌گرا به رسمیت شناخته‌ایم.

پیشاپیش واقف‌ایم که هر قضاوت انسانی را باید به دیده‌ای مشروط نگریست و چشم‌داشت کمال از آن نمی‌توان داشت، ما نیز دعوی خلوص و حُسنی چنین را نداریم. امید که وسواس و تعهّد ما به قضاوتی عادلانه و منصفانه، امّا نه آسان‌گیرانه و بی‌خصوصیّت، از آن دست باشد که شاملو در شعر «در آستانه» چنین می‌خواندش: «بی‌ردای شوم قاضیان / ذاتش درایت و انصاف / هیأتش زمان.»

هیأت داوران مرحله‌ اول ششمین دوره‌ جایزه‌ شعر «احمد شاملو» ضمن سپاسگزاری از استقبال و همراهی شاعران و  ناشران گرامی به اطلاع می‌رساند از میان آثار ارسال‌شده برای دبیرخانه‌ این دوره،  ۱۶۹ عنوان واجد شرایط شرکت در جایزه بود و مورد داوری قرار گرفت.

دبیرخانه‌ جایزه، موسسه‌ الف. بامداد و داوران این دوره در نظر گرفته‌اند تا از این پس دو حوزه‌ به جایزه‌ شعر «شاملو» افزوده شود: «مدایح بی‌صله» برای قدردانی از شاعرانی که به‌رغم کیفیت قابل‌ملاحظه‌ شعرشان و سال‌ها استمرار در کار شاعری، قدری را ندیده‌اند که بشاید؛ و «هوای تازه» برای معرفی شاعرانِ نوگامی که شعرشان نویدبخش آینده‌ خواهد بود. شاعران این دو حوزه، هر سال در مرحله‌ نخست انتخاب و معرفی می‌شوند و جوایزی در مراسم پایانی به ایشان تعلّق خواهد گرفت.

منتخبین حوزه‌ «مدایح بی‌صله»:

مجموعه‌ شعر «از هر از گاه»، مظاهر شهامت، نشر سیب سرخ.

«جنون دارد این دوچرخه»، ایرج ضیایی، نشر سیب سرخ.

منتخبین حوزه‌ «هوای تازه»:

 «تر از باد»، پری‌ناز سعیدی، نشر شانی.

«ریشه‌های سنگ»، کسرا تبریزی، انتشارات مهر و دل.

همچنین هیأت داوران مرحله‌ نخست ششمین دوره‌ جایزه‌ شعر شاملو اسامی کتاب‌های راه‌یافته به مرحله‌ دوم را به شرح زیر اعلام می‌کند:

۱.«اینجا نیروی جاذبه کمتر است»، رزا جمالی، انتشارات مهر و دل.

۲.«تعطیلات»، صادق کریمی، نشر هشت.

۳.«تنها برف می‌تواند»، رؤیا روزبهانی، انتشارات فصل پنجم.

۴.«چرخ زدن با دلتنگی»، محمدباقر کلاهی اهری، انتشارات آرادمان.

۵. «چرخ کاترین»، زهرا زمان، نشر مایا.

۶.«خالکوبی پروانه بر اژدها»، بهزاد خواجات، انتشارات فصل پنجم.

۷.«خواب موریانه‌ها»، یونس گرامی، نشر سیب سرخ.

۸.«خونیکا»، زهرا حیدری، نشر هشت.

۹.«شعر بلند شرایط»، فرشاد سنبل‌دل، نشر افراز.

۱۰.«فتحه»، متین عابدی، کتاب فانوس.

۱۱.«فریاد مویرگ‌های کف دست»، فرشید فرهمندنیا.

۱۲.«کپور در آب‌های سیاه»، سیروس نوذری، نشر سیب سرخ.

هیأت داوران نخستین مرحله‌ ششمین دوره‌ جایزه‌ شعر «احمد شاملو»

احمد پوری، علی ثباتی، هوشنگ چالنگی

۲۱ مهر ۱۳۹۹"

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی