English

در آستانه روز ملی سینما صورت گرفت؛

اهدای یادگاری های زنده یاد جمشید مشایخی به موزه سینما

در آستانه روز ملی سینما، جوایز، اسناد و یادگاری‌های زنده یاد جمشید مشایخی به موزه سینما اهدا و گنجینه هنری این هنرمند افتتاح شد.

اهدای یادگاری های زنده یاد جمشید مشایخی به موزه سینما

به گزارش خبرگزاری موج، جوایز زنده یاد جمشید مشایخی  هنرمند سرشناس و محبوب ایران با هماهنگی های صورت گرفته از سوی موزه سینما توسط فرزندش سام مشایخی برای آشنایی بیشترعلاقمندان سینمای ایران با آثار و فعالیت های حرفه‌ای ایشان به منظور تکمیل گنجینه هنری پیشکسوتان تاریخ سینمای ایران به این مجموعه فرهنگی اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر مرد برای فیلم پدر بزرگ از جشنواره پیونگ یانگ کره شمالی در سال 1988، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشنواره فیلم فجربرای فیلم کمال الملک در سال 1363، برگزیده چهره‌های ماندگار در سال 1385، تندیس شایستگی جشن خانه سینما به عنوان بهترین بازیگر مرد برای فیلم «بانوی من» در سال 1382، تندیس حافظ در چهارمین دوره جشن دنیای تصویر در سال 1379، یادبود بزرگداشت جمشید مشایخی در چهارمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در سال 1387، نشان عبدالحسین نوشین از یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت جمشید مشایخی در سال 1391 و یادبود بزرگداشت حافظ در کاخ اکتشاف فرانسه در سال 2006 از جمله جوایز و یادگاری‌هایی هستند که در اختیار موزه سینما قرار گرفته است.

گاو، کمال الملک، گلهای داوودی، طلسم، سرب، روز واقعه، بادام های تلخ،کمیته مجازات، طهران روزگار نو، خانه‌ای روی آب، کاغذهای بی خط، آبادان، شمعی در باد،این ترانه عاشقانه نیست، یک گزارش واقعی، سیزده 59، جرم، پدر آن دیگری، بن بست وثوق، اینجا هم باران می‌بارد و ... از جمله فیلم‌های سینمایی است که وی در آن نقش آفرینی داشته است.

زنده یاد جمشید مشایخی  همچنین در سریال‌هایی همچون هزار دستان، میهمان، سنگ و شیشه، باغ گیلاس، سلام به انتظار، دو پنجره، عیاران، پهلوانان نمی‌میرند، شب زدگان، مادر، روشن‌تر از خاموشی، بوی گل‌های وحشی، تبریز در مه، ستایش، معمای شاه در جستجوی آرامش و ... نیز حضور داشته است.

جمشید مشایخی در سال 1313 در تهران به دنیا آمد و در13 فروردین سال 1398 درگذشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه