English

علی‌اصغر یوزباشی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

ساخت مجسمه و بنای یادبود شهدا بازخوانی دوباره فرهنگ ایثار و شهادت است

یک مجسمه‌ساز پیشکسوت معتقد است: انجام هر اقدامی در بحث ایثار و شهادت قابل تجلیل و کاری مثبت است که قطعا در جامعه و در میان مردم تاثیرگذار خواهد بود.

ساخت مجسمه و بنای یادبود شهدا بازخوانی دوباره فرهنگ ایثار و شهادت است

علی‌اصغر یوزباشی هنرمند مجسمه‌ساز پیشکسوت که سال‌ها با حوزه هنری انقلاب اسلامی همکاری داشته است، درخصوص توجه به فرهنگ ایثار و شهادت در تولید آثار فرهنگی و هنری به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: اصولا اگر به هر مسئله ارزشی و تاریخی در ادوار مختلف توجه نشود و مورد تجدید دوباره در جامعه قرار نگیرد، به فراموشی سپرده می‌شود.

وی که ساخت آثار متعددی با موضوع شهدا از جمله شهید دستغیب و حججی را در کارنامه خود دارد، افزود: به‌طور مثال اگر اشعار شاعران و کتاب‌هایشان خوانده نشود، فراموش می‌شوند و تا زمانی که به آن‌ها توجه شود در ذهن مخاطب تکرار و یادآوری می‌شود؛ بحث فرهنگ ایثار و شهادت نیز به همین نحو است و اگر مدام در بخش‌های مختلف جامعه بیان و تکرار نشود، ماندگاری آن‌ها کم خواهد شد و باید به این بحث فرهنگی ارزشمند توجه قابل‌ توجهی شود.

این مجسمه‌ساز درباره تأثیر قالب مجسمه‌سازی بر تبیین جایگاه ارزشمند شهدا و ایثارگران دوران جنگ در سطح جامعه اظهار کرد: برای بیان این امر مهم در جامعه قالبی موثرتر و کامل‌تر از مجسمه‌سازی نیست و هیچ حوزه فرهنگی و هنری دیگری چون کتاب، موسیقی و فیلم و سریال این قابلیت را ندارد.

سردیس فرج الله سلحشور+سردیس قیصر امین پور

یوزباشی ادامه داد: یک اثر تجسمی همیشه در مقابل دیدگان مردم چه در قالب نمایشگاه و آثار حجمی چون مجسمه های شهری قرار دارد و هدف و تفکر پشت آن هنر را به مردم منتقل می‌کند؛ پس با این وجود، قالب مجسمه‌سازی ماندگارتر از دیگر قالب‌های فرهنگی و هنری است.

وی درخصوص رویکردهای لازم برای تولید محتوای فرهنگی و هنری در حوزه ایثار و شهادت گفت: هر اثر حجمی که در جامعه اجرایی شده و به عرضه نمایش گذاشته می‌شود، باید شرایط خاصی داشته‌ باشد. در هر فرهنگ، طراحی مجسمه انسان‌های بزرگ و نصب آن در جامعه، نقش‌های تاثیرگذاری ایفا کرده‌اند و تاریخ را با خود اثر به مخاطب ارائه کرده‌ است. در ایران نیز واقعه انقلاب و جنگ، واقعه ارزشمند و مهمی است که بازگو کردن این واقعه به‌صورت هنر تجسمی در جامعه اتفاق مثبتی است.  

یوزباشی درخصوص پیشنهاد خود برای تولید محتوای آثار فرهنگی و هنری در عرصه ایثار و شهادت بیان کرد: بسیاری از نهادهایی که کارشان توجه به فرهنگ ایثار و شهادت است، آن را فراموش کرده‌اند، نهادهایی که باید به‌شکل ویژه و تخصصی به بحث تولید محتوای فرهنگی و هنری در مقوله فرهنگ ایثار و شهادت می‌پرداختند، از آن غافل هستند و به‌نوعی به فکر نفع‌شخصی از این رویدادها هستند؛ اما خداراشکر که نهادهایی هم چون شرکت راه‌آهن به این مسائل توجه دارند.

سردیس شهید حججی+مجسمه جانباز+سردیس شهید دستغیب

طراح و مجری آثاری همچون یادمان شهدای غواص، سردیس سردار شهید همدانی و ترکی در ادامه در پاسخ به این سوال که در ایامی که شاهد برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران هستیم آیا چنین اقدامی را تاثیرگذار می داند گفت:  این اقدامی ملی فرهنگی در تجدید دوباره آرمان‌های فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است البته هرچه آثار مثبت و از لحاظ ساختاری موثرتری ساخته و پرداخته شود، قطعا بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته و بازخوردهای خوبی از آن دریافت می‌شود. وقتی یک واقعه تاریخی را با یک اثر هنری در معرض دید عموم قرار می‌دهیم، قطعا تاثیر عمیق و باکیفیت‌تری به‌جا خواهد گذاشت و مردم را به فکر وادار خواهد کرد و ماندگاری اثر را دائمی خواهد کرد.

یوزباشی که طراحی و ساخت سردیس نام آورانی همچون قیصر امین پور، ابوالفضل عالی، حکیم سنایی و ابونصر فارابی را هم در کارنامه دارد، بیان کرد: من رفت‌و‌آمد بسیاری در راه‌آهن و سفرهای زیادی هم با قطار داشته و فکر می کنم اگر آثار برگزیده مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جایگاه‌های مناسب خودش نصب شود، می‌تواند فرهنگ تاریخی و مهمی را برای مردم بازخوانی کند و قطعا با نتایج خوشایندی نیز همراه خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه