English

جلسه پر ماجرای شورای ساخت (۲):

صدور مجوز برای هفت فیلم اولی/از بهزاد فراهانی پیشکسوت تا یک دستیار کم تجربه

شورای پروانه ساخت در یکی از عجیب ترین جلسات خودش برای هفت فیلم اولی با ترکیبی از پیشکسوتان تا شاخ اینستاگرامی مجوز کارگردانی صادر کرد.

صدور مجوز برای هفت فیلم اولی/از بهزاد فراهانی پیشکسوت تا یک دستیار کم تجربه

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، خبر مصوبات شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی مورخ 4 مرداد 99 تحت تاثیر حواشی و جنجال های برآمده از صدور مجوز برای یک اینفلوئنسر اینستاگرامی قرار گرفت. گرچه موج انتقادی پر حجمی نسبت به صدور مجوز برای محمدامین کریم پور راه افتاد پرداختن به سایر بخش های این خبر را تحت الشعاع خود قرار داد اما واقعیت این است که در این جلسه مجوز کارگردانی برای هفت فیلم اولی صادر شد که البته نحوه تنظیم خبر این امر هم به نوعی منحصر به فرد بود.

در خبر سازمان سینمایی چند بخش قابل ملاحظه بود بخش اول که مرتبط می شد با صدور مجوز تولید هشت فیلم سینمایی که در این میان سه فیلم اولی حضور داشتند که نام فیلمشان به همراه تهیه کننده و نویسنده اثر هم اعلام شده بود. در بخش کوتاه بعدی از این  خبر ارسالی نام سه کارگردان به طور مشخص تحت عنوان صدور مجوز فیلم اولی اعلام شده بود که برای آشنایی بیشتر با این هنرمندان در ادامه توضیحاتی در مورد پیشینه هر کدام ذکر می کنیم.

در واقع یکی از این فیلم اولی ها امیر توده روستا که تا پیش از این به عنوان کارگردان فیلم کوتاه شناخته می شد و حتی دبیری هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه را هم به عهده داشت هم در عرصه فیلم بلند داستانی سینمایی یک فیلم اولی محسوب می شود اگرچه او فیلم بلندی به نام پات را در کارنامه هنری دارد که در گروه هنر و تجربه اکران شد اما مجوز تولید سینمایی نداشت.

مشهور ترین و با سابقه ترین فرد در میان کارگردانان فیلم اولی که مشخصات آثارشان هم اعلام شده لطف الله فراهانی یا همان هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما وتلویزیون بهزاد فراهانی است که در این خبر با نام اصلی خود فتح الله فراهانی موفق به اخذ مجوز ساخت اولین فیلم خود شده است. این هنرمند پیشکسوت دو سال پیش (۱۳۹۷) اعلام کرده بود که ۴۰ سال است که می خواهد فیلم بسازد ولی شرایطش فراهم نشده است. وی تاکید کرده بود که سال ها است آرزوی کارگردانی سینما را دارد و می خواهم بعد از ۴۰ سال این آرزوی خود را محقق کند و منتظر مجوز است. اکنون این مجوز صادر شده و این هنرمند مطرح بعد از ۴۲ سال می تواند آرزویش را به عمل نزدیک کند.

از گمنام ترین فیلم اولی هایی که در این جلسه موفق به دریافت مجوز تولید شده اند نوید ابدان اسماعیلی است که تقریبا سابقه ای از فعالیت او در دست نیست. از همه جالبتر اینکه غلامرضا آزادی تهیه‌کننده و کارگردان سینما که این روزها پروانه ساخت فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» به کارگردانی ابدان اسماعیلی را دریافت کرده از زمان آغاز تولید این پروژه کمدی ابراز بی اطلاعی کرده است. وی تلویحا یافتن سرمایه گذار و در عین حال بهبود شرایط کرونایی را از شروط آغاز کار اعلام کرده است.

همانطور که گفته شد پر حاشیه ترین مجوز فیلم اولی صادر شده به نام محمدامین کریم پور شاخ اینستاگرامی بوده که به رغم اینکه در خبر سازمان سینمایی نویسنده فیلمنامه حکم تجدید نظر را هم کریم پور معرفی کرده است اما در یا دداشتی که رضا کریمی تهیه کننده فیلم در حمایت از صدور این مجوز نوشته مدعی شده که از او خواسته شده تا این فیلمنامه را براساس طرحی از حسین سلیمانی بنویسد.  

سه کارگردان فیلم اولی تازه مجوز گرفته کدام فیلم ها را خواهند ساخت؟

اما از میان سه کارگردانی که در این خبر صراحتا به عنوان فیلم اولی از آنها یاد شده اما به طور رسمی و قطعی مشخصات فیلم آنها را اعلام نکرده بودند، یوسف حاتمی کیا از همه شناخته شده تر و با سابقه ای پر بارتر است. نام وی که فرزند سوم ابراهیم حاتمی کیا است، از سال ۱۳۹۳ و با دستیار دومی فیلم چ و کارگردانی فیلم پشت صحنه آن مطرح شد. وی در همان سال از اراده اش برای تولید فیلم بلند سینمایی خبر داده بود و پس از آن هم با ساخت آثاری همچون فیلم کوتاه ملاقات شیشه ای، چشم جنگ و بازگشت فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده است تا به این نقطه برسد که حالا برای ساخت فیلم سینمایی اسکورت به تهیه کنندگی آزیتا موگویی (تهیه کننده سینمای ایران و البته همسر رضا کریمی تهیه کننده فیلم حکم تجدید نظر) چشم انتظار صدور پروانه ساخت است.

امین قوامی تجربه بازیگری، دستیار اولی کارگردان و برنامه ریزی چند فیلم را در کارنامه خود دارد که با توجه به لیست منتشر شده از متقاضیان پروانه نمایش افسانه اسی با تهیه کنندگی علیرضا رئیسیان را خواهد ساخت.

در سوابق مجید مافی هم به عنوان سومین نفر این گروه دو دستیار اولی فیلم و سریال دیده می شود که احتمالا فیلم خال آخر را با تهیه کنندگی محمدحسین فرحبخش کلید خواهد زد.

با این اوصاف در این جلسه بهزاد فراهانی، امیر توده روستا، یوسف حاتمی کیا، امین قوامی، مجید مافی، محمدامین کریم پور و نوید ابدان اسماعیلی به عنوان فیلم اولی موفق به دریافت مجوز ساخت شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه