English

در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

انتقاد مجری پیشکسوت از عامیانه سخن گفتن برخی از مجریان/زبان فارسی را به بهانه صمییت مخدوش نکنیم

بهروز رضوی مجری پیشکسوت و مدرس فن بیان از نگرانی هایش نسبت به استفاده از زبان کوچه و بازاری توسط برخی از مجریان و لزوم توجه به صیانت از زبان فارسی صحیح سخن گفت.

انتقاد مجری پیشکسوت از عامیانه سخن گفتن برخی از مجریان/زبان فارسی را به بهانه صمییت مخدوش نکنیم

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، روز قلم بهانه ای است برای پرداختن به اهمیت صیانت از زبان و  ادب فارسی و لزوم توجه بیش از پیش دستگاه ها و نهادهایی همچون  رسانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مقوله. در این میان اهمیت عملکرد مجریان و برنامه سازان صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه کشور با مخاطبانی میلیونی بر کسی پوشیده نیست و مورد توجه و تاکید مدیران مسئول هم هست. بهروز رضوی گوینده و مجری رادیو و تلویزیون، ترانه‌سرا، بازیگر و مدرس فن بیان که چندی پیش، نشان درجه یک هنری را هم دریافت کرده است با انبوهی از تجربه یکی از مناسب ترین نفرات برای صحبت در این زمینه است که گفتگوی کوتاهی با او در مورد عملکرد برخی مجریان بویژه در برنامه هایی که با مخاطب هدف جوان تولید می شوند سخن گفته ایم.

این مجری و مدرس رموز و فنون گویندگی در پاسخ به این سوال خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج که آیا اگر مجریان رادیو و تلویزیون با زبان عوامانه و کوچه بازاری با مردم سخن بگویند در ایجاد صمیمیت و جذب مخاطب موفق می شوند گفت: متاسفانه این دوستان ما سُرنا را از سر گشادش می زنند. درست است که برای مردم برنامه می سازیم و برنامه را به مردم ارائه می کنیم، اما استفاده از زبان مردم در برنامه های رادیویی لزومی ندارد و گاهی ما را به گمراهی می کشاند.

«زبان مردمی» این نیست!

وی تصریح کرد: ما باید با زبان شُسته‌رُفته ای صحبت کنیم که مردم بشنوند و یاد بگیرند. ما باید به مردم آموزش بدهیم نه اینکه از مردم متابعت کنیم و احیانا ترکیبات و به صرف اینکه می خواهیم «زبان مردمی» داشته باشیم، عبارات نه چندان خوشایندی را وارد زبان فارسی کنیم . نه! زبان مردمی این نیست.

جنبه آموزشی رادیو را نباید فراموش کنیم

این گوینده پیشکسوت افزود: ما می خواهیم با زبان فارسی از مردم سخن بگوییم و می خواهیم که مردم زبان فارسی را به خوبی بشناسند. این درست نیست که به تقلید از مردم، از عبارات نامانوسی در حین اجراهایمان استفاده کنیم. ما مجری رادیو هستیم که مرجعی برای یادگیری است و این جنبه آموزشی رادیو را نباید فراموش کنیم. بهترین محل برای اشاعه زبان فارسی رادیو است و حیف است که ما کلمات دستمالی شده، تکراری و کلماتی که چندان برازنده رسمیت زبان نیست را به کار ببریم.

رضوی در پاسخ به این سوال که آیا زبان پالوده صمیمی هست گفت: آنچه که کلام را صمیمی می کند لحن ما است. لحن ما است که صمیمیت را القا می کند وگرنه اینکه کلمات را بشکنیم و به محاوره نزدیک کنیم این باعث صمیمیت نمی شود؛ ما می توانیم خیلی رسمی و جدی ولی صمیمانه صحبت کنیم. لازم نیست برای القای صمیمیت، ما زبان فارسی را مخدوش کنیم، بشکنیم و  به این بهانه که می خواهیم صمیمی باشیم، عوامانه اش کنیم.

عوامانه حرف زدن در رادیو اشتباه است

وی در پاسخ به اینکه آیا اینگونه مخاطب پس نمی زند گفت: نه! با زبان فارسی با او صحبت می کنیم چرا باید پس بزند؟ ما نباید مرعوب مردم باشیم بلکه باید به آنها زبان را به درستی آموزش بدهیم تا درست صحبت کنند و صحیح حرف بزنند. اگر قرار باشد که ما هم به صرف اینکه می خواهیم صمیمی حرف بزنیم، برخی از غلط های عوامانه را تکرار کنیم، به نظرم کار اشتباهی کرده ایم.

این  گوینده و مجری مطرح رادیو و تلویزیون در پاسخ به اینکه آیا این نگاه به مردم از بالا به پایین نیست گفت: نه! به هرحال نگاه زبان و ادبیات و فرهنگ به مردم، نگاه بالا به پایینی است. حتی اگر نخواهیم چنین دسته بندی داشته باشیم، شاید بهتر است که بگوییم هم سطح است یعنی نه می خواهیم زبان و فرهنگ را در جایگاه پایین تری از خودش مطرح کنیم و نه مردم را پایین تر از مفاهمات خودمان قرار دهیم و مطمئنم که مردم هم از تمیز (شسته رفته) فارسی صبحت کردن ما آزرده نخواهند شد.

تکرار اشتباهات زبان مردم در رادیو اشتباه است

این مدرس فن بیان و ترانه سرا در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت مجری کم کار از گویش محاوره ای بهره می برد گفت: مجری باید این توانایی را داشته باشد که راحت و صمیمانه حرف بزند. ما می توانیم از همه کلمات استفاده کنیم و لحن صمیمانه ای داشته باشیم. من نمی گویم که باید خیلی عصا قورت داده و رسمی و جدی با زبان برخورد کنیم بلکه باید از زبانی نزدیک به زبان مردم ولی بدون تکرار اشتباهات زبان مردم استفاده کنیم.

وی در مورد اشتباهات رایج زبان محاوره ای توضیح داد: به هرحال در بعضی افراد در به کار بردن کلمات شلختگی هایی هست مثلا کلمات را می شکنند یا نیمه جویده بیان می کنند.

 بهروز رضوی در پایان تاکید کرد: بویژه در رادیو کلمات باید آنچنان که هستند بیان شود. حتی صحبت کردن به شکل عامیانه اش هم اشکالی ندارد تا به قول شما از صمیمیتش کاسته نشود اما نباید در برنامه هایمان به گونه  ای سخن بگوییم که خدشه ای به زبان فارسی وارد شود. این مهارت هم آموزشی کلی نیاز دارد که البته سازمان صدا و سیما هم می تواند با یادآوری هایش این نکته را به من و همکارانم متذکر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه