English

در نشست بری سریال سرباز مطرح شد:

مانند پدری فکر کردم که پسرش به سربازی می رود/سرباز همگون با ذائقه مخاطب سریال‌های ماه رمضانی نبود

هادی مقدم دوست کارگردان سریال سرباز گفت: خوب است که مطالبه تنوع در سریال سازی هم داشته باشیم.

مانند پدری فکر کردم که پسرش به سربازی می رود/سرباز همگون با ذائقه مخاطب سریال‌های ماه رمضانی نبود

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، نشست خبری سریال سرباز با حضور محمدرضا شفیعی تهیه کننده، هادی مقدم دوست کارگردان، جواد خواجوی و علی عامل‌هاشمی باربگران این مجموعه تلویزیونی و حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی سیما در محل اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مقدم دوست و محمدرضا شفیعی در مورد تجربه مکالمه تلفنی با مخاطب و بازخورد به سریال سخنان کوتاهی گفتند سپس کارگردان سرباز در واکنش به سوالات متعدد در مورد تفاوت فضای سربازی نمایش داده شده در این سریال با واقعیت موجود پادگان‌ها گفت: اینجا مسئله ترجیح است.ترجیح ما این بود که مشکلات را بیان کنیم نه این که شکوه کنیم. کاری که در این برنامه انجام شده اشاره به مشکلات بوده اما اگر مطالبه شما حمله باشد ما چنین نیتی نداشتیم.

وی در مورد نام این سریال گفتط: کلمه سرباز یک استعاره است به معنی این که همه ما آماده خدمت به مملکت و سرباختن برای وطن هستیم. جوانی که به سربازی می رود نباید تنها به فکر «زرنگی بازی» باشد بلکه با مهارت آموزی ارتقاء یابد. مسئله ما انتخاب بین ارتقا یا تنزل بود که ارتقاء را انتخاب کردیم.

نویسنده و کارگردان سریال سرباز ادامه داد: قوانینی در مورد احترام به سرباز، اصلاح موی سر و خوشایند کردن محیط سربازی به طور کلی وجود دارد و می تواند جزو مطالبات ما قرار بگیرد. خاطرات ما از سربازی ده سال پیش و حرص خوردن از آن کاربردی نیست، بلکه برای ما سربازی کردن جوانان امروز اهمیت دارد. همانطور که الان دیگر فلک کردن در مدارس فراوانی ندارد چون مطالبه آن در جامعه بوجود آمده است.

وی در مورد شخصیت یحیی گفتط: کاراکتر اصلی ما در ابتدا با کمک به دیگران در فضای خدمت بود. وقتی به سربازی رفت گمان می کرد با او لج کرده اند و با کسی دوست نمی شد، رفته رفته اجتماعی تر شد و باز همان فضای خدمت کردن را تجربه کرد. در درگیری با قاچاقچیان اولین برخورد او با خدمت نظامی بود. بنابراین ما وارد اصل میدان درگیری نشدیم چرا که ما تنها او را دنبال می کردیم و می خواستیم تجربه او از چنین اتفاقی را به تصویر بکشیم.

مقدم دوست در مورد ضعف شخصیت پردازی در این سریال گفت: از نظر من شخصیت پردازی به معنی نشان دادن همه آن چیزی که باید از یک کاراکتر بدانیم نیست. شخصیت شناسی با شخصیت پردازی متفاوت است و برخی از داده هایمان از شخصیت را در خروجی نصب می کنیم. الزامی نداریم که تمام این اطلاعات را بیان کنیم.

این هنرمند ادامه داد:  قصه دچار آسیبی شده چرا که تنها به نقل های ماجرا محور اتلاق می شود و انگار روایت های شخصیت محور قصه نیست پس من از واژه نقل استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: فضای نقد دچار آسیب شده است و نقد کارشناسی با استدلال و متقن است نه بیان نظر و احساسات یا ندیده نظر دادن!

مقدم دوست در مورد ریتم کند سریال و حوصله مخاطب اظهار داشت: من امروز متوجه جریان «حوصله دیدن» شدم و می پذیرم که در ابتدا حس غریبگی نسبت به این فرم وجود دارد. البته استفاده از نریشن و راوی اختراع بنده نبوده اما طرز برخورد ما با پدیده‌ها تعیین کننده است. به تدریج آدمها متوجه شدند که روانشناسی موجود در این اثر دغدغه آنها هم هست. من در این زمینه تحقیق دارم و می دانم که رفتن پیش مشاور و مطالعه و حل کردن مسائل با تحلیل و مطالعه رایج شده و روی این مسئله حساب کرده ام.

محمدرضا شفیعی در پاسخ به سوالی در مورد تبدیل شدن این سریال به یک رمان تصویری گفت: در مورد سریال سرباز می توان ادعا کرد که وقتی با یک اثر خارج از ریتم رایج سریال سازی سازمان مواجه می شویم لزوما تعداد مخاطب به معنی خوب یا بد بودن آن نیست. من لااقل ده سریال شبکه ۳ تلویزیون را ساخته ام و به نوعی ما ذائقه مخاطب را شکل داده ایم. با توجه به اینکه سریال ماه رمضان در شبکه ۳ باکس مهمی است، ابتدا مخالف پخش آن در ماه رمضان بودم چون در فضای سریال های قبلی نبود.

وی ادامه داد: سرباز سریال مسابقه  به معنی جلب نظرات اکثریت مردم نیست چون با معیارهای سریال های گذشته تلویزیون همخوانی ندارد و مثلا وقتی در کنار طنازی های پژمان جمشیدی قرار می گیرد ممکن است با بیننده کمتری مواجه شود.

این تهیه کننده پرکار تلویزیون و سینما افزود: قطعا آنتن اصلی شبکه ۳ تلویزیون جای آزمون و خطا نیست و ما هم چنین ادعایی نداریم بلکه این ادعای منتقدین است. من ده سال پیش، در سال ۸۹ سریال جراحت را ساختم. آنتن با مخاطب ۸۰ درصدی را به سریال وضعیت سفید سپردند که به رغم همه ارزش‌هایش با ریزش مخاطب مواجه شد. بدون اینکه نیت مقایسه داشته باشم می گویم که همان موقع هم مخالف این کار بودم.

شفیعی در مورد نامناسب بودن شبکه ۳ برای پخش این سریال گفت: سریال سرباز حتما باید در شبکه ۳ پخش می شد چرا که مسائل مبتلا به جوانان از قبیل سربازی، روابط زناشویی و ... را مطرح می کرد.

وی در مورد سفارشی بودن سریال سرباز گفت: سبقه تولید سریال سرباز به اوایل دهه نود می رسد و ما به دنبال ساخت یک اثر انگیزشی بودیم در حالی که می توان با این دو سال خدمت اجباری دو برخورد متفاوت داشته باشیم. 

شفیعی افزود: شاید بد نباشد که بگویم حضرت آقا در ملاقاتی به سردار باقری فرموده بودند که دو سال جوان مردم را تحویل می گیرید در حالی که می تواند از شما چیزهای بسیاری یاد بگیرد، چرا موضوع اشتغال آنها را با مهارت آموزی حل نمی کنید؟

وی ادامه داد: بنابراین معتقدم سفارشی سازی بد نیست و من هم اگر سفارش بگیرم که در مورد مسئله مهمی اثری بسازیم کار خوبی است. مسائل مطرح شده در این سریال حرف های خوبی است و می تواند مطالبه عمومی ایجاد می کند و سبب می شود که در چارچوب قانون عمل شود. همانطور که خیلی از آثاری که در دنیا در مورد نیروهای نظامی ساخته می شود منطبق بر واقعیت نیست و به نوعی مطالبه گری است برای رسیدن به سطح و توانی از قدرت. سریال سرباز می خواسته در مورد حقوق سرباز یک مطالبه اجتماعی ایجاد کند در حالیکه دو هزار دقیقه سریال داشتیم اما زیر بیست دقیقه از کلمات مهارت آموزی استفاده کردیم.

در ادامه مقدم دوست گفت: بد نیست که دنبال مطالبه تنوع در سریال سازی هم باشیم. خواندن نظرات در اینستاگرام و توئیتر و گوگل آسان شده است. من پس از آثاری همچون سریال وضعیت سفید، سر به مهر تجربه نظرات مخالف و موافق را داشته ام. در مورد این سریال هم زیاد شنیده ام که می گویند مسائل معمولی زندگی در سریال سرباز مطرح شد نه مسائلی اغراق شده و دور از واقعیت. آیا مسأله مسکن یا توجه همسران به یکدیگر اهمیت ندارد؟

وی در مورد تلفیق دو وجه شخصی زندگی با فضای سربازی گفت: آنچه که مسأله سربازی و‌مسائل زندگی شخصی را با هم در این سریال پیوند می زند مفهوم خدمت است.

مقدم دوست در مورد نمایش متن پیامک ها در سریال گفت: ما انواع و اقسام روش‌های پیام رسانی از ارسال پیامک تا نامه نگاری را در این سریال نمایش دادیم و البته چیز جدیدی نبود. تکرار آن هم تابعی از میزان ارتباط این دو نفر بود. هرگز آنها با هم قهر نبودند بلکه حالتی اعشاری داشتند. اینها موضوعات ذهنی افراد است. این فرصتی برای بررسی روی ارتباطات میان فردی بود. 

هادی مقدم دوست افزود: چیزهایی که در سرباز از سربازی نشان دادیم چیزی نیست که وجود نداشته باشد بلکه قوانینی است که کمتر اجرا می شود.

این کارگردان در مورد انتخاب لوکیشن متنوع و پادگان های مختلف هم گفت: ما تأکید داشتیم که شهر و‌ پادگان خاصی را مد نظر قرار ندهیم تا موضوع سریال را از شمول عمومی خارج نشود و با ایجاد تنوع لوکیشن نمی خواستم سریالی بسازم که تنها پرتره بازیگران باشد بلکه به لحاظ بصری زیبا باشد.

 وی در مورد مشکلات کرونایی در تولید این سریال گفت: تنها بخش‌هایی از پس تولید همچون صداگذاری در دوران شیوع کرونا انجام شد. 

مقدم دوست در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در مورد عدم ایجاد تعلیق و جذابیت در قسمت‌های اول سریال گفت: ما از این پرهیز داشتیم که قلاب هایمان برای نگه داشتن تماشاچی اعصاب خورد کن باشد. ایجاد سوال در ابتدا و پاسخ دادن به آن در انتها را تعلیق نمی دانم بلکه گروگان گرفتن ذهن تماشاچی است که قید آن را زده بودیم و اولین حرفی که راوی این سریال در همان قسمت اول زد اعلام ازدواج و یکی شدن یلدا و یحیی بود.

وی تصریح کرد: این فیلم در مورد تغییر و تحول است و همانطور که تماشای شکفتن یک غنچه جذابیت دارد این تغییر هم جذاب بود و این اهمیت داشت که مخاطب آن را باور می کرد.

علی هاشمی هم در پاسخ به خبرنگار ما در مورد پرهیز از شبیه شدن به برادرش هدایت هاشمی گفت: به هرحال ما برادر و در شکل ظاهری و بیان شبیه هم هستیم و بالاخره برخی از مسایل اجتناب ناپذیر است. ضمن اینکه هر دو تحصیلات آکادمیک در این عرصه داریم اما هدایت که دوازده سال از من بزرگتر است، از من زودتر وارد اینعرصه شده است و حتی نسبت استادی باذمن دارد.

وی افزود: البته نگرش من نسبت به بازیگری با او تفاوت دارد حتی در مقایسه تیپیکال بازی کردن دغیت در پایتخت با بازی من در سریال سالهای دور از خانه کاملا متفاوت است. 

عالی هاشمی ادامه داد: شباهت ظاهری و گفتار و حتی تحصیل موجب شده که حتی گاهی در تاکسی وقتی من می خندم می گویند اوس موسی آمده! اما در سریال سرباز برخلاف سریال کامیون که فرصتی برای ساخت نداشتیم من خیلی متفاوت از آنچه که تا کنون بازی کرد ه بودم ظاهر شدم مثلا اصلا سمپات نبودم در حالی که اصولا در میان دوستانم به بذله گویی و شوخ طبعی مشهورم. یا اینکه ذاتا فرد ترسویی نیستم اما باید نقش او را بازی می کردم.

وی تاکید کرد: در سریال سرباز توانایی بازیگری که از خودم کشف کردم برای خودم خیلی جذاب بود چرا که هیچ چیزنقشم شبیه علی هاشم عاملی نبود.

 

  

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه