English

جعفری‌جوزانی و بهرام توکلی «یعقوب لیث» و «اقبال لاهوری» را می‌سازند

دو پروژه تاریخی «یعقوب لیث» و «اقبال لاهوری» توسط دو کارگردان مطرح سینمای ایران ساخته می‌شود ولی اما و اگرهایی هم در این زمینه وجود دارد.

جعفری‌جوزانی و بهرام توکلی «یعقوب لیث» و «اقبال لاهوری» را می‌سازند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در حالی زمزمه های پیشرفت پیش تولید دو پروژه تاریخی «یعقوب لیث» و «اقبال لاهوری» توسط دو کارگردان مطرح سینمای ایران، مسعود جعفری‌جوزانی و بهرام توکلی، شنیده می شود که نکته جالب در مورد آنها این است که هر دو پروژه قرار است در بنیاد سینمایی فارابی ساخته شود و این بنیاد پس از چند سال که خود را مستقیما درگیر بیگ‌پروداکشن‌ها نمی‌کرد، امسال این رویه را تغییر داده است.

خبر آغاز نگارش فیلمنامه «یعقوب لیث» مهرماه سال گذشته از سوی روابط عمومی بنیاد رسانه‌ای شد و مسعود جعفری‌جوزانی اگر بخواهد به سیاق «شیرسنگی»، «در مسیر تندباد» و «در چشم باد»، آن را بسازد، می توان امیدوار بود که فیلم جذابی به ثبت خواهد رسید. 

از سویی دیگر شنیده ها حاکی است که مذاکراتی هم با «بهرام توکلی» برای نگارش و تولید «اقبال لاهوری» شده است. توکلی که هم  در ساخت مجموعه آثارش از جمله « تنگه ابوقریب» و «غلامرضا تختی» و هم در مشاوره ساخت «روز صفر» توان بالایی از خود نشان داده، اگر با همین توان به میدان بیاید، فیلمی متفاوت در کارنامه خود و البته در سطح منطقه خواهد ساخت. فیلمی که از سال ۹۷ در برنامه تولید مشترک بنیاد فارابی قرار داشته است.

جلسه اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی با سفیر پاکستان که به همراه مدیران زیر مجموعه اش، رائد فریدزاده معاون امور بین الملل و مصطفی احمدی مسئول بخش تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفت، می تواند این احتمال را بیشتر کند که فاز تولید این اثر جدی تر شده باشد؛ چرا که در اخبار منتشر شده ذکر شده است که در دیدار تابش و «رفعت مسعود» برسر راه اندازی پروژه تولید مشترک فیلم سینمایی، توافق شده است.

«محمد اقبال لاهوری» یا علامه اقبال شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبان‌های فارسی و اردو سروده‌ است. اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به‌طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود. 

«یعقوب لیث صفاری» هم بنیان‌گذار سلسله صفاریان در سیستان بود. او رویگرزاده و عیار جوانی بود که متأثر از قصه‌‌های رستم، به یاری فقرا و مظلومان شتافت و با دسته کوچک عیارانش که به خاطر سخاوت و فتوت او، دورش جمع شده بودند، در نظر اهل سیستان به یک پهلوان افسانه‌‌ای بدل شد.

جدای از آنکه باید دید این دو پروژه پس از پایان رکود کرونایی، چه زمانی وارد مرحله تولید خواهند شد، نکته دیگری هم اذهان را به خود مشغول خواهد کرد که آیا صرف هزینه برای پروژه هایی که قطعا در زمره آثار فاخر به شمار می آیند و بر همین اساس بودجه کلانی را به خود اختصاص خواهند داد، به نتیجه مطلب خواهند رسید و یا اینکه همچون فیلم های «محمد رسول الله(ص)» مجید مجیدی و یا «غلامرضا تختی» بهرام توکلی، که در نوع خود شاخص بودند و واجد نوآوری هایی در عرصه سینمای ایران، در گیشه ناکام خواهند ماند؟ سوالاتی که تنها گذر زمان می تواند پاسخ قطعی آنها را مشخص کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه