English

دیرباز در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان شد؛

صحنه ای که از کامبیز دیرباز در فیلم خروج حذف شد/خاطره دویدن سعید راد و اکبر عبدی سر صحنه فیلم ها

کامبیز دیرباز از صحنه حذف شده اش در فیلم سینمایی خروج و نظرش در مورد استفاده از آمادگی جسمانی بازیگران در ساخت فیلم های سینمایی ایران سخن گفت.

صحنه ای که از کامبیز دیرباز در فیلم خروج حذف شد/خاطره دویدن سعید راد و اکبر عبدی سر صحنه فیلم ها

به گزارش خبرنگار سینمایی موج، فیلم سینمایی خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا از یک هفته دیگر به عنوان اولین فیلم سینمایی ایران که به صورت آنلاین اکران خواهد شد، به نمایش عمومی در خواهد آمد. در عین حال فرامرز قریبیان در جلسه رسانه ای این فیلم در سی و هشتمین دوره جشنواره فجر اعلام کرد که این آخرین اثر سینمایی اش به عنوان بازیگر بوده و به نوعی از این عرصه خداحافظی کرد.

نشست خبری فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا-کامبیز دیرباز

در این میان کامبیز دیرباز که پیش از عید به عنوان مجری مسابقه تلویزیونی دست فرمون مهمان خانه های مخاطبان سیما بود، در میان بازیگران پرتعداد این فیلم سینمایی، نقشی نسبتا کوتاه اما خاص و متفاوت داشت. وی در پاسخ به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد صحنه های حذف و یا ممیزی شده فیلم سیاسی اجتماعی خروج گفت: نقش من صحنه حذف شده ای به معنای سانسور نداشته اما با صلاح دید کارگردان و احتمالا برای بهتر شدن ریتم و یا شخصیت پردازی کاراکتر و هر چیزی که به سلیقه و زیباشناسی کارگردان بر می گردد این اتفاق افتاده است.

دیرباز تصریح کرد: به عنوان مثال من پلانی داشتم که در آن رحمت بخشی (با بازی فرامرز قریبیان ) با تراکتور به سمت در پاستور ( نهاد ریاست جمهوری ) می رود؛ به رغم اینکه هم من و هم دیگران به این کاراکتر توصیه کرده بودند که این کار را نکند و من تاکید کرده بودم که اگر ادامه دهد من نمی توانم کمکی به او بکنم، اما باز هم به دلیل علاقه ای کاراکتر من به «رحمت بخشی»  داشت، او را سایه وار دنبال می کند و در لحظه ای که می بیند که سربازان محافظ با رحمت بخشی درگیر شده‌اند به کمک او می رود.

این بازیگر ادامه داد: در این پلان که اتفاقا به صورت اسلوموشن هم کار ضبط شده بود من یک مسافت طولانی را دویدم و خیلی هم آن را دوست داشتم که نمی دانم چرا آقای حاتمی کیا از آن استفاده نکرد و به نظرم جایش در فیلم خیلی خالی است.

عدم استقبال مردم از فیلم های ورزشی و اکشن

وی در پاسخ به این سوال که چرا در سینمای ایران از آمادگی جسمی بازیگر و تحرک او کمتر بهره برده می شود و آیا این به تهیه کننده، کارگردان و یا توانایی و رغبت بازیگران بر می گردد، گفت: پاسخ به این سوال را به طور بداهه و آنی می دهم. شاید به این دلیل باشد که فیلم های ورزشی آن چنان با استقبال روبرو نمی شود، به عنوان مثال فیلم سونامی ساخته میلاد صدرعاملی که اساسا راجع به فیلم تکواندو بود. گرچه من فیلم را ندیدم اما شنیدم که بهرام رادان و مهرداد صدیقیان دو سه ماه تمرین کرده و فنون این ورزش را یاد گرفتند اما باز هم این اثر در گیشه چندان موفق نبود و ممکن است که همین امر فیلمسازان را از پرداختن به صحنه های اکشن باز می دارد.

نشست خبری فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا-کامبیز دیرباز

درخواست سعید راد برا ی دویدن در فیلم دوئل

دیرباز ادامه داد: البته من به خوبی به یاد دارم که سعید راد که همیشه جز برترین هنرپیشه های ورزشکار بوده و پیش از بازیگری قهرمان رشته بولینگ بوده است، سر صحنه فیلم دوئل از کارگردان (احمدرضا درویش) خواست که چیزی در حدود بیست متر به طول ریل تصویربرداری اضافه کنند تا بتواند این مسافت را بدود! در واقع خودش اصرار داشت که از این توانمندی و ویژگی اش استفاده شود. شاید اگر بازیگران از کارگردان‌ها بخواهند آنها هم در یک تعامل بپذیرند که این اتفاق بیفتد.

اکبر عبدی آنقدر دوید تا پایش را گچ گرفتند

این بازیگر که خود از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار است در پاسخ به این سوال که آیا شما تایید نمی کنید که بسیاری از بازیگران ایرانی توانایی حرکت و گفتن دیالوگ همزمان را ندارد و یا خیلی از آنها در قبال یک دستمزد یکسان ترجیح می دهند که یک نقش ساکن آپارتمانی را بازی کنند تا یک نقش متحرک در نمای بیرونی که ممکن است ریسک بیشتری هم داشته باشد، گفت: به نظر من این حرف ها یا شوخی یا بی انصافی بوده اگر در جایی طرح شده است. واقعیت این است که باید موقعیتش برای بازیگران پیش بیاید به عنوان مثال در سکانس اول فیلم «شرط اول» مسعود اطیابی، من و اکبر عبدی باید مسیر طولانی را می دویدیم و آقای عبدی اینقدر حرف کارگردان را گوش کرد و این صحنه را به رغم شرایط خاصی که داشت تکرار کرد که تا درنهایت پایش در جوی آب رفت و متاسفانه به دلیل آسیب دیدگی در گچ قرار گرفت، به نحوی که مابقی صحنه را من و بدل ایشان دویدیم و بازی کردیم.

برای بازی در نقش میکائیل 27 کیلو لاغر کردم

وی افزود: من فکر می کنم که اگر صحنه ای در خدمت آن فیلمنامه باشد حتما بازیگران آن را نه تنها انجام می دهند بلکه در صورت نیاز خود را به شرایط مورد نیازش هم نزدیک می کنند. من از خودم مثالی می زنم. از یک سال قبل از تولید سریال «میکائیل» سعید نعمت الله به من گفت که می خواهد نقش سرگردی را بنویسد که قهرمان ماجرا است و بعد از اینکه با هم یا علی گفته و قرار شد که من آن نقش را بازی کنم، 27 کیلو وزنم را کاهش دادم تا روز فیلمبرداری لباس سرگردی برتنم نشست. خب، این کار یک سال زمان برد و من انگیزه داشتم و با سعید نعمت الله و سیروس مقدم هم تعامل داشتم و با اطلاع از اینکه برنامه آینده ام چیست، می توانستم خودم را آماده کنم.

کاش ما هم مانند بازیگران هالیوود از برنامه کاری خود خبر داشتیم

دیرباز در ادامه اظهار داشت: اگر اینجا هم مانند سینماهای موفق دنیا همچون هالیوود امکان برنامه ریزی وجود داشت و تصمیمات یک شبه و آنی گرفته نمی شد، من مطمئنم که همکارانم و بچه های بازیگر به راحتی از پس شرایط مختلف بر می آیند. اما متاسفانه شاهدیم که به راحتی و خیلی ناگهانی تولید یک کار متوقف می شود و یا اینکه برای حضور در یک پروژه برای هفته آینده دعوت می شویم که همه این بی برنامگی و بی نظمی ها، کار را سخت می کند.

دست فرمون نیاز به هیجان بیشتری دارد

این هنرمند در مورد تجربه خودش در مورد اجرای مسابقه ورزشی «دست فرمون» و اینکه آیا تجربه تلخ مسابقه «قویترین مردان ایران» باعث شد تا از او بخواهند تا با هیجان کمتری به اجرای آن بپردازد گفت: از من خواسته نشد که با هیجان کمتر مسابقه را اجرا کنم اما آنچه که از من خواسته شد و بازخوردی که خودمان و بویژه خودم که در دل ماجرا و ویترین این برنامه بودم، گرفتیم این بود که هیجان این مسابقه باید بیشتر باشد. فکر می کنیم که ایراد اصلی به این بر می گردد که پیست طراحی شده برای این بازی عرض کمی دارد و تنها یک ماشین در آن حضور پیدا می کند در حالی که تمام هیجان مسابقه اتومبیل رانی در این است که چند خودرو به طور همزمان در آن حضور پیدا کنند. یعنی دست کم دو ماشین و یا هر چه بیشتر، بتوانند در پیست حضور پیدا کنند.

کامبیز دیرباز افزود: بنابراین برای فصل دوم تلاش خواهیم کرد که سخت افزار را به نوعی طراحی کنیم که این قابلیت در آن لحاظ شود تا هیجان بیشتری داشته باشد و مخاطب هم راضی تر شود.

لطفا اجرایم را نقد کنید

وی در پاسخ به این سوال که آیا از شیوه اجرای خود راضی بودید گفت: من از تمام دوستانم خواسته ام که به جای تعریف، ایراداتم را به من گوشزد کنند تا بتوانم خودم را تصحیح کنم. به هر حال این اولین تجربه من در این حوزه است و به این نقدها نیاز دارم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه