English

هدایت هاشمی در برنامه «فرش بنفشه»:

خودم را بیشتر نویسنده می دانم تا بازیگر/کتاب های پیشنهادی اوس موسی «پایتخت»

هدایت هاشمی با شاره به فعالیتش در دوران قرنطینه از انجام چند پژوهش و آماده شدن برای نگارش متونی با محوریت زادگاهش، مشهد، خبر داد.

خودم را بیشتر نویسنده می دانم تا بازیگر/کتاب های پیشنهادی اوس موسی «پایتخت»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون موج، هدایت هاشمی که مهمان منصور ضابطیان در برنامه «فرش بنفشه» رادیو ایران بود، در ابتدا گفت: تا به حال سال  99 برایم در قرنطینه کامل گذشته است. در خانه نشسته ایم؛ رمان می خوانیم، خواندنی های عقب افتاده را جبران می کنیم و با دو تا دختر و همسرم حشر و نشر دارم.

وی افزود: امسال اولین سالی است که من سریال نوروزی نداشتم و در خانه بودم. برای سفر برنامه ریزی کرده بودیم که کرونا آمد و برنامه هایمان را بهم ریخت. 

این بازیگر در معرفی کتابهایی که خوانده، گفت: کتابهای «کتاب سیاه» اورهان پاموک و «کافکا در ترانه» موراکامی را تمام کردم. یک کتاب پژوهشی بسیار عالی از علی قلیپور به دستم رسید به نام «پرورش ذوق عامه در عصر پهلوی» که خواندم. قدری یادداشت های شخصی ام را سر و سامان دادم. دو پژوهش درباره نمایش تخت حوضی ایرانی در دست دارم که به آنها رسیدگی کردم و بقیه کارها را جانا نگذاشته انجام بدهم.

بازیگر «کتونی زرنگی» در پاسخ به ضابطیان که «استانبول: شهر و خاطره‌ها» نوشته پاموک را به عنوان کتابی که به خوبی استانبول را توضیح میدهد نیز به او توصیه می کرد، یادآور شد: این کتاب را با ترجمه بسیار خوبی گرفته ام و به زودی سراغش می روم. نکته ای که گفتید هم جالب است. اساسا نویسنده هایی که زاده یک شهر هستند خیلی خوب می توانند آنجا را توصیف کنند.

وی ادامه داد: شما اگر به آثار استاد محمود دولت آبادی دقت کنید تمام آنچه از اقلیم خراسان و سبزوار می نویسد به شدت تاثیرگذار است، چون به فرهنگ محیطی که در آن زاده و پرورده شده اشراف کامل دارد. احمد محمود هم وقتی درباره خوزستان می نویسد یا مارکز درباره کلمبیا می نویسد نتیجه حیرت انگیز می شود.

این بازیگر در پاسخ به ضابطیان که می گفت فقط وودی آلن است که درباره هر شهری می نویسد خوب از آب درمی آید، با خنده گفت: او هم که درباره نیویورک و خیابان های پنجاه گانه اش می نویسد سرعت عمل بالاتری دارد. در بارسلون و پاریس قدری نگاه توریستی تری دارد اما وقتی درباره نیویورک می نویسد عمق نگاهش را احساس می کنید.

هاشمی در این باره که چرا خودت  درباره مشهد نمی نویسی، پاسخ داد: من در حال آماده کردن کارهایی در این زمینه هم در عرصه هنرهای نمایشی و هم رمان هستم اما واقعیت این است که برای ما آدمهایی که در پروژه های اجرایی درگیر هستیم فراغت نوشتن خیلی کم پیش می آید. با اینکه من خودم را بیشتر نویسنده می دانم تا بازیگر؛ اما این دوران را بیشتر در بازیگری سپری کردم و منتظر موقعیتی هستم.

وی در پایان از ضابطیان قول گرفت کتاب سفرنامه هایش را برایش ارسال کند.

«فرش بنفشه» به تهیه کنندگی زهرا قائدی و محمد اسماعیل پور با اجرای منصور ضابطیان هر روز ساعت 17 از رادیو ایران پخش می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه