English

نشست های رسانه ای جشنواره فجر ۳۸ تجربه ای متفاوت در پردیس ملت / سالی سخت برای عکاسان با حذف فتوکال

پردیس ملت امسال در حالی میزبان اهالی رسانه در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شده که از سالن نسبتا مجهزی برای نشست های رسانه ای فیلم ها برخوردار شده است.

نشست های رسانه ای جشنواره فجر 38 تجربه ای متفاوت در پردیس ملت / سالی سخت برای عکاسان با حذف فتوکال

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، تنها چند ساعت به آغاز رسمی نمایش فیلم های راه یافته به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است. این در حالی است که به غیر از فیلم های کوتاه و مستند، طبق روال هر ساله این جشنواره، نشست رسانه ای با حضور تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، بازیگران نقش های اصلی و برخی از عوامل دیگر پشت دوربین فیلم ها، بعد از اکران هر فیلم برگزار خواهد شد. نشست هایی که شاید یکی از جذابترین بخش های جشنواره در کاخ جشنواره یا همان سینمای رسانه ها باشد و مانع تقلیل جدیدیت جشنواره به یک دورهمی صرف می شود.

این نشست ها که در ادوار مختلف جشنواره، بعضا حتی بیش از مراسم اختتامیه و مشخص شدن برگزیدگان نهایی، اصلی ترین بخش خبرساز و حاشیه ساز این رویداد هنری بوده، همیشه از منظر نحوه و محل برگزاری مورد نقد اصحاب رسانه واقع می شده است.

امکانات کم، بی برنامه‌گی و ازدحام روز افزون خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های کوچک و بزرگِ رسمی و غیر رسمی، در کنار طولانی شدن زمان نشست ها و یا کمبود وقت آنها و جا ماندن برخی سوالات از جمله انتقادات اهالی رسانه در مورد نشست های خبری است. خبرنگاران و منتقدانی که نه صرفا برای تماشای فیلم، بلکه با هدف کنشی فعال و پوشش ما وقع این نشست ها که حاوی اطلاعاتی در مورد اثر، برخی نقد های صریح و سریع و جنجالی و صد البته نگرش رسانه اشان نسبت به هر فیلم است، در محل سینمای رسانه حضور می یابند.

در سال هایی که سینمای رسانه های جشنواره فجر در برج میلاد مستقر می شد، این نشست ها از جمله آزار دهنده ترین بخش های آن بود. فضای نامناسب سالن ها که نه تنها به دلیل ظرفیت محدود، کشیده بودن و نداشتن شیب و سن مناسب بلکه حتی به دلیل وجود ستون هایی در میانه سالن ها دارای نقاط کور بودند که حضور عکاسان زحمتکش خبری با تجهیزات وتعداد زیادشان هم مزید بر علت می شد تا بسیاری از خبرنگاران در خلال برگزاری نشست ها  از آنچه که چند متر جلوترشان در حال وقوع بود؛ بعضا نه صدایی داشته باشند و نه تصویری. از این بدتر در بسیاری از سال ها به دلیل وجود تنها یک سالن سینمایی، که آن هم نقاط خوب و بدی داشت و تماشای فیلم از دو ضلع راست و چپش با یک زاویه ملال آور رخ می داد و از ردیف هایی در بالکن اصلا امکان پذیر نبود، عادت جاگرفتن و چانه زنی برای حضور در صندلی های وسطی سالن اصلی برج میلاد در بین خبرنگاران رواج بسیار یافته بود که صحنه های دور از شان قشری فرهیخته را به بدترین شکل رقم می زد. این مساله برای خبرنگارانی که در حال پوشش نشست خبری فیلم قبلی بودند و امکان ایستادن در صف ورود به سالن را از دست می دادند بسیار دردناکتر هم می شد.

با انتخاب پردیس سینمایی ملت به عنوان سینمای رسانه و تلاش برای غربالگری متقاضیان حضور در این سینما و تایید دقیقتر اهالی رسانه فعال، مرتبط و رسمی، بسیاری از این مشکلات برطرف شد چرا که این پردیس سینمایی با دارا بودن چندین سالن با کیفیت امکان تماشای مناسب فیلم برای همه اهالی رسانه را تقریبا در وضعیتی یکسان فراهم می کرد. از سویی دیر فضای گالری ای پردیس سینمایی که از مساحت خوبی برخوردار بود و امکان تجهیز آن با نزدیک به 200 صندلی و دو سن برای عوامل فیلم در یک سو و عکاسان در سویی دیگر را فراهم می کرد. البته بی در و پیکر بودن این فضا علاوه بر چهره شلخته اطراف صندلی ها با قابل رویت بودن میز صدابرداری، کریدور موقت وی آی پی و همهمه ای که از اطراف و اکناف به درون راه پیدا می کرد، از یک سو و از طرفی ماسکه شدن دید خبرنگاران توسط تصویربرداران موبایل به دست و یا برعکس به دلیل نداشتن شیب کافی نسبت به سن مصاحبه شوندگان، بعضا اختلالاتی در کار اهالی رسانه فراهم می آورد.

امسال، مدیریت تصویر شهر و پردیس ملت، طی ماه های گذشته اقدام به انجام تغییراتی در پردیس ملت کرده اند که منجر به افزایش تعداد سالن ها و بالتبع صندلی ها شده است، فودکورت نسبتا وسیع و متنوعی در این پردیس ایجاد شده که احتمالا امکان پذیرایی بهتری را برای حاضران فراهم می کند، پارکینگ نسبتا بزرگی برای این پردیس ساخته و مورد بهره برداری واقع شده که می تواند مشکل بسیاری از مراجعین را مرتفع کند، اما اتفاق دیگری که در این پردیس رقم خورده، تغییر کاربری گالری بزرگ آن و تبدیل شدن آن به یک سالن چند منظوره نمایشی است.

این امکان بوجود آمده، گرچه آه از نهاد برخی از اهالی هنرهای تجسمی را درآورده، چرا که یکی از بهترین فضاهای گالری شهر (و شاید تنها گالری حرفه ای شهر) برچیده شده است، اما امکان بسیار ایده آلی برای اهالی رسانه حاضر و برگزار کنندگان نشست های خبری جشنواره فیلم فجر فراهم آورده است. فضایی بزرگ با شیب مناسب و صندلی هایی راحت و حرفه ای، با گنجایش 240 نفر نشسته و فضاهای مناسبی برای استقرار عکاسان، سیستم صوتی خوب و امکان نورپردازی حرفه ای از مزایای این تغییرات است.

اگر مشکل آنتن دهی و برقراری ارتباطات اینترنت در کل ساختمان پردیس ملت و بویژه طبقه منفی دو، محل استقرار این سالن برطرف شود و شیوه مناسبی برای ورود به افراد واجد شرایط (که با رنگ کارت هایشان مشخص شده اند) فراهم شود، به احتمال زیاد، نشست های رسانه ای جشنواره فجر 38 در پردیس ملت تجربه ای متفاوت برای اهالی رسانه نسبت به همه این سال ها خواهد بود.

گرچه جدای از امکاناتی نظیر اینترنت، حضور، در دسترس و پاسخگو بودن بودن هنرمندان و اهالی سینما در سینمای رسانه کماکان از مهمترین دغدغه های اهالی رسانه است که به رغم همه مشکلات موجود در سالن میلاد تقریبا نیمی از این افراد، تلاش داشتند تا سینمای رسانه به برج میلاد بازگردد و زمینه حضور هنرمندان در کنار رسانه ای فراهم شود. این مسئله در این دوره با توجه به حذف فوتوکال از برنامه های جشنوراه، می تواند برای عکاسان حادتر هم باشد.

گرچه پردیس سینمایی چارسو به هنمندان اختصاص یافته و امسال هم فاصله بین اهالی سینماو رسانه استمرار دارد، اما امیدواریم که مدیریت این پردیس سینمایی و همینطور برگزار کنندگان جشنواره فجر بتوانند به طور فعال هنرمندان را به این محل جذب کنند؛ تا اهالی رسانه هم بتوانند به ماموریت خود برای یکسال پیش روی سینمای ایران به خوبی عمل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه