English

در پاسخ به خبرگزاری موج عنوان شد:

اولویت جشنواره قصه گویی خوب قصه گویی است نه قصه خوب / رقابت هفده هزار نفر در این دوره

سروش صحت گفت: در جشنواره قصه گویی اولویت با خوب قصه گفتن است چرا که اگر قصه خوب باشد در نتیجه اجرای خوبی هم خواهد داشت و بر جان و دل مخاطب می نشیند.

اولویت جشنواره قصه گویی خوب قصه گویی  است نه قصه خوب / رقابت هفده هزار نفر در این دوره

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی با حضور محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی و سروش صحت دبیر هنری و توکلی دبیر اجرایی جشنواره، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران  برگزار شد.

تاثیر کیهان بچه ها و کانون در کتابخوان کردن مردم

در ابتدای این مراسم سروش صحت گفت: شب گذشته چهارصدمین قسمت برنامه کتاب باز را ضبط کردیم و جالب است که در طی همه این برنامه هایی که تا کنون تولید کرده ایم، در پاسخ به سوالی که از مهمانمان در مورد اینکه چه شد که کتابخوان و قصه خوان شده اند می پرسیم، دو اسم کانون پرورش فکری کودکان و کیهان بچه ها را بیش از همه می شنویم.

وی افزود: این همه تاثیر بسیار جالب است اما بنا به دلایلی چند سالی بود که کانون در این عرصه کمرنگ شده بود که خدا را شکر مدتی است که دوباره پویا و موثر شده است. در پی این تلاش ها سال گذشته که تعداد شرکت کننده های جشنواره قصه گویی به یازده هزار نفر رسید خیلی خوشحال شدیم و همه فکرمان این بود که تلاش کنیم این رکورد را حفظ کنیم. اما امسال با بیش از پنجاه درصد رشد، هفده هزار نفر در این جشنواره شرکت کرده اند که شگفت انگیز است. البته من کمترین نقش را دارم.

بخش های جدید جشنواره قصه گویی

در ادامه این نشست زمردیان گفت: ابتدا سی و یک جشنواره قصه گویی در استانها برگزار شد و برگزیدگانشان در پنج منطقه رقابت کردند و پس از آن جشنواره از ۲۶ تا ۳۰ آذر ماه به میزبانی مرکز آفرینش‌های کانون برگزار می‌شود و تا شب یلدا شاهد اجرای صحنه ای قصه‌گویان برتر از تمامی استان‌های کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در دوره جاری هم مانند دوره های پیشین در دو بخش ملی و بین‌المللی پیگیری می شود، تشریح کرد: در بخش ملی در سه گروه نوجوانان شامل دختران و پسران زیر هجده سال، بزرگسال ویژه مردان و زنان بالای هجده سال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که به نوعی اصلی ترین قصه گویان ما هستند، به اجرای قصه‌گویان برتر خواهیم نشست. در بخش بین‌المللی نیز نفرات برتر دوره های قبلی جشنواره  و نیز فعالان قصه‌گویی حرفه ای در رسانه ملی به همراه قصه‌گویان پذیرفته‌شده خارجی به رقابت خواهند پرداخت.

وی افزود: از سال گذشته بخش قصه زندگی من یا همان قصه های نود ثانیه ای ویژه افرادی که تمایل یا امکان اجرای صحنه ای قصه گویی را نداشتند و احساس می کردند که می توانند بخشی از زندگی خود را تعریف کنند که برای دیگران آموزنده است، به بخش های جنبی این جشنواره افزوده شده است که علاقمندان باید قصه گویی خود را در قالب فیلم های نود ثانیه ای برای ما ارسال می کردند. در کنار این بخش دو بخش دیگر هم با حمایت شهرداری تهران قصه های شهر من تهران و باشگاه خبرنگاران ویژه قصه های زندگی خبرنگاران به این جشنواره افزوده شده است. البته در استانها هم با کمک شهرداری ها و یا استانداری ها بخش قصه زندگی من اجرا شده است.

زمردیان به بخش جنبی دیگری که امسال به این جشنواره اضافه شده است اشاره کرد و گفت: امسال یک بخش جنبی هم ویژه کانون زبانی ها داریم که  زبان آموزان و مدرسان این کانون با هدف معرفی و اشاعه ویژگی های فرهنگی کشور قصه هایی را به زبان انگلیسی مطرح می کنند.

وی سپس به استقبال قابل توجه از این دوره اشاره کرد و گفت: امسال در تعداد متقاضیان رشد معناداری داشتیم که رشد اصلی در بخش قصه گویی صحنه ای بوده است. البته تغییری هم در ترکیب داوران ایجاد شده و بخش داوران نوجوان که عضو انجمن قصه گویی و هنرهای نمایشی ما هستند در این حوزه دعوت شده اند. 

ترکیب جدید هیات داوران جشنواره قصه گویی

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: ترکیب هیات داوران ما در این دوره تفاوت هایی کرده و ترکیبی از تخصص ها شامل نویسنده، قصه گو و افرادی که به مقولاتی مانند هنر اجرا، زبان بدن و فن بیان آشنایی دارند در هیات داوران هر بخش حضور دارند. ضمن اینکه با توجه به تعداد زیاد آثار ارسالی، هیات های انتخاب متعددی تشکیل شد که از نوزده قصه گو از هفت استان کشور بودند و کار انتخاب آثار را انجام دادند.

زمردیان به بخش جدید دیگری در این دوره اشاره کرد و گفت: در این دوره در روزهای برگزاری بخش نهایی جشنواره از اجرای قصه گوهای مهمان هم بهره خواهیم برد. این تصمیم با توجه به درخواست مخاطبان در سال گذشته گرفته شده و قصه گویان مهمان  شامل گیتی خامنه، بهرام شاه محمدلو، مصطفی رحماندوست، مجید قناد، رضا کیانیان و سارا روستا پور هستند که هر روز راس ساعت 17 به اجرای برنامه خود خواهند پرداخت.

وی به برنامه اختتامیه این جشنواره اشاره کرد و گفت: شب یلدا را هم شب قصه خوانی نامگذاری کرده ایم و برنامه های متنوعی برای آن در نظر گرفته ایم. ضمن اینکه توسط اعضای مرکز تئاتر کانون در طول ایام برگزاری جشنواره، اجرای کارناوال قصه گویی بر مبنای قصه مشهور پیرمرد و ترب با عروسک های غول پیکر و نمایش‌های تک نفره با محور قصه‌گویی، از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال خواهد بود. همچنین هر روز در پنج منطقه از تهران قصه‌گویی خواهیم داشت که یکی از مکان‌های ثابتمان برای این منظور، بوستان گفت‌وگو خواهد بود که دو نفر از قصه گوهایمان را به این محل اعزام خواهیم کرد.

رقابت 12 قصه گو در بخش بین الملل

زمردیان در مورد بخش بین الملل هم گفت: بر اساس شیوه نامه اعلامی، درخواست مشارکت 313 قصه‌گوی ایرانی و 193 قصه بین‌المللی به جشنواره امسال رسید که در ادامه هشت قصه‌گوی ایرانی و 6 قصه‌گوی خارجی توسط هیئت انتخاب برای اجرای صحنه‌ای انتخاب شدند. متاسفانه دو نفر از قصه‌گوهای خارجی دیروز به ما اعلام کردند که بنابر دلایل شخصی نمی توانند برای شرکت در جشنواره به ایران بیایند و اکنون قصه‌گوهایی از کشورهای ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا در جشنواره قصه‌گویی می‌کنند؛ این افراد همگی در امر قصه‌گویی سابقه‌ای طولانی داشته، از مدرسین جهانی و برگزیدگان جشنواره‌های مختلف هستند.

جشنواره قصه گویی نمی تواند پذیرای استنداپ کمدی باشد

در بخش دیگری از این نشست سروش صحت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد احتمال وجود بخش استندآپ کمدی در این جشنواره گفت: استند آپ کمدی این روزها رایج و اتفاقا جذاب است اما دو تفاوت عمده با قصه گویی دارد. اول اینکه الزاما ساختار قصه گویی را رعایت نمی کنند، گرچه استنداپهای موفق معمولا واجد این ساختار هستند. دیگر اینکه کمدی بودن بخش مهم استنداپ است که لحظه های مفرح یا نکات اجتماعی  را مطرح می کند اما در قصه گویی کمدی بودن الزامی نیست و قصه می تواند تامل برانگیز و یا حتی گریه آور باشد. این جشنواره قصه گویی است و بنابراین تنها به قصه گویی می پردازد.

زمردیان در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت برگزیدگان جشنواره گفت: از سال گذشته انجمن قصه گویی کانون با ریاست بهرام شامحمدلو، که همه ایران او را به قصه گویی می شناسند و از قدیمی های کانون است، ایجاد شده است. در این زمینه از همراهی علی خانجانی در امر ترویج قصه گویی،  افسون امینی و الهام دارابی هم به عنوان اعضای هیات مدیره یا شورای سیاست گذاری برخوردار است. هدف انجمن قصه گویی، ارتقا سطح قصه گویی است.

وی ادامه داد: تا سال گذشته گرچه جشنواره قصه گویی داشتیم اما معیار خاصی برای داوری نداشتیم امسال در پی تاسیس انجمن قصه گویی، متر و معیار مشخص داوری قصه گویی هم تدوین شده است. این انجمن بخش های آموزشی و ترویجی و اعضای وابسته و پیوسته و افتخاری خواهد داشت.

زمردیان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما معرفی قصه گوهای حرفه ای است. در یکی از اقدامات در این مسیر، در حال تدوین مجموعه چهل قصه شامل قصه های کهن ایرانی و مثل ها و متل‌های ایرانی و خارجی آشنا برای مخاطبان هستیم که در چهار جلد منتشر خواهد شد و توسط بیست برگزیده دوره های پیشین و بیست هنرمند مطرح عرصه هم اجرا خواهد شد و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

اولویت قصه خوب یا قصه گویی خوب

در ادامه این نشست سروش صحت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد اینکه در این جشنواره چقدر تاکید بر قصه خوب است واصولا منابع قصه ها چیست گفت: سال گذشته هم صحبت زیادی در این مورد داشتیم و در نهایت باید بگویم که پاسخ به این سوال شما دو جنبه دارد. اول اینکه این جشنواره قصه گویی است و گفتن قصه در اولویت است. این مهم است که خوب گفته شود و درست عمل کند.

وی افزود: جنبه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، اگر قصه خوب نباشد درست عمل نمی کند. قصه ابتدا باید به جان گوینده نشسته باشد تا بتواند آن را خوب تعریف و اجرا کند و ناخود آگاه  بر مخاطب تاثیر بگذارد.

محمدرضا زمردیان هم در پاسخ به این سوال خبرنگار ما گفت: روایت کردن در اولویت ما است و از آنجا که هر کسی می تواند قصه هایی در فضای شفاهی هر حوزه فرهنگی انتخاب و تعریف کند، هیچ منبع و محوری اعلام نکرده ایم. مهم این است که قصه گو بتواند خود را با شرایط قصه و نوع مخاطب منطبق کند و اجرای خوبی داشته باشد. از نکات مهمی که امتیاز ویژه ای برای آ« در نظر گرفته می شود میزان مشارکت و درگیرکردن مخاطب با قصه است.

وی تاکید کرد: بدیهی است با شعار جشنواره که آینده ساختنی است، امید و نشاط و درسهای زندگی مولفه های انتخاب قصه ها است و هیات انتخابی آثار ارسالی را ا از نظر معیارهای جشنواره بررسی کردهو برای حضور در جشنواره انتخاب می کنند.

سروش صحت در ادامه افزود: اگر دقت کنید در جشنواره های فیلم هم ژانر های مختلف در کنار هم عرضه و داوری می شوند و مهم این است که کدام به جان مخاطب می نشیند که در اینجا آن مخاطب داور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی