English

مهدی ربوشه در گفتگو با خبرگزاری موج:

لوپارا مردان را به بهتر شدن دعوت می کند

کارگردان نمایش لوپارا گفت: این نمایش دعوتی است برای اینکه فارغ از نگاه جنسیتی فرد بهتر و فرزند خوبتری برای جامعه خود باشیم.

لوپارا مردان را به بهتر شدن دعوت می کند

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، نمایش «لوپارا» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ربوشه از دهم آذرماه در عمارت نوفل‌ لوشاتو به روی صحنه رفته است.

مهدی ربوشه نویسنده و کارگردان لوپارا است و پیش از این ربوشه نمایش‌های «سومین جمعه اردیبهشت» و «نگو نیست بگو نمی بینم» را روی صحنه برده و طبق گفته خودش این بار با یک نمایش اجتماعی سعی می‌کند در خصوص بعضی رفتارهای نهادینه شده در برخی مردان ایرانی نقدهایی را مطرح  کند.

کارگردان نمایش لوپارا در گفتگو با خبرنگار موج در مورد ایده جدیدترین اثرش گفت: ایده این نمایش تقریباً از یک سال پیش به ذهن من رسید و تصمیم گرفتم که آن را بنویسم. همانطور که در کارهای قبلیم هم عیان است من به سمت موضوعات اجتماعی و دغدغه هایی که مردم و جامعه ما با آنها دست به گریبان هستند، گرایش دارم.

ربوشه افزود: در نمایش لوپارا سعی کردم دغدغه تازه‌ای را مطرح کنم و از آنجا که معتقدم که برخی از رفتارهای نهادینه شدن در مردان جامعه ما به سمت و سویی می رود که خیلی در شأن و شخصیت مردان ایرانی نیست، این نمایشنامه را نوشتم. بنابراین همانطور که در یادداشتی که در بروشور کار هم نوشته‌ام به این مساله اشاره کردم که باید به فکر تغییری جدی در این ویژگی ها باشیم.

نمایش «لوپارا»

وی ادامه داد: نام این نمایش از همین جهت «لوپارا» است که از اصطلاح لوپارای سفید گرفته شده که نام قانونی در مافیا است. این اصطلاح به معنی از بین بردن قربانی بدون به جا گذاشتن هیچ نشانه‌ای است و انتخاب این نام تاکیدی است بر اینکه  بالاخره باید یک روز، یک بار برای همیشه چیزی در درون مردان ما تغییر کند به شکلی که اثری از آن باقی نماند.

این کارگردان افزود: در واقع این نمایش دعوتی است برای حرکت به سمت سوی بهتر شدن و تبدیل به انسان بهتری شدن؛ و اینکه فارغ از نگاه جنسیتی انسان بهتر و فرزند خوبتری برای جامعه خود باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای نگارش نمایشنامه لوپارا و تمرین این نمایش چقدر زمان برده است، گفت: تقریباً از یک سال پیش راجع به جزئیات و اینکه زمان‌بندی کار چگونه باشد با برخی از دوستان و همکاران خودم صحبت کردم.

کارگردان لوپارا با بیان اینکه سبک کار من رئال است، افزود: تمرینات ما به خصوص در هفت ماه اخیر، سخت و فشرده بود و با توجه به سبک کارمان، سعی کردیم بازیگران را در موقعیت قرار دهیم و شرایط تمرین را به سمت و سویی ببریم که موقعیت‌های مختلف و واقعی را درک کرده و اتود کنند.

مهدی ربوشه در ادامه در مورد مشکلات و موانعی که بر سر راه تولید این اثر بود، اظهار داشت: لازم می دانم که از سحر اسدی سرمایه گذار این کار که در این مدت با تقبل هزینه ها، در واقع به ما کمک کرد تا شرایطی را فراهم کنیم که امروز لوپارا بر روی صحنه باشد و تماشاگر از دیدن آن لذت ببرد، تشکر کنم. در این مدت مشکلاتی هم داشتیم که البته خدا را شکر توانستیم از آنها عبور کنیم و از هفته گذشته در سالن شماره ۲ عمارت نوفل لوشاتو کارمان را به روی صحنه ببریم.

وی با تاکید بر اینکه گروه جوانی داریم گفت: نام گروه ما گپ است که اولین معنی آن گفتگو است و اگر این حرف زدن نباشد، گپ معنای دیگر خود، یعنی فاصله را پیدا می کند. بنابراین ما ضروری می دانیم که این گفت و گو به طور مداوم در جریان باشد و در مورد اثری که بر روی صحنه می بریم با مخاطب خود گفتگو کنیم. برهمین اساس  از نقدها و نظرات دوستان عزیزی که به تماشای کارمان می‌آیند، استقبال می‌کنیم و سعی می کنیم که در کارهای آینده، نقص های خود را جبران کرده و بهتر ظاهر شویم.

ربوشه افزود: من از همه عوامل کار بسیار تشکر می کنم که تمام سعی خود را می کنند تا این نمایش به خوبی اجرا شود و از همه تماشاچیان حرفه ای هم دعوت می کنم که به تماشای کار این هنرمندان با انگیزه بیایند.

سحر اسدی، فاطمه احمدی، مرتضی افتخاری، سعید جعفری، ملیکا عبداللهی، حجت کشاورز، محمد نیازی و وحید ورسه بازیگران این نمایش هستند.

عوامل نمایش جدید گروه تئاتر گپ عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز: رضا موسوی، منشی صحنه: سارا شعبانی، مدیران صحنه: میلاد درویشی، نسیم کاظمی نیک، تبلیغات و رسانه: مینا پیروزیان و علی شمس، عکاس‌ها: علی روهینا، پدرام رمضانی، علیرضا محبوبی، طراح گرافیک: رضا جاویدی، ساخت تیزر: مهدی رضایی، گریمور: سمانه نظری، تدارکات: امیرمحمد خلج، امیر ایزانلو، تهیه کننده:  شرکت داتیس تشخیص آریا.

«لوپارا» نمایش که اثر جدید گروه تئاتر گپ است، مضمونی اجتماعی دارد و هر شب از ساعت 19.30 در سالن شماره دو عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه