English

در یک نشست خبری تشریح شد:

جزییات برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر مسجد / انتقاد از تجلیل حسین پارسایی

نشست خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر بچه های مسجد با حضور کوروش زارعی، علی هوشمند و مجتبی میرزایی نسب برگزار شد.

جزییات برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر مسجد / انتقاد از تجلیل حسین پارسایی

به گزارش خبرنگار سینما تئاتر خبرگزاری موج، نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی هوشمند دبیر هنری جشنواره و مجتبی میرزایی نسب دبیر اجرایی جشنواره در محل حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد را بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: این جشنواره برای حوزه هنری یک رویداد استراتژیک و مهم است که نزدیک به دو دهه این جشنواره برگزار نشد و آن را احیا کردیم. این سومین دوره آن بعد از حضور من در حوزه است.

وی با اشاره به هم افزایی حوزه هنری و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد افزود: سال گذشته بین این دو نهاد تفاهمنامه ای مبتی بر همکاری در برگزاری این جشنواره امضا شد تا انرژی دو مجموعه تجمیع شود و علاوه بر جشنواره بچه های مسجد در تولید نمایشنامه، آموزش و سایر رویدادهای مرتبط مشارکت و تعاملی صورت بگیرد. دستاورد این تفاهم نامه در سال کذشته این بود که همزمان با چهل سالگی انقلاب 40 گروه نمایشی در 40 مسجد به اجرا پرداختند. 

وی ادامه داد: همچنین در همکاری با 30 نمایشنامه نویس مطرح تئاتر تولید 100 نمایشنامه بچه های مسجد در دو فاز 50 موردی صورت می گیرد که مدیریت این پروژه را امیر مشهدی عباس برعهده دارد. در راستای این اتفاق  در حال حاضر طرح ها در اختیارمان است و تا پایان سال آماده می شود و در اختیار گروه های نمایشی سراسر کشور قرار می گیرد. 

زارعی خاطر نشان کرد:این جشنواره حرفه ای نیست بلکه آماتوری است که به دنبال کشف استعدادها و آموزش آنها هستیم. نیروهای جوان و نوجوان با استعداد و خلاق تئاتر در جریان آن کشف می شوند و فرصت آزمون و خطا دارند تا آینده سازان حرفه ای تئاتر باشند. همچنین از داوران جوان بهره گرفته ایم و به دنبال چهره های مشهور تئاتر و سینما نرفته ایم. 

در ادامه این مراسم علی هوشمند مدیر حوزه هنری قزوین با ذکر این نکته که این استان سال گذشته هم میزبان جشنواره تئاتر بچه های مسجد بوده به اعلام آمار پرداخت و گفت: با انتشار فراخوان در مردادماه، 116 اثر به دبیرخانه جشنواره برای بازبینی رسید. مرداد ماه فراخوان منتشر شد. 6 اثر از استان تهران و 110 اثر از سایر استان ها. 15 اثر 7 گروه خانم ها و 8 گروه آقایان بود. آثار منتخب از استانهای قزوین، مازندران، گلستان، اردبیل، چهار محل و بختیاری، قم، آذربایجان غربی، لرستان، البرز، هرمزگان، خراسان رضوی، همدان و بوشهر به بخش نهایی این جشنواره راه پیدا کرده اند. 

وی افزود: داوران این جشنواره شامل امیر مشهدی عباس، توحید معصومی و مرتضی نجفی هستند. 

هوشمند ادامه داد: طبق روال سال‌های گذشته از پیشکسوتان تقدیر خواهد شد که در سطح ملی حسین پارسایی به عنوان کسی که سنگ بنای این جشنواره گذاشته است مورد تجلیل قرار می گیرد و همچنین ناصر ایزد فر از همکاران ما در استان قزوین نیز مورد تقدیر قرار می گیرد.

وی در مورد جوایز این دوره گفت: این جشنواره سه برگزیده دارد که به ترتیب پنجاه، چهل و سی میلیون ریال جایزه نقدی خواهند گرفت. یک جایزه مردمی داریم و یک جایزه مرحوم فرج الله سلحشور برای گروهی که از نظر داوران و منشور جشنواره و کیفیت اثر انتخاب شوند که یک تندیس و جایزه نقدی دریافت می کنند.

هوشمند در پایان گفت: محمدرضا آزاد و سید حسین فدایی حسین به برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزش مبتنی بر آثار شرکت کنندگان می پردازند. مکان ورکشاپ ها مسجد امام حسن عسکری در قزوین خواهد بود.

در ادامه کوروش زارعی تصریح کرد: به دلیل اینکه نگاه متفاوتی از جشنواره های دیگر داریم جوایزمان هم گروه محور است. سالهاست که در کشور شعار گروه محوری می دهیم اما کاری نمی کنیم. ما می خواهیم بچه های مسجد را دور از حواشی مرسوم نگه داریم و به گروه اهمیت می دهیم تا بداند تئاتر برای همه است و مردمی است.

وی در ادامه اظهار داشت: اجراها، کارگاه ها و اختتامیه در مسجد و بطن مردم برگزار می شود و حتی از سال آینده داوری هم مردمی می شود.

در بخش دیگری از این نشست مجتبی میرزایی نسب دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد نیز توضیحاتی در مورد محل اجراهای عمومی، داوری نهایی، افتتاحیه و اختتامیه و نحوه جمع آوری آرای مردمی بیان کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه