English

مشکل فیلم رآی برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران چیست؟

از میان 140 اثر انتخاب شده برای حضور در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم ایرانی به دلیل مشکل ممیزی از ادامه رقابت کنار گذاشته شده است.

مشکل فیلم رآی برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران چیست؟

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج فیلم کوتاه رآی به کارگردانی سپیده برنجی به رغم انتخاب از سوی هیات ده نفره انتخاب سی و ششمین دوره جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه تهران ، از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مجوز حضور در این جشنواره را به دست نیاورد و از راه یابی به مرحله نهایی آن جا ماند.

این کارگردان در صفحه اینستاگرامی اش این خبر را اعلام کرده و در این باره نوشته است: 

"فیلم رآی، فیلم ما را از جشنواره کنار گذاشته اند و از من خواسته اند شناسنامه دختران کوچک فیلمم را نشان بدهم. از پوشش این کودکان ایراد گرفته اند و نگرانند که آیا هنگام فیلمبرداری سن تکلیف بوده اند یا نه.

فیلم من به عنوان فیلم منتخب هیأت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران، اعلام عمومی شده، در سینما تیکت برایش پروفایل درست شده و بعد درست یک روز پیش از فروش بلیط، درخواست هایی از من در مورد فیلم شده که نه در شأن من و نه این فیلم و عواملش و نه در شأن کودکان فیلم من است. چطور ممکن است؟

بنابراین ترجیح می دهم نباشم تا به چنین انتخابی تن بدهم. زمانی که می خواستم شروع به ساختن این فیلم کنم، پر از ترس بودم. ترس از این که یک زنم. ترس از اینکه سینما مرا می پذیرد یا نه و بی شمار ترس دیگر.

فیلم رآی

برای منی که نمی توانستم دست کنم توی جیبم و فیلم بسازم و تقریبا کسی را نمی شناختم، تنها امید و دوستی بود که ساختن این فیلم را برایم ممکن کرد. نه من و نه هیچ کدام از عوامل، هیچ طمعی برای به دست آوردن جایزه و جایگاهی برای این فیلم نداشتیم. تنها شوق ساختن دنیای شجاع دخترکی را داشتیم که می خواهد بیندیشد. این فیلم بیش از هر چیز درباره نسلی است که با منطق گفتگو، نمی خواهد حذف کند. امید دارد که می توان با نیروی اندیشه هر ناممکنی را ممکن ساخت.

حالا به عنوان یک فیلمساز نمی دانم به دختران فیلمم چه بگویم. به خاطر آنها و به خاطر اندیشه ای که پشت این فیلم هست، سکوت نمی کنم و از همه کسانی که با حذفی چنین پر خشونت و بی منطق مخالف اند، می خواهم که سکوت نکنند. تا این لحظه هم اگر جنگیدم، تنها به خاطر چنین اندیشه ای بوده. از هیأت انتخاب به خاطر انتخابشان ممنونم و از همه کسانی که در این مسیر کمکم کردند و عوامل بی نظیرم نهایت تشکر را دارم. برای همه فیلمسازان این جشنواره آرزوی موفقیت می کنم. به امید آینده."

این در حالی است که در ارتباطی که ما با اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گرفتیم مشخص شد که حساسیت این شورا تنها در مورد سن یک بازیگر و آن هم بازیگر نقش اول این فیلم کوتاه است که آن هم به دو دلیل بوده است. دلیل اول نمایش کتاب درسی سوم دبستان که نشان از نزدیکی سن او به سن تکلیف است و دوم اندام این بازیگر نوجوان (نقش اول این فیلم) که به دختران ده دوازده ساله شباهت داشته و د رتمام فیلم بدون حجاب اسلامی حضور دارد.

بر همین اساس از کارگردان خواسته شده است که تنها در مورد این بازیگر (و نه همه دختر بچه های حاضر در این فیلم) با ارائه کپی شناسنامه اثبات کند که در زمان فیلمبرداری به سن بلوغ نرسیده است، چرا که این مسئله یک امر شرعی است و بر اساس قوانین دینی و جمهوری اسلامی ایران، تمام دختران بالغ ملزم به حضور با حجاب اسلامی در آثار سینمای کوتاه یا بلند هستند.

شایان ذکر است که موارد مشابهی پیش از این هم در ارشاد سابقه داشته و اتفاق جدیدی نیست و اگر تاریخ تولد دختر بازیگر نقش اول در سالهای بعد از 88 باشد هیچ مشکلی برای نمایش نخواهد داشت. 

با اطلاعاتی که ما کسب کرده ایم د رمیان 140 فیلم ایرانی و خارجی و مربوط به بخش های مختلف این دوره جشنواره که به گفته سید صادق موسوی به اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی جهت دریافت پروانه نمایش ارائه شده اند، این تنها اثری بوده که پس از بررسی این شورا از دور رقابت کنار گذاشته شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه