English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اعمال روز نهم ماه ربیع الاول چیست؟

در کتاب کلیات مفاتیح الجنان برای روز نهم ماه ربیع الاول اعمال مخصوصی ذکر شده است.

اعمال روز نهم ماه ربیع الاول چیست؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، روز نهم ربیع الاول مصادف با آغاز ولایت امام زمان (عج) است. در روایت گرانقدرى آمده است که این روز، روز نابودى دشمن خدا بوده و این روز و خوشحالى در آن فضیلت داشته و روز شادى پیروان آل محمد – رحمت خدا بر جمیع آنان باد – مى‌ باشد و در میان شیعیان نیز این روز به همین مطلب مشهور شده است. البته سایر روایات این روایت را تایید نمى‌ کند، ولى ممکن است بخاطر تقیه وقت را تغییر داده باشند. و با وجود این احتمال، دور نیست این دو وقت بگونه ‌اى با هم منطبق باشند.

به هر صورت سزوار است دوستان آل محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شادى خود را در این روز بخاطر نابودى دشمن خدا آشکار کنند، اگر چه فقط بخاطر عمل به این روایت باشد و به نابودى او در این روز یقین نداشته باشند.

ولى با توجه به این که شادى براى از بین رفتن دشمنان فقط برازنده دوستان و علاقمندان است. بنابراین کسى که کارهاى او با دوستى و علاقه با اهل بیت سازگارى ندارد، سزاوار است به همراه شادى نمودن، بخاطر کوتاهى در انجام آداب و رسوم دوستى شرمگین باشد، و دست کم در شادى براى نابودى دشمن خدا و دشمن دوستان او کارهاى حرام را انجام نداده و شبیه دشمنان خدا نشود. زیرا مخالفت ضد دوست داشتن است و این مخالفت با خدا و این ضدیت آشکار، بر خلاف شادى بر نابودى دشمن مولى است.

در کتاب کلیات مفاتیح الجنان برای این روز مبارک اعمال مخصوصی ذکر شده است.

 

  • اطعام و شادمانی در روز نهم ماه ربیع الاول

مستحب است در این روز اطعام برادران مؤمن و خوشنود گردانیدن ایشان و توسعه دادن در نفقه و پوشیدن جامه‌هاى نو و شکر و عبادت حق تعالى کردن و این روز روز برطرف شدن غمها است و روز بسیار شریفى است و چون روز هشتم ماه وفات امام حسن عسکرى علیه السلام بوده این روز روز اول امامت حضرت صاحب الزمان ارواح العالمین فداه و سبب مزید شرافتش خواهد بود

  • انفاق در روز نهم ماه ربیع الاول

روز نهم روز عید بزرگ و روز عید بقر است و از براى آن شرح بزرگى است که در جاى خود ذکر شده و روایتى نقل شده که هر که در این روز چیزى انفاق کند گناهانش آمرزیده شود.

 

انتظار ظهور حضرت قائم(عج)

بر اساس تعالیم اسلامى یکى از وظایف مهم هر مسلمان، انتظار ظهور حضرت قائم(عج) است؛ انتظار تحقق وعده الهى بر حاکمیت صالحان و تشکیل دولت اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است. اما آیا هیچ مى‌دانید که پاداش این انتظار چیست و چه ثمرى براى منتظران دارد؟

امام صادق(علیه السلام) در روایت زیر به این پرسش پاسخ مى‌دهند:

«الا اخبرکم بما لا یقبل‌الله عزوجل من ‌العباد عملا الا به؟ فقلت: بلى. فقال: شهادة ان لا اله الا الله، و ان محمدا عبده [و رسوله] و الاقرار بما امرالله، و الولایة لنا، و البراءة من اعدائنا - یعنی الائمة خاصة - و التسلیم لهم، و الورع و الاجتهاد و الطمانینة، و الانتظار للقائم - علیه‌السلام - ثم قال: ان لنا دولة یجیى‌ء الله بها اذا شاء. ثم قال: من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر، فان مات و قام القائم بعده کان له من الاجر مثل اجر من ادرکه، فجدوا وانتظروا، هنیئا لکم ایتها العصابة المرحومة.(1)

سپس [امام] فرمود: براى ما دولتى است که هر زمان خداوند بخواهد، آن را محقق مى‌سازد. آنگاه [امام] فرمود: هر کس دوست مى‌دارد از یاران حضرت قائم(عج) باشد باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکارى و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالى که منتظر است، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم(عج)، بپا خیزد، پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما [این پاداش] اى گروه مشمول رحمت‌ خداوند! آیا شما را خبر ندهم به آنچه که خداى صاحب عزت و جلال، هیچ عملى را که جز به آن عمل، از بندگان نمى‌پذیرد؟ گفتم: بله. فرمود: گواهى دادن به این که هیچ شایسته پرستشى جز خداوند نیست و این که محمد(صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده او است، و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده، و ولایت ما، و بیزارى از دشمنانمان - یعنى خصوص امامان - و تسلیم شدن به آنان، و پرهیزکارى و تلاش و مجاهدت و اطمینان و انتظار قائم(عج).

 

بیشتر بخوانید:

آغاز امامت امام زمان/ چگونگی اثبات امامت حضرت مهدی (عج) بین مسلمین

چرا امام زمان (عج) قائم نامیده می‌شود؟

اینفوگرافیک/شش توصیه امام زمان(عج) برای زندگی برتر

کلیپ سرود به یاد او، به مناسبت میلاد امام زمان (عج)

دانلود دعای فرج علی فانی+ متن و صوت/اثرات و فواید گره گشای دعای فرج

دانلود زیارت آل یاسین با صدای محسن فرهمند/ متن زیارت آل یاسین با ترجمه

دانلود زیارت امام زمان روز جمعه با صدای استاد محسن فرهمند/ ذکر روز جمعه

دانلود زیارت امام زمان در روز جمعه فرهمند+متن و صوت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    واقعا متاسفم، بدلیل اینکه تقیه به جای خود قبول،ولی اینکه از ذکر اعمال مخصوص شب و روز نهم ربیع امتناع میشود و در همه منابع ذکر میگردد که در جای خود گفته شده ،این صحیح نیست، خوب بگوئید که نمی توانید بگویید،در جای خود فقط انفاق و اطعام مسلمین ذکر شده همین و بس

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی