English

با پیشنهاد خبرگزاری موج صورت می گیرد؛.

بررسی احتمال دعوت جیم کری به دومین مسابقه کاریکاتور ترامپیسم

در آستانه انتشار فراخوان دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم خبرنگار خبرگزاری موج پیشنهاد دعوت از جیم کری برای حضور در این مسابقه را مطرح کرد.

بررسی احتمال دعوت جیم کری به دومین مسابقه کاریکاتور ترامپیسم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، نشست خبری دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم با حضور علی اصغر جعفری رییس سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس و مسعود شجاعی طباطبایی در محل ساختمان شهید سرلشگر پاسدار دکتر احمد سوداگر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی اصغر جعفری گفت: دور اول را با حضور بی سابقه  1614 اثر از 550 هنرمند از 75 کشور در سال ۹۶ برگزار کردیم.

وی روی کار آمدن شخصی مانند ترامپ در رأس قدرت نظام سلطه را فرصتی برای کار هنری دانست و گفت: رفتارهای نژادپرستانه، ضد بشری و قلدرمابانه او پیامدهایی داشت که ما را به این نتیجه رساند که با عیان شدن چهره واقعی آمریکای ظاهر ساز این فرصت را از دست ندهیم.

جعفری افزود: در حال حاضر پس از گذشت سه سال از حضور ترامپ، شاهد هستیم که در جهان  نسل کشی، جنگ، کشورهای جنگ‌زده و فروش سلاح افزایش پیدا کرده است و روحیه برده‌داری و اسلام‌ستیزی هم تقویت شده است. 

رئیس دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم در ادامه اظهار داشت: در حالی که از بدو پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی به طور مکرر اعلام می کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست و از هم پیمانان خود تا جایی دفاع می کند که منفعتش به خطر نیفتد. گرچه آمریکا با ظاهرسازی امکان اثبات این دغدغه ها را سخت می کرد اما اکنون نظرات و دیدگاه‌هایش را عریان مطرح می‌کند. بنابراین اکنون هنرمندان پای کار آمده اند و با آثار خود این مسائل را به تصویر کشیده اند.

در ادامه این نشست سید مسعود شجاعی طباطبایی گفت: انعکاس دوره غرب که با مشارکت ۷۵ کشور برگزار شد در رسانه های جهان بسیار زیاد بود‌ و البته تلاش کردند که آن را تحریف کنند. به این منظور از دو واژه تمسخر و ترامپیسم خیلی استفاده شد‌. البته ترامپیسم ابداع ما بود که جهانگیر شد و حتی برخی از گروه های مخالف ترامپ با همین واژه با او به مقابله برخواسته اند.

وی افزود: انعکاس اولین دوره بسیار زیاد بود حتی روزنامه واشنگتن پست مصاحبه ای با آقای واریوس یگر، رییس سندیکای کاریکاتوریستان آمریکا کرد که ایشان برخورد شدیدی با فدراسیون جهانی داشت که چرا رییس و مدیر آن در این مسابقه شرکت کرده اند. این برخورد، واکنش تند هنرمندان اروپایی و مشارکت حداکثری آنها را داشت.

وی ادامه داد: در دنیا جایزه ای با محور ایران و اسلام ستیزی توسط یک فرد صهیونیست برگزار می شود که اگر جوایز کلان آن را با جایزه نسبتا اندک جشنواره ما و میزان مشارکت هنرمندان در دو مسابقه را مقایسه کنید متوجه می شوید که دنیا منطق ما که ظلم ستیزی است را پذیرفته و میزان جوایز تعیین کننده میزان مشارکت هنرمندان نیست.

وی در ادامه به موضوعات این دوره اشاره کرد و گفت: چارچوب کلی مانند دوره قبل است. فراخوان در همین هفته تکمیل، تنظیم و از طریق سایت ایران کارتون منتشر می شود. ما در هر بخش حداکثر پنج اثر را به عنوان برگزیده انتخاب خواهیم کرد.

شجاعی ادامه داد: از موضوعات شاخص این دوره می توان به نقض قوانین و خروج از معاهدات بین المللی توسط ترامپ مانند خروج از معاهده محیط زیست (مبارزه با آلودگی هوا) یا برجام، جنگ یمن و برخورد ترامپ با اعراب که حتی از اصطلاح گاو شیرده در مورد آنها استفاده می کند، برخورد ترامپ با روزنامه نگاران و از جمله با آنتونیونس، برگزار کننده بزرگترین جشنواره کاریکاتور جهان که منجر به بسته شدن ستون کاریکاتور نشریه منتشر کننده اثرش شد. رفتار نژاد پرستانه با سیاه پوستان...

دبیر این مسابقات در مورد همراهی و همکاری سیاستمداران داخلی با این مسابقه و انعکاس آن در داخل و خارج گفت: آثار برگزیده دوره اول بسیار خوب دیده شد بطوریکه با همکاری شهرداری ها و حوزه هنری در تهران و سراسر ایران آثار به نمایش گذاشته شد. در فضای مجازی هم آثار هنرمندان یونانی، ایرانی و ... به دفعات و هزاران بار بازنشر شد. در دوره جدید هم ما برای فضای مجازی حساب ویژه ای باز کرده ایم. 

وی اشاره ای به همکاری یا عدم همکاری سیاسیون نکرد.

شجاعی در مورد سیاسی بودن این مسابقه گفت: تعداد شرکت کنندگان در مسابقات سیاسی محدود است اما حضور پرتعداد هنرمندان دنیا از هفتاد و پنج کشور برای ما مایه مباهات بود.

علی اصغر جعفری هم اظهار داشت: ما در مراسمی که برای دوره اول این مسابقه در حوزه هنری داشتیم میزبان برخی از چهره های سیاسی بودیم اما واقعیت این است که اقبال از این رویداد در خارج از کشور بیشتر از داخل بوده است. گرچه با شرایط بوجود آمده فکر می کنیم که در دوره دوم همراهی بیشتری زچرا در داخل شاهد باشیم.

شجاعی در پاسخ به اینکه با اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ ادامه این مسابقه چه می شود گفت: در حال حاضر وی رییس جمهور است و سیاست هایی که ترامپ دنبال می کند عجیب است. ما هم نسبت به موضوعات روز دنیا حساسیم و در دنیا هم در مورد ترامپ این مفاهمه وجود دارد.

وی ادامه داد: جالب است بدانید از آمریکا در دوره قبل دو برگزیده داشتیم که به شدت تحت فشار قرار گرفتند. حتی یکی از آنها برای حذف نامش درخواست داد. آمریکا و رسانه های موافق سیاست های ترامپ، خیلی برای تحریف این مسابقه اقدام کردند. اما ارتباط ما با کاریکاتوریستان نه تنها قطع نشده بلکه مدام برای ما آثاری را ارسال می کنند.

جعفری هم ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از سایت های تخصصی کاریکاتور در دنیا با ما همراهی داشتند این مسابقه انعکاس زیادی داشت و حتی در دو کشور اروپایی هلند و بلژیک و کشور اسلامی اندونزی نمایشگاه برخی از آثار منتخب دوره قبل برگزار شد.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این مسابقات افشا کردن سیاست های پلید آمریکا بود که با حضور امکان بیشتری یافت.

جعفری گفت: ما شروع این رویداد را از این جمله رهبری که از ترامپ برای اینکه ماهیت واقعی آمریکا را فاش کرد تشکر کردند الهام گرفتیم.

در بخشی از این نشست خبرنگار خبرگزاری موج پیشنهاد دعوت از جیم کری بازیگر مطرح هالیوودی که نقاشی های ضد ترامپ او این روزها به شدت خبرساز شده را برای حضور در این مسابقه مطرح کرد که شجاعی طباطبایی هم از بررسی آن و انجامش در صورت امکان سخن گفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه