English

وزیر ارشاد از نمایشگاه به روایت نسخه خوانان بازدید کرد

سید عباس صالحی گفت: این نمایشگاه بیانگر ظرفیت میراث کهن ما در ارتباط با شبیه‌ خوانی است.

وزیر ارشاد از نمایشگاه به روایت نسخه خوانان بازدید کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازدید از نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» گفت: این نمایشگاه بیانگر ظرفیت میراث کهن ما در ارتباط با شبیه‌ خوانی است و  نشان می‌دهد که میراث غنی و قابل توجهی را در شبیه‌خوانی به عنوان نمایشنامه کهن داریم.

صالحی ادامه داد: در این نمایشگاه ترکیبی از توانایی‌های مختلف را در قالب یک مجموعه شاهد هستیم، در میان این متون، ظرفیت های نمایش ایرانی را از لحاظ شخصیت، عناصر پشت صحنه، ترکیب کلام و گفتار می‌بینیم و این غنا بیانگر آن است که یک میراث کهنِ غنی نمایشی را در تعزیه و شبیه‌خوانی ایرانی داشته‌ایم.

وی افزود: یکی از نسخه‌های خوبی که در این نمایشگاه وجود دارد نسخه پدر محدث نوری صاحب «لولو و مرجان» است، که هم شعر و هم خط ایشان موجود است، اینکه بزرگان علمی از قبیل پدر فاضل محدث نوری تلاش می‌کردند شبیه‌ نویسی کنند و خط تعزیه را بنویسند نشان می‌دهد علمای دین توجه زیادی به این موضوع داشته و در عزای مصیبت‌ها از یک غنا و محتوای هنری کامل‌تری برخوردار بوده اند.

 نمایشگاه به روایت نسخه خوانان

در این نمایشگاه، تصویر شبیه‌نامه‌های به نمایش گذاشته شده،  گزیده‌ای است از نسخه‌های ۴۴۵ آلبوم بیاض و "جنگ شبیه‌نامه" ، کتاب‌های شبیه‌نامه از گنجینه‌ خطی کتابخانه‌ مجلس و دو دفتر شبیه‌نامه از گنجینه‌ دست‌نوشته‌های کتاب‌خانه‌ ملک.

این نمایشگاه پنجمین نمایشگاه شبیه‌نامه‌های دست‌نوشت دوره‌ قاجار به روایت رضا کوچک‌زاده است که به همت خانه تئاتر با همکارى خانه هنرمندان ایران و سازمان زیباسازى شهردارى تهران بر پا شده و از تاریخ ۱۵ تا ۲۵ شهریور ماه در گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه