English

انتقاد تند فرزاد موتمن از پلیس با طعم توهین به کارگردانان جوان

فرزاد موتمن با مقایسه فیلم متری شیش و نیم با آنچه مدعی است اجازه تولیدش را ندارد، از عدم شفافیت ممیزی و برخورد دوگانه در سینما به تندی انتقاد کرد.

انتقاد تند فرزاد موتمن از پلیس با طعم توهین به کارگردانان جوان

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، فرزاد موتمن، با بازنشر صحنه هایی از فیلم سینمایی کمتری شیش و نیم که حاوی برخوردهای خشن ماموران پلیس با متهمین است، متن انتقاد آمیز تندی را نوشته و از عدم شفافیت سازمان سینمایی و کارشناسان نیروی انتظامی در صدور مجوز تولید صحنه های پلیسی و ممیزی ها انتقاد شدیدی کرد.

متن فرزاد موتمن که در صفحه شخصی اش منتشر شده به این شرح است:

"چگونه است که ما در این فیلم ، میتوانیم خشونت پلیس را با متهـمین و مظنونین ، ببینیم ، اما وقتى من فیلمى با پلیس میسازم ، در صحنه اى که پلیس باید متهـمى را از پله هـائى ، پائین ببرد، مشاور پلیس تذکر میدهـد که نباید متهـم به پائین کشانده شود و باید متهـم در کمال آرامش و تقریباً با احترام به طبقه پائین هـدایت شود و اگر من به این تذکرات وقعى نگذارم، مطلب در گوش بازیگرم گفته میشود ، تا بداند که اگر تخطى کند ، ممکن است مشکلاتى در آینده برایش بوجود بیاید؟

یا چگونه است که در این فیلم [ متری شیش و نیم ] پلیس مرتباً در حال عربده کشى ست اما در فیلم من ، حتى لول صداى پلیس کنترل میشود و این هـا تازه موارد بسیار کوچکى ست از آن چه هـنگام فیلمبردارى پیش میاید، "إصلاحیه " هـائى که براى دریافت پروانه نمایش صادر میشود، بحث دیگریست.

چرا عده معدودى از فیلمسازان (اغلب تازه از راه رسیده) که چند سالى ست هـمه پولهـاى کلان و تمام امکانات اکران و جشنواره و هـمه تلاش براى لابى کردن فیلمهـایشان در این و آن جشنواره، به آنهـا تعلق گرفته، میتوانند، بسیارى از تابوهـا را بشکنند ، اما باقى سینما کاملاً از این رانت هـا ، بى بهـره است ؟

"امنیت شغلى"، فقط مال این چند نفر است؟ "خانه سینما" چکاره است؟ "حقوق صنفى" هـم رانتى ست؟ چرا "ممیزى" کتبى نمیشود و قوانین یکپارچه اى پیدا نمیکند تا هـمه فیلمسازان در برابر ان یکسان باشند؟"

گفتنی است که البته کاربران دیگر ضمن همدلی با او در مورد عدم شفافیت مممیزی در سینما، از به کار بردن عبارت «تازه از راه رسیده» برای کارگردانان جوان موفق سینما بویژه سعید روستایی توسط این کارگردان میانسال انقاد کرده اند.

فرزاد موتمن کارگردانی سیزده اثر سینمایی و تهیه کنندگی دوتای آنها را در کارنامه خود دارد که از این میان فیلم سینمایی شبهای روشن و پوپک مش ماشالله از مشهورترین آثار این سینماگر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه