English

علیرضا تابش در نشست خبری عنوان کرد:

وجه بین المللی سینمای کودکان و نوجوانان را احیا خواهیم کرد

نشست خبری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار شد.

وجه بین المللی سینمای کودکان و نوجوانان را احیا خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست رسانه ای جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی و دبیر این دوره جشنواره و تعداد دیگری از مدیران جشنواره فیلم کودک صبح روز سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸ در محل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از قرائت قرآن، علیرضا تابش در سخنانی ضمن تبریک روز خبرنگار و ادای احترام به شهید صارمی که شهادتش دلیل نامگذاری روز خبرنگار است، به اصحاب رسانه گفت: روز خبرنگار را گرامی می‌دارم و بسیار خوشحالم که نشست خبری جشنواره روز خبرنگار مقارن شده است. من از مقام شما خبرنگاران تجلیل می‌کنم چراکه آگاهی بخش هستید و برای شما آرزوی توفیق و سلامتی دارم. 

تابش در ادامه صحبت‌هایش به بیان شش محور شاخص این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: کمتر کسی در جامعه‌ ی سینمایی را می‌توانید پیدا کنید، که  با توجه به شرایط جدید حاکم بر کشور، لزوم و ضرورت ایجاد تحول در مناسبات صنعت سینما، چه در بعد پیشرفتهای رخ‌داده در فناوری‌های ارتباطی و گسترش صنعت تصویر، چه از منظر وضعیت اقتصادی و سیاسی حاکم را منکر شود، اما شاید کمتر کسی گمان می‌کرد شاهد نخستین نتیجه‌ تحولاتی که به واسطه‌ رویکردهای جدید و توسعه‌ محور مدیریت سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی بوجود آمده را در سینمای کودکان و نوجوان مشاهده کنیم. 

وی این دوره از جشنواره را از چند بعد نقطه‌ عطف و شاخص وقوع تحول در صنعت سینمای ایران دانست و گفت: این تغییرات ناشی از مجموعه‌ اصلاحاتی است که مجموعه‌ صنعت هنر سینمای کشور به آن رسیده است و به هیچ‌وجه نمی‌ توان آن را صرفاً نتیجه‌ تلاشهای یک بخش یا سازمان دانست و نشان از بلوغ جامعه هنرمندان، تغییر نگرش در سطوح مدیریت کلان سینمایی کشور دارد.

در ادامه دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تشریح کرد:  نخستین تحول را می‌توان تغییر نگرش از اثر به منظومه دانست به این معنی که چند دهه بود که الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود و فیلمسازان نیز، وظیفه‌ خود را تا مرحله‌  پس‌ تولید می‌ دانستند. بر این اساس کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومه‌ ای یا به عبارت دیگر، ایجاد پیوست فرهنگی یا زنجیره‌ خلق ارزش در صنعت سینما بودند.

وی تصریح کرد: توجه به کیفیت و استانداردهای ارائه‌ فیلم و جایگزینی آن به جای توجه بر کمیت تولید، نگاه این دوره ما است. در این دوره از جشنواره، ما به دنبال ارائه‌ تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیتهایش هستیم و کیفیت، بیش از اعداد و تعداد فیلمهای موجود برای ما اهمیت داشته است.

وی افزود: تاکید مدیریت سینمایی کشور بر شفاف‌سازی و اعلام عمومی هزینه‌ کرد، باعث شده که مدیران سینمایی، چه در بنیاد سینمایی فارابی، و چه در دبیرخانه‌ جشنواره خود را در اتاقی شیشه‌ ای تصور می‌ کنند که هر حرکت آنها، و هر سرمایه‌ گذاری‌ ای در تولید، از سوی افکار عمومی رصد و درباره‌ آنها پرسش می‌ شود. 

وی ادامه داد: در این دوره هفت فیلم با کیفیت، و با قابلیت قابل توجه در صنایع مجاور روبروییم، و نه تنها دغدغه‌ ای در این مورد نداریم، بلکه در انتظار فیلمهای با کیفیت بیشتری در سالهای آینده می‌ مانیم. 

تابش همچنین بیان کرد: در این دوره از جشنواره،تلاش کرده ایم با ایجاد کتابخانه‌ ویدیویی، دعوت از توزیع‌ کنندگان منطقه ای و بین‌ المللی و تعریف خدمات جدید برای میهمانان بخش بین‌ الملل و وجوه بین‌ المللی سینمای کودک را بازتعریف و احیا کنیم. این بازتعریف، منطبق با رویکرد رونق تولید ملی و طبیعتاً همگام با سیاستهای حاکم بر کشور انجام پذیرفته است. 

وی زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، ایجاد کننده افق جدیدی پیش روی سینمای کشور برای حضور جشنواره ای و همه‌ جانبه در بدنه  سینمای بین ‌الملل دانست و گفت: این اتفاق با اتکا به نیروی داخلی و سرچشمه غنی ادبی و خلاقیت به ویژه در حوزه های مختلف هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران امکان پذیر است و ما از مزیتهایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت.

تابش به تلاش دیگری برای تقویت حضور بین المللی سینمای کودک اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره، برای نخستین بار در کشور، خدمات پروفایلینگ اقتصادی فیلمها، به تهیه ‌کنندگان فیلمهای سینمایی راه‌ یافته به بخش مسابقه ملی ارائه خواهد شد. این حرکت، نخستین قدم در راه خودگردان و سودآور ساختن سینمای کودک و نوجوان، در عین حفظ کیفیت و توجه به مضامین فاخر و مطلوب، ترویج و تثبیت مفاهیم و نگرش کسب و کاری  به این هنر-صنعت در میان فعالان این حوزه است. 

وی تشریح کرد: کمیته‌ ای متشکل‌ از صاحب‌ نظران اقتصادی، در حوزه‌ های کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و تامین سرمایه، همه‌ فیلم های راه ‌یافته به بخش مسابقه را تحلیل اقتصادی کرده و برای نخستین بار، در قالب خدماتی رایگان به تهیه‌ کنندگان این آثار تقدیم خواهند کرد. این قدم، که در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصادی صنعت سینما برداشته شده است، به ما در بازه‌ زمانی کوتاه مدت، امکان سنجش میزان موفقیت آثار سینمایی کودک و نوجوان را فراهم می کند، و از سوی دیگر زبانی مشترک میان صاحبان سرمایه و تولید کنندگان سینمایی، ایجاد می کند که از وابستگی سینمای کودک به نهادهای حامی خواهد کاست و در نهایت این بخش از صنعت تصویر را به استقلال خواهد رساند.جلساتی که میان دفاتر پخش و صاحبان آثار، پس از پایان کار جشنواره برگزار خواهد شد، مکمل این خدمات خواهد بود.

 مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین بیان کرد: صنایع مجاور صنعت سینما، اهمیتی بنیادی در رونق تولید سینمایی دارند. توجه ویژه به بخش انیمیشن، و آثار انیمیشن کوتاهی که به بخش مسابقه ملی راه یافته ‌اند، نگاه دقیق به فیلمهای کوتاه و بلند غیر سینمایی، و تاسیس بخش جدید وب‌سری، همه نشانه‌ هایی هستند که نشان میدهند جشنواره در این دوره، نگاه خاصی به صنعت تصویر، فراتر از صرفاً سینما خواهد داشت. همین رویکرد درمورد صنایع مجاور سینما هم ادامه داشته است. جایزه ویژه کسب و کار که از سوی دبیر اهدا خواهد شد، موید همین رویکرد است و امیدواریم باعث شود تهیه‌ کنندگان، فیلمسازان و نویسندگان نیز، این نگاه را در خود ایجاد کنند و میان سینما و صنایع مجاور پیوندی راهبردی ایجاد شود.

 وی در پایان این بخش از سخنانش گفت: المپیاد فیلمسازی در این دوره با پذیرش ایده، و تجربه گسترش ایده، میزبان 9 تن از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان خواهد بود.

وی سپس در ادامه یک گزارش آماری از آثار راه یافته داد و بعد نوبت به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران رسید.

تابش در پاسخ به تاثیر تحریم ها بر این دوره جشنواره تصریح کرد: از ۲۸ کشور جهان در بخش های مختلف از جمله نمایش های ویژه و ورکشاپ ها نمایندگانی را داریم و تنها دو نفر از مهمانان ما به دلایل شخصی از حضور در جشنواره انصراف داده اند.

تابش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اکران سراسری فیلم‌ها بعد از جشنواره نیز بیان کرد: 

ما بنا نداریم که به هر قیمتی در این حوزه فیلم بسازیم و از آثار بی کیفیت حمایت کنیم. به همین منظور شوراهای این بخش در فارابی را جوان تر و پویاتر کردیم و اتفاقا به دلیل حمایت نکردن از برخی فیلم‌های بی کیفیت شرایط سختی را هم داشتیم. 

وی به شرایط سخت تولید فیلم در حوزه کودک و نوجوان در حضور تکنولوژی و ابزار سرگرمی به روز و سترسی بسیار زیاد کودکان با فضای مجازی گفت: در عین حال با اراده ای که وجود دارد توانسته ایم در هر فصل اکران، یک فیلم با کیفیت حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم و فصل جدیدی را در بنیاد فارابی داشته باشیم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نگاه هیات انتخاب و داوران در این دوره نگاه کیفی تری است و تا جاییکه من اطلاع دارم با سه چهارتا از آنها هم قرارداد پخش نوشته شده و منتظر مشخص شدن زمان نمایششان هستند.

تابش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد ارتباط این جشنواره  و رسانه ملی گفت: رسانه ملی تعامل خوبی با این جشنواره دارد، رسانه ملی و سایر رسانه ها می توانند از این فضا بهره مند شوند. با برنامه ریزی هابی که شده است،

برنامه های کودک و نوجوان حتما برنامه های جشنواره را پوشش خواهند داد. پوشش و انتشار اخبار و برنامه های جشنواره را در شبکه های برون مرزی و بخش های خبری رسانه ملی هم خواهیم داشت.

وی افزود: حضور رسانه های برخی در جشنواره فرصت خوبی برای تولید محتوا و پوشش جشنواره ایجاد می کند فراموش نکنیم که آی پی تی پی ها و وی او دی ها نیازمند ارتباط با مردم و قشر کودک و نوجوان هستند که این جشنواره می تواند فرصت خوبی برای آنها باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه