English

با حضور معاون هنری و مدیران ارشاد صورت گرفت؛

رونمایی از سایت شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

​سایت شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران عصر روز گذشته رونمایی شد.

رونمایی از سایت شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نشست هماهنگی معاونان هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با موضوع شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و سایت شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به نشانیwww.creative-cities.ir  رونمایی شد. 

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بیشترین ظرفیت های آمایشی هنر را فعال می کند. زیرساخت های هنری گرچه در چند دهه اخیر رشد کرده است اما متناسب با رشد نیروی انسانی و ظرفیت های انسانی در هنر نیست. در زمینه نیروی انسانی هنر رشد چشمگیری در این سال ها اتفاق افتاده است و دانشگاهها، مراکز آموزشی و آموزشگاه‌ها به آموزش هنر پرداخته اند.

حسینی در ادامه افزود: مشارکت مردمی و هنرمندان و تشکل ها و نهادهای مختلف در شهرها از جمله شهرداری ها در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر انرژی و توان مضاعفی را در شهرها برای فرهنگ و هنر فراهم می کند و منظومه ارتباطی بین شهرها و مشارکت نهادها و مشارکت مردمی و هنرمندان هم افزایی ایجاد می کند. همچنین از منظر اشتغال و کسب و کار نیز فرهنگ و هنر ظرفیت و امکان بیشتری دارد و ایجاد اشتغال در حوزه هنر ارزان تر از بسیاری از صنایع است و مزیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تاریخی فرهنگ و هنر فرصتی برای اشتغال و کسب و کار است که شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در این زمینه موثر است. شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر یک جریان ممتد و مستمر است.

علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر در امور برنامه‌ریزی هدف از طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را جلب مشارکت حداکثری استان‌های کشور اعلام کرد و گفت: شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر فرصت کنار هم قرار ‌گرفتن شهرهای مختلف ایران را فراهم می‌آورد و با گروه‌سازی چند شهر و مشارکت موثر آن‌ها، در هر گروه برای یک منطقه جغرافیایی در زمینه مسائل فرهنگی و رونق کسب و کار هنر در سطح کشور تصمیم گیری می‌شود. در شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر باید از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی نهادهای عمومی مانند شهرداری و تشکل‌ها و انجمن‌های غیردولتی در همه استان‌ها استفاده شود تا با اتکا بر ظرفیت‌های محلی و بومی برنامه شبکه شهرهای خلاق هر شهر برنامه ریزی شود و پس از جمع‌آوری اطلاعات پرونده شهرهای مختلف در بخش‌های مختلف این فراخوان به دبیرخانه مرکزی تهران ارسال و شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش‌های مختلف انتخاب شود.

ابراهیم حیدری دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی به شرح برنامه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: دو هفته پیش فراخوان این رویداد فرهنگی منتشر و به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی استان های کشور ابلاغ شده است.

حیدری هدف از تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را فراهم آوردن زمینه بروز خلاقیت‌های نهفته در شهرها و مناطق مختلف کشور دانست که باید این خلاقیت‌ها پویا شوند و در قالب این برنامه، هنرها و ظرفیت‌های هنری برای رونق کسب و کار فراهم شود.

دبیر اجرایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سراسر کشور خواست از طریق مذاکره و هم‌افزایی با دیگر نهادها و سازمان‌های استانی دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را در استان‌ها ایجاد کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های انجمن‌ها و تشکل‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در استان‌ها برای تحقق اهداف این برنامه استفاده شود.

حیدری افزود: با تشکیل دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در مراکز استان‌ها، طرح‌ها و ایده‌ها در مرحله‌ی نخست در سطح استان داوری می‌شود، پس از داوری آثار اولیه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، آثار به دبیرخانه مرکزی ارسال و براساس ضوابط و شرایط تعیین شده در فراخوان، آثار بررسی و شهرهای خلاق حوزه های مختلف انتخاب خواهد شد. همچنین از طریق این طرح زمینه و فرصت تعامل و همکاری موثر با سازمان جهانی یونسکو از طریق دفتر ملی یونسکو در ایران فراهم می‌شود و شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران با شبکه شهرهای خلاق جهان ارتباط می‌گیرند.

مجید عبداللهی رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در این نشست گف: موضوع شهر خلاق چند سالی است که در وزارت کشور دنبال می شود و سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور آمادگی دارد در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همکاری کند.

سید امین مویدی، مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر می تواند به آمایش و پیمایش هنر کمک کند و شناخت دقیق تری از ظرفیت ها بدهد و به گردشگری هنر و کسب و کار هنر نیز کمک می کند.

در ادامه این نشست معاونان هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها پرسش ها و نظرات خود را درباره شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و روند اجرای آن بیان کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه