English

فخاری در گفتگو با خبرگزاری موج:

داستان عروسک ها روایت کودکی از دست رفته یک زن سالخورده است

کارگردان فیلم مستند داستان عروسک ها گفت: حضور مردم نقطه تمایز جشنواره تلویزیونی مستند از سایر جشنواره ها است.

داستان عروسک ها روایت کودکی از دست رفته یک زن سالخورده است

سید مصطفی فخاری کارگردان فیلم مستند«داستان عروسک ها» که چهارشنبه از شبکه مستند سیما پخش شد، در گفتگو با خبرنگار تلویزیون موج خود را چنین معرفی کرد:  متولد 1374 هستم و مدرک کارشناسی سینما در گرایش تدوین از دانشگاه یزد را دارم. مستند داستان عروسک ها هم نخستین تجربه حرفه ای من است. مابقی کارهایم کارهای کوتاه بود و بیشتر مدیر تولید بودم. چند کار تولیدی هم با موضوع ماه  محرم برای صدا وسیما ساختم.

وی درباره ایده اصلی فیلم خود گفت: ایده اصلی این فیلم از دیدن چند فریم عکس عروسک های دست ساز سوژه فیلم به ذهنم خطور کرد و پیگیر موضوع شدم. با خود اندیشیدم ساختن این عروسک ها بی دلیل نیست و  نبود. به تدریج با سوژه اصلی فیلم ارتباط برقرار و ساخت فیلم را آغاز کردم.

به گفته فخاری آنچه در این فیلم محوریت دارد بی توجهی به عواطف و احساسات زنان در جامعه است. او در این باره افزود: کسی از احساسات واقعی سوژه این فیلم خبری نداشت حتی همسرش، من با ساخت این فیلم خواستم بگویم کاش کمی به احساسات و عواطف زنان احترام بگذاریم. 

کارگردان مستند خانه عروسک ها با تأکید بر این که مستند داستان عروسک ها روایت فیلم از زبان عروسک هاست افزود:  تمام آن چیزی که  زن در این فیلم می گوید تخیلات و رویاهای اوست که با این عروسک ها ساخته است. در واقع داستانی که از زبان این عروسک ها به سوژه فیلم گفته شده است. 

فخاری مدت زمان ساخت این فیلم مستند را یک سال عنوان کرد و در این باره اظهار کرد: کار از نیمه دوم 1395 تا نیمه دوم 1396 طول کشید. وی همچنین درباره مخاطبین این فیلم افزود:  من قشر خاصی را مخاطب قرار ندادم فقط خواستم یک مطلب کلی را به مخاطب برسانم. به هر حال باید به گونه ای فرهنگ سازی کرد که قشر جوان متوجه این موضوع شوند چون  قشر مسن جامعه که قرار نیست تغییر کنند اما جوانان قابل تغییر هستند.

فخاری در خصوص حضور مستند داستان عروسک ها در جشنواره ها گفت: این فیلم در جشنواره فیلم حقیقت و جشنواره فیلم اروند شرکت کرد که در جشنواره اروند جایزه بهترین استعداد جوان را دریافت کردم. در جشنواره سیمرغ جایزه بهترین مستند، جشنواره سایه جایزه بهترین کارگردانی، جشنواره فیلم کوتاه تهران باز هم جایزه بهترین کارگردانی، جشنواره حسنات اصفهان دیپلم افتخار و جشنواره دانشجویی سیستان دیپلم افتخار را کسب کردم. همچنین این فیلم در جشنواره موج نیز پذیرفته شده است.

سازنده مستند داستان عروسک ها درباره اثرگذاری این فیلم تصریح کرد: این فیلم در جشنوارهای متعددی شرکت کرد و نشان داد از قدرت اثرگذاری زیادی بر مخاطب برخوردار است. این را از صحبت های مخاطبان فیلم در این جشنواره ها فهمیدم. 

کارگردان مستند داستان عروسک ها یادآور شد: در این فیلم گریه و خنده کنار هم است و احساسات کامل یک زن روایت می شود. این فیلم قدرت کامل احساسات یک زن را به رخ می کشد؛ قدرتی که او را قادر ساخته با یک عروسک دردل کند و حتی آن عروسک آرزوهای او را برآورده کند. این زن چنان با محیط اطراف و حیواناتش ارتباط برقرار کرده  بود که آنها هم به احساسات او احترام می گذاشتند. بنابراین اگر این فیلم توجه به احساسات یک زن را در مخاطب برانگیزاند اثر خود را گذارده است. این مستند به دلیل شخصیت محور بودن یک مستند پرتره محسوب می شود.  

فخاری درباره اهمیت جشنواره تلویزیونی مستند سیما نیز گفت: در جشنواره های دیگر قشری خاص و فقط هنرمندان حضور پیدا می کنند و نگاه به فیلم ها بیشتر نگاهی خاص و هنرمندانه است اما در جشنواره تلویزیونی اکثریت مردم تماشاگر فیلم ها هستند. با توجه به این که اغلب آنها توانایی حضور در جشنواره ها را ندارند اما درخانه شان تلویزیون دارند و بنابراین علاقه مندان می توانند در خانه و از تلویزیون به تماشای فیلم های مستند بنشینند. بنابراین نوع نگاه به فیلم ها به دلیل حضور مردم صد در صد با سایر جشنواره ها فرق می کند. 

این فیلمساز همچنین درباره نقش آرای مردمی در این جشنواره نیز اظهار کرد: من که نمی توانم در این باره کاری انجام دهم اما  به نظر من در تمام جشنواره ها باید نگاه مردمی و آرای مردمی در کنار نگاه داوران و آرای آنها نقش داشته باشد. به هر حال در جشنواره ها نگاه داوران سلیقه ای است. اما در جشنواره تلویزیونی که بخش مردمی هم دارد مسلما مردم فیلم ها را می بینند و آن را درک می کنند و از هر فیلمی خوششان بیاید به آن رای می دهند. در این جشنواره دیگر رانت وجود ندارد چون آرای مردمی بی واسطه است. در حالی که در سایر جشنواره ها در بحث داوری، موضوع رانت به چشم می خورد.  بنابراین جشنواره تلویزیونی تأثیرگذارتر از سایر جشنواره ها است که این بخش را ندارند.

فخاری درباره موضوع مستندهای بعدیش گفت : من حتی پیش از ورود به عرصه هنری دغدغه موضوع تبعیض را داشتم و حتی همین موضوع مرا به عرصه هنر کشاند. مطمئن هستم فیلم بعدی من با موضوع تبعیض نژادی خواهد بود و این فیلم مستند حتما دیده خواهد شد.  هر چند این موضوع بیشتر از ایران درکشورهای خارجی طرفدار دارد ولی دلیل نمی شود چون مردم ایران یا سینماگران ایران درگیر آن نیستند فیلم آن را نسازیم. من این فیلم را می سازم و فیلم را به جایی می فرستم که آن را درک کنند و از آن خوششان بیاید. اما تبعیض و رانت در ایران نیز وجود دارد هر چند به شکل نژادی مطرح نباشد بنابراین این موضوع در تمام وجوه نژادی، جنسیتی، قومی و سایر مواردش مورد علاقه من است. حتی در فیلم داستان عروسک ها بحث تبعیض جنسیتی محور بود. بنابراین ممکن است این تبعیض در فیلم های بعدی من در قالب های دیگر خودنمایی کند چه به صورت تبعیض نژادی یا اقلیت ها یا رانت؛ آنچه در ایران وجود دارد اما دیده نمی شود.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما از 15 تیر با پخش آثار راه یافته به مسابقه کار خود را آغاز کرده است و تا اواخر شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه