English

با پاسداشت محمود پوروهاب؛

چهل و هفتمین برنامه شب شاعر برگزار شد

چهل و هفتمین برنامه شب شاعر، پاسداشت محمود پوروهاب؛ با تقدیر از شاعری که زندگی اش را وقف ادبیات کودک و نوجوان کرده بود، برگزار شد.

چهل و هفتمین برنامه شب شاعر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، در این نشست صمیمی تقی پورمتقی شاعر کودک و نوجوان اولین فردی بود که پشت تریبون قرار گرفت و از همکار خودش پوروهاب سخن گفت. پور متقی بیان داشت: امروز برای پاسداشت کسی دور هم جمع شده ایم که در طرح زبان شعر و داستان با روایت های گوناگون هیچ گاه با محدودیت روبرو نمی شود و همیشه حرفی برای گفتن دارد.

این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: 200 اثر نگاشته شده پور وهاب در حوزه کودک و نوجوان نشان دهنده استفاده توآمان از احساس، عاطفه، مطالعات عمیق و تجربیات شاعران منحصر به فرد است که او را به یک نمونه منحصر به فرد در حوزه خود تبدیل کرده است.

سید سعید هاشمی، نفر بعدی بود که تجربه شناخت خود از پوروهاب را برای حضار تشریح کرد. هاشمی اظهار داشت: پور وهاب مسیری رو به رشد را طی کرده است و هر کتابی که تا کنون منتشر کرده به تأیید اهل فن تفاوت بارزی با اثر قبلی اش داشته است. این یعنی اگر شعر امروز ایشان را با 20 سال پیش مقایسه کنیم رشد و پیشرفت و حرکت بدون توقف رو به جلو کاملا محسوس خواهد بود.

هاشمی که امروز سردبیری نشریه سلام بچه ها را بر عهده دارد ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های پوروهاب این است که هر روایتی را می تواند به شعر تبدیل کند. برای مثال شعری که در رابطه با امام محمد باقر (ع) سروده است، نمونه واضحی از تسلط او بر سرودن شعر دارد.

کمال شفیعی دیگر فردی بود که از پوروهاب گفت و سخن خود را این گونه آغاز کرد: خدایا ممنونیم که پور وهاب متولد شد.

شفیعی ادامه داد: اکثر شاعرانی که می شناسم بعد تئوریک و نقادیشان به اندازه قریحه شعر گویی اشان قدرتمند نیست ولی پوروهاب از جمله افرادی است که در هر دو مقوله صاحب نظر و مرجع حساب می شود.

علی باباجانی که سابقه همکاری با پور وهاب در نشریه کودک و نوجوان داشته است، دو ویژگی او را اینگونه توصیف کرد: پوروهاب فردی است که در 20 سال سابقه همکاری، تا کنون عصبانیت او را ندیده ام و همیشه اولین فردی است که در محل کار حاضر می شود. به همین دلیل در میان همکاران به نظم و مهربانی شهره شده است.

حسین قرایی دبیر محفل شب شاعر نیز در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: زمانی که شعر به نام خداوند رنگین کمان توسط یکی از نماینده های جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی قرائت شد، خیلی افراد شاعر این شعر زیبا را نمی شناختند. اما مسأله ای که باید پور وهاب به خاطر آن مشهور می شد، کادرسازی او در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است در زمانه ای که این حوزه ادبی جدی گرفته نمی شود.

دهریزی نیز در سخنانی کوتاه گفت: پوروهاب در همه حوزه هایی که قلم زده توانسته سرآمد باشد درحالی که اکثر افراد توانایی چنین کاری را ندارند. من این ویژگی ایشان را برای خود درس خواهم گرفت.

در پایان نشست محمود پوروهاب با تشویق حضار پشت تریبون حاضر شد و گفت: یکی از مقوله هایی که در طول دوره فعالیتم باید به آن افتخار کنم این است که دوستان خوش قلب و مهربانی داشته ام و در همه آثارم جای پای آنها مشهود است.

وی سخن خود را با تشکر از دبیر محفل شب شاعر به پایان رساند و بیان داشت: آقای قرائی جزو افرادی است که به صورت برون متن از شعر و ادبیات حمایت می کند که امروز برای عرصه ادبی کشور مسأله بسیار مهمی است و به عنوان عضوی از جامعه ادبی از ایشان تشکر می کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه