English

 آئین وداع با جمشید مشایخی انجام شد

مراسم تشییع جنازه استاد جمشید مشایخی از تالار وحدت با حضور خانواده این هنرمند فقید، وزیر ارشاد، معاونینش و سینماگران انجام شد.

 آئین وداع با جمشید مشایخی انجام شد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمشید مشایخی در محل تالار وحدت طبق برنامه اعلام شده و تقریبا بدون تاخیر، با قرائت قرآن آغاز شد.

اجرای این مراسم را سید عباس سجادی برعهده دارد و در آن، افرادی همچون خانواده استاد جمشید مشایخی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، علی نصیریان، بهمن فرمان ارا، همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ، قطب الدین صادقی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد، احترام برومند، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، علی مرادخانی، رضا بنفشه خواه ، رضا ناجی در مقابل تالار وحدت برای آخرین وداع با کمال‌الملک سینمای ایران حاضر بودند.

در ابتدای مراسم، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر گفت: ضایعه فقدان عشق و محبت به مردم برای خانواده تئاتر جبران ناپذیر است. آخرین توصیه استاد مشایخی این بود که در زمانه سخت هنرمندان باید یار و یاور مردم باشند. خانه تئاتر ضمن ارج نهادن به زحمات استاد مشایخی قول می دهد که زبان حق مردم باشد.

وی ادامه داد: آغاز بهار با یک سیل دهشتناک و کوچ جمشید مشایخی همراه بود.خانه تئاتر بر خود واجب می داند فرامین این استاد را آویزه گوش خود کند. 

در ادامه ایرج راد گفت: عزیزان ارزشمندی که سال ها به فرهنگ کشور عاشقانه خدمت کردند از میان ما یکی یکی می روند و آن هم رفت. آنها همه وجودشان را برای مردم می گذارند و جمشید مشایخی عاشق مردم بود.

خیابان ج به نام استاد مشایخی نامگذاری خواهد شد

وی ادامه داد: او می گفت من عاشق ایران هستم و به خاطر فرهنگ و مردم، زندگی خود را 60 سال بی وقفه وقف هنر کرد. امروز همه با عشق ابنجا حضور داریم برای لحظاتی که با کارهای نمایشی اش عشق به مردم می داد. باید در شهر مکان هایی را به نام این بزرگان نامگذاری شود گرچه سالن های تئاتر به نام این عزیزان نامگذاری شده اما چرا اینکار در سینما انجام نمی شود. قرار است با همکاری شورای شهر خیابان ج بنام او نامگذاری شود.

پس از آن منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من سپاسگذار همه افرادی هستم که در طول بیماری وی از او نگهداری کردند.جمشید مشایخی از انان بود که نون به نرخ روز نخورد بلکه خون جگر خورد. خون به جگری که برای فرهنگ و هنر بود. چیزی ندارم بگویم جز تسلیت به خانواده اش. وی ادامه داد: ما ریزه خوار افرادی همچون جمشید مشایخی هستیم. او با گیسوی هنر خود ماه را به زمین کشید. 

در بخش دیگری از این مراسم دوست قدیمی و هنرمند پیشکسوت، علی نصیریان پشت تریبون قرار گرفت و در حالی که می گریست، ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که در این مراسم شرکت کرده اند گفت: آقای مشایخی من انتظار داشتم در اینجا با هم به روی صحنه برویم. این روزها حال خوبی ندارم زیرا همسرم، رشیدی، انتظامی و حال مشایخی را از دست دادم. در سال 1336 اداره ای برای کار تئاتر بنام هنرهای زیبای کشور تشکیل شد. بخش تئاتر با کارهای ما در یک اتاق کوچک راه افتاد. در سال 36 با مشایخی آشنا شدم که کارمند بود. در یک نمایش کار می کردم و وقتی تیپ او را دیدم از او خواستم با ما همراه شود و او پذیرفت.

وی ادامه داد: مشایخی در چند دوره با من، کشاورز، رشیدی و ... کار کرد. این همکاری حسن هایی داشت اینکه این چهره ها به جامعه معرفی شدند و ما نیز با هم آشنا شدیم و جمشید مشایخی بسیار خوب درخشید. دوران بعدی تئاتر سنگلچ و دوره بعد سینما و تلویزبون بود که مشایخی در هر دوره حرفه ای تر کار کرد و در سینما درخشید. در فیلم گاو نباید از نقش مشایخی غافل شد. در همان نقش کوتاه و محدود زیبا و ظریف تصویر کرد.

علی نصیریان افزود: وقتی هر کدام از ستون های هنر بازیگری می روند پایه های این خانه سست خواهد شد گرچه جوانان با استعدادی ظهور می کنند و هر دوره استعدادهای خود را دارد اما هر کس جای خود را دارد و هیچ کس نمی تواند جای جمشید مشایخی را پر کند. من منکر علم آکادمیک نیستم اما آقای مشایخی علم عشق خود را در دفتر نیاموخت. بلکه بسیار با مرام بود و پیگیر مرام ایرانی و سنتهای پسندیده انسانی که بزرگان ما از هزار سال پیش گفته اند، بود. در گذشته در کلاسهای تئاتر، گلستان سعدی هم تدریس می شد اما خبر ندارم که امروز چگونه است. امیدوارم که آن را کنار نگذاشته باشند چرا که فکر و اندیشه بسیاری پشت متون ادبی فارسی قرار دارد. در این لحظه مجری از حضور شهردار تهران، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و مشاور رییس جمهور در این مراسم خبر داد.

در ادامه این مراسم جعفری جلوه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تجلیل از مشایخی گفت: رنج مردم، رنج او بود. درگذشت او همزمان است با رنج مردمان و این نمادین است. علی دوستی و علی خواهی اندیشه او بود. پهلوانی در نقش های ماندگاری که او در ده ها اثر نمایشی که اجرا کرد به منصه ظهور رسید. در گوش و چشم ما آخرین تصویر و صدای او در برنامه سال تحویل امسال است.

پس از آن نوبت به سخنرانی علیرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به نمایندگی از اهالی موسیقی رسید. وی با اشاره به مصائب طبیعی بوجود آمده به در گذشت استاد مشایخی پرداخت و گفت:همه کسانی که از نزدیک این شخصیت بزرگ را می شناسند می دانند که بزرگی اش تا چه میزان بود و تواضعش تا چه حد. همواره امضایش خاک پای مردم ایران بود و به واقع چنین بود. منش او افتادگی، ادب و احترام به پیشکسوت بود. در این اواخر متاسفانه در فضای مجازی با الفاظی خطاب به ایشان مواجه می شدیم که صحیح نبود. چون استاد مشایخی عاشق موسیقی، قول و غزل بود چند بیتی هم بدرقه راهش می کنم. سپس نوربخش ابیاتی را به یاد این هنرمند فقید خواند.

در ادامه این مراسم سام درخشانی به عنوان نماینده این هنرمند فقید پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از مردم، برگزار کنندگان این مراسم و چند ارگان و فرد، از بکار بردن لفظ کمال الملک سینمای ایران برای توصیف این هنرمند فقید انتقاد کرد.

وی تاکید کرد: او خودش بود. جمشید مشایخی سینمای ایران و ادا در نمی آورد.

سپس با قرائت نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی بر پیکر مرحوم جمشید مشایخی، جنازه این هنرمند به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی