English

نیکنام حسینی پور عنوان کرد:

تنها ۲۰ ناشر حرفه ای با سابقه چهل ساله داریم/ آمار قابل تامل مدیر عامل خانه کتاب

نیکنام حسینی پور گفت: آمار نشان می دهد که عمر فعالیت اغلب ناشران به صورت فصلی و حدود یکسال است و تنها 20 ناشر در تمام این مدت چهل سال بعد از انقلاب فعالیت مستمر داشته اند.

تنها 20 ناشر حرفه ای با سابقه چهل ساله داریم/ آمار قابل تامل مدیر عامل خانه کتاب

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های تازه منتشر شده سازمان زیباسازی در حوزه های معماری منظر، طراحی فضاهای شهری، تبلیغات محیطی و ...، همزمان با روز زیباسازی ، پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه 21 اسفندماه با حضور  نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب ، کیهان محمدخانی قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، بهروز فتحی ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران، نویسندگان و مترجمان کتاب های منتشر شده و تعداد دیگری از مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.

حسینی‌پور در بخشی از این مراسم با بیان اینکه ما از نظر صنفی و قانونی دو نوع ناشر حقیقی و حقوقی داریم تشریح کرد: ناشران حقوقی دارای پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و ناشر حقیقی یا ناشر موردی یا ناشران ـ مولف اشخاص یا سازمان‌هایی هستند که پروانه نشر ندارند و به‌صورت موردی و یا محدود اقدام به نشر می کنند.

وی افزود: از ابتدای انقلاب تا آذر سال 1397 یعنی در چهل سال پس از انقلاب برای  14هزار و 708 ناشر، پروانه نشر صادر شده اما برخی از آنها هرگز اقدام به نشر کتاب نکردند و برخی دیگر هم پس از مدتی غیر فعال شدند. در واقع بر اساس آمار بانک اطلاعات خانه کتاب در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامی 10هزار و 202 ناشر ثبت شده اند که معیار اولیه برای شناسایی آنها به عنوان ناشر فعال بودن یعنی ناشری که در یکسال حداقل یک‌عنوان کتاب اعم از چاپ اول یا مجدد منتشر کرده باشد، دارا هستند.

در ادامه مدیرعامل موسسه خانه کتاب تصریح کرد: برای ابهام‌زدایی و دقیق‌تر شدن تعریف ناشران و تعیین تعداد آن‌ها خانه کتاب، ناشران را براساس تعداد کتاب‌هایی که در هر سال منتشر می‌کنند در 4 گروه فعال، کم کار، پرکار و حرفه ای دسته‌بندی کرده است. براین اساس تولید کتاب‌های سالانه ناشران حرفه‌ای، بیش از 50 عنوان کتاب بوده در حالی که ناشران فعال حداقل یک‌عنوان کتاب، ناشران کم‌کار کمتر از 20 عنوان کتاب و ناشران پرکار بین 20 تا 50 عنوان کتاب در سال منتشر کرده اند.

حسینی‌پور ادامه داد: با بررسی آمار خانه کتاب می بینیم که میانگین تعداد ناشر حرفه‌ای در هر سال، در دهه اول 50 ناشر، دهه دوم 21 ناشر، دهه سوم 128 ناشر و دهه چهارم 286 ناشر بوده و در واقع هیچگاه تعداد ناشران حرفه‌ای کشور سالانه به 300 ناشر هم نرسیده و اکثریت با ناشران کم‌کار است. از سوی دیگر همین آمار نشان می دهد که عمر فعالیت اغلب ناشران به صورت فصلی و حدود یکسال بوده است و تنها 20 ناشر در تمام این مدت فعالیت مستمر داشته اند.

وی افزود: تنها 30 درصد کل ناشران بیشتر از 10 سال فعالیت مستمر داشته‌اند. به عبارت دیگر عمر فعالیت 50درصد ناشران کمتر از 5 سال بوده است. از این رو به نظر می‌آید که اخذ پروانه نشر بسیار ساده‌تر از ادامه حیات و ناشرماندن است و لازم است که ناشران به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنند.

حسینی‌پور در ادامه اظهار داشت: تصور رایج این است که ناشران دولتی بسیار هستند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 286 ناشر دولتی وابسته به نهادهای دولتی و عمومی داریم. که یکی از این ناشران سازمان زیباسازی است که فعالیت خوبی را شروع کرده و بسیاری از ناشران بخش خصوصی قدرت انتشار و سرمایه گذاری کتاب هایی که توسط سازمان زیباسازی منتشر شده را ندارند.

وی افزود: این سازمان دارای الگوی علمی است که به عنوان یک مرجع برای دانشگاه ها و شهرداری های کشور می تواند مطرح شود و امیدواریم این فعالیتش در حوزه نشر مستمر باشد.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان گفت:  امیدوارم انتشار این کتاب ها ادامه داشته باشد و با همکاری موسسه خانه کتاب جلسات نقد و بررسی آثار منتشر شده این ناشر برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه