English

در یک نشست خبری عنوان شد؛

بامک رونمایی شد / انجمن موسیقی سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور را احداث کرد

انجمن موسیقی با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اعضای هیات امنای خانه موسیقی از سامانه بامک رونمایی کرد.

بامک رونمایی شد / انجمن موسیقی سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور را احداث کرد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نشست رسانه ای رونمایی از   بانک اطلاعات موسیقی کشور، به همت انجمن موسیقی ایران و  با حضور علی ترابی(مدیرکل دفتر موسیقی)، محمد اله یاری(مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری)، علی ثابت نیا(مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، داوود گنجه ای، حسن ریاحی و احمد صدری اعضای هیات امنای انجمن موسیقی ایران،صبح امروز دوشنبه، 20 اسفندماه در محل دفتر موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از قرائت قرآن کلیپی برای معرفی این سامانه و ظرفیت های آن پخش شد.

پس از آن علی ثابت نیا گفت: از اولین ماموریت‌هایی که معاونت هنری به من محول کردند تشکیل رصدخانه موسیقی ایران بود که پیش نیاز آن یک سامانه بانک اطلاعاتی موسیقی بود. تا پیش از آن بانک هایی ایجاد شده که بعضا تعطیل شده اند و برخی به صورت منطقه ای یا محدود ادامه حیات داده اند.

بر همین اساس، تصمیم گرفتیم که بانک اطلاعاتی جامعی طراحی شود تا همه اهالی هنر بتوانند در آن حضور پیدا کنند. وی تشریح کرد: از مرداد سال گذشته یک تیم تخصصی در انجمن موسیقی شکل گرفت و طی چند ماه این سامانه بالا آمده و طی چند ماه اخیر ایرادات آن برطرف شده است.

ثابتی نیا ادامه داد: از امروز این سامانه شروع به کار کرده و در طی یک ساعتی که بنر آن بررسی سایت انجمن قرار گرفته تعداد قابل توجهی در آن ثبت نام کرده اند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران افزود: در صورتی که ما بتوانیم ابزارهای تشویقی برای هنرمندان داشته باشیم استقبال از آن بیشتر می شود. از آقای اللهیاری هم تقاضا کردیم که آموزشگاه ها و مدرسان هم برای حضور در این سامانه تشویق شوند.

علی ترابی در ادامه این نشست، گفت: در توصیف زحمات کشیده شده باید بگویم که مدیری که به اهداف بلند مدت فکر می کنید که شاید نتایجش را در دوره مدیریتی خودش نبیند شایسته تقدیر است.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: همه اطلاعات در دفتر موسیقی مانند یک گنجینه در نگه داشته شده و از این نظر من فکر می کنم با این محتوا که حتی نمونه های صوتی را هم در اختیار دارد، می توانیم کار پژوهشی بر روی فراز و فرود موسیقی در طی چهل سال گذشته انجام دهیم.

وی افزود: سامانه طراحی شده می تواند مکمل همه این اطلاعات باشد و شاید بتواند جلوی رفت و آمد و اخذ مدارک تکراری از هنرمندان برای انجام امور اداری شأن را بگیرد. فواید این سامانه بسیار بیش از اینها است و هر کسی که بخواهد گروه تشکیل دهد می تواند از آن بهره ببرند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر کسی به دنبال شناسایی و دسترسی به نوازندگلن، گروه ها، آموزشگاه ها، آهنگساز، ساز سازها، منتقدین، ترانه سرایان و ... می تواند از این سامانه بهره ببرد.

در ادامه این جلسه اللهیاری هم گفت: به اقتضای آموزش هنر ، در مدت یازده ماهی که من مسئولیت دارم خلا وجود بانکهای اطلاعاتی موثق را به طور جدی حس کردم. امروزه بسیاری از بانک های اطلاعاتی ایجاد می شود که پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهند.

وی که سابقه ریاست خانه کتاب را هم دارد افزود: در حوزه کتاب یک بانک اطلاعاتی خوب شامل کلیه دست اندرکاران کتاب در خانه کتاب وجود دارد اما فقدان چنین سامانه ای در موسیقی احساس می شد.

مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ادامه افزود: برای اولین بار سامانه بامک که امروز رونمایی میرشود، شاهد سامانه ای هستیم که دارای ابردیتا دارد و تمام مشاغل موسیقی را در دل خودش دارد و این امکان را می دهد که برش های عمیق‌تری از موسیقی را در اختیار کاربر قرار دهد.

اللهیاری ادامه داد: در این بانک اطلاعاتی ملاحظات مدیریتی درنظر گرفته شده و می تواند در مورد علاقه مردم یک شهر و یا آسیب شناسی در مورد موسیقی یا ساز خاصی در یک منطقه اطلاعات مفیدی در اختیار قرار دهد.

در ادامه نشست علی ثابت نیا افزود: این سامانه برای حوزه فعالیت های تخصصی طراحی شده و امکان راستی آزمایی دارد و می تواند اطلاعات را حفظ یا حذف کند. اما عموم مردم به اطلاعات عمومی این سامانه دسترسی دارند و می توانند به جستجو اطلاعات در این سایت بپردازند.

علی ترابی گفت: تمام آثار صوتی منتشر شده بعد از انقلاب در آرشیو کتابخانه ملی موجود است.

احمد صدری هم در بخش دیگری از این نشست گفت: یکی از بخشهایی که به کمک این سامانه می توانیم ورود کنیم، مبحث ارزشیابی اساتید و هنرمندان موسیقی نواحی است که در صورتی که اطلاعاتشان وارد شود می توان چهره های جدیدی به جشنواره ها معرفی کرد.

وی افزود: از سوی دیگر شناسایی برای ارزیابی و اهدای درجه هنری در جهت شأن و منزلت هنرمندان فاقد مدارج دانشگاهی، که براساس قوانینی که از پیش از انقلاب هم وجود داشته، از طریق این سایت تسهیل می شود.

علی ثابت نیا در بخش دیگری از این نشست گفت: مهمترین نکته مدنظر انجمن، بحث انتخابات استانی است، تا بتوانیم افراد واجد شرایط در هر استان را شناسایی کنیم. 

شایان ذکر است، نشانی این سامانه may.ir است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه