English

محمد ملازم حسینی در خبرگزاری موج:

دلایل تعطیلی یکی از کارخانه های مونتاژ پیانوی ایران/ تخریب همکاران مشتری را از خرید منصرف می کند

یکی از تولید کنندگان پیانو در ایران از مشکلات گمرکی و فرهنگی در مسیر فعالیت کارگاهش گفت.

دلایل تعطیلی یکی از کارخانه های مونتاژ پیانوی ایران/ تخریب همکاران مشتری را از خرید منصرف می کند

محمد ملازم حسینی صاحب امتیاز و مدیر عامل مجموعه پیانوی باربَد و موسس کارخانه پیانو باربد ، که یکی از بزرگترین کارگاه های قابل توجه مونتاژ و به عبارتی بخشی از تولید و ارائه پیانو به بازار ایران مطابق با استانداردهای جهانی در خاورمیانه است مهمان خبرگزاری موج بود.

از تدریس تا تجارت

وی در این نشست صمیمی، در مورد تاریخچه مجموعه باربد گفت: تقریبا تا پانزده سال پیش در شهر شیراز مشغول تدریس تخصصی مبانی نظری موسیقی بودم، اما از سال 1380 همزمان با پایان تحصیلات کارشناسی مدیریت بازرگانی و مهاجرت به تهران، فعالیت اقتصادی خود را در زمینه پیانو به صورت غیر متمرکز آغاز کردم و پس از سه سال، با توجه به گسترش فعالیت ما و حمایت و سفارش خریداران همشهری به شیراز بازگشتم و اولین مرکز فروش و خدمات پس از فروش تخصصی ادوات موسیقی را با عنوان باربد راه اندازی کردیم، که با توجه به پیشینه تدریس در آموزشگاه ها و حمایت مدرس ها به عنوان همکار پیشین، محدود بودن گالری پیانو و طراحی و اجرای هدفمند، ایجاد و گسترش زمینه فرهنگی نوازندگی پیانو توسط مجموعه نو پای باربد با استقبال چشمگیری از طرف متقاضیان مواجه شد.

پس از آن هر سال در یکی از شهرهای ایران، از شمال تا جنوب شعبه جدیدی را افتتاح کردیم. از آنجا که به لطف و عنایت خداوند به یکی از بزرگترین مجموعه های فروش و خدمات پس از فروش ادوات موسیقی در ایران تبدیل شده ایم.

تلاش برای تولید پیانوی با کیفیت و اقتصادی

وی با اشاره به دغدغه خود و همکارانش در مجموعه باربد نسبت به درخواست خانواده هایی که دستیابی خود یا فرزندانشان به ساز تاثیر گذار پیانو به دلیل هزینه های بالا دشوار است، گفت: باتوجه به آنکه این ساز در گروه 10 گمرک به عنوان کالای لوکس قرار گرفته و همین زمینه مناسب جهت کارآفرینی و تولید پیانویی با کیفیت و قیمت مناسب متقاضیان خرید ایجاد کرد و ما هم تصمیم گرفتیم تا کارخانه ای برای تولید آن در ایران تاسیس کنیم. بر همین اساس در ابتدا با یک شرکت چینی که جزو چند تولید کننده برتر پیانو بود وارد مذاکره شدیم و قرار بر این شد تا با اعزام نفراتی که از قبل در مجموعه باربد تجربیاتی در زمینه کوک و رگلاژ داشتند، جهت دوره تخصصی در بخش مونتاژ به آن کارخانه فرستاده شوند و قطعات این ساز را به صورت کاملا مجزا به ایران وارد کنیم و در همین جا اقدام به مونتاژ آن کنیم.

ملازم حسینی افزود: در ابتدا شرکت چینی با این عملیات موافق نبود و پس از اینکه ما سفارش قابل توجهی از کالا را به آنها دادیم با ما وارد قرارداد شدند. اما گمانشان این بود که به دلیل پیچیدگی بسیار این کار و اینکه سر هم کردن دست کم 6000 از 8000 قطعه تشکیل دهنده یک پیانو کاری دشوار، مهندسی شده و زمان بر است و اینکه با توجه به بازار ایران، ممکن است این تولید مقرون به صرفه نباشد و تیم ایرانی از پس این کار برنیاید. اما پس از اتمام دوره آموزشی گروه باربد در این کارخانه و بازگشت به یاران و آموزش نفرات بعدی، پس از آنکه نمایندگان آن شرکت جهت ممیزی به کارگاه ما آمدند، ابراز شگفتی کردند که چگونه تکنیسین های آموزش دیده ایرانی در کمترین زمان ممکن، چنین پیشرفت و تسلطی پیدا کرده اند.

محمد ملازم حسینی

تعطیلی کارگاهی با شصت پرسنل آموزش دیده

این فعال اقتصادی و فرهنگی در مورد نحوه آموزش پرسنلش گفت: تمام تلاش ما در راستای تولید پیانوهایی با کیفیت، معتبر و مطابق با استانداردهای جهانی است بر همین اساس کارکنان ما با گذراندن دوره‌های تخصصی اسمبل، رگلاژ، صداسازی و… در معتبرترین کمپانی‌های تولید پیانو در آلمان و چین، توانسته‌اند موفق به دریافت گواهی‌های مورد نیاز برای تولید پیانو با کیفیت جهانی شوند. برای رسیدن به این منظور، ما در ابتدا شش نفر را اعزام کردیم تا پس از کسب مهارت های لازم به ایران بازگشته و اقدام به آموزش افراد دیگر کنند. با این روش ما 60 نفر را آموزش دادیم و کارگاه بزرگی را تاسیس کردیم.

محمد ملازم حسینی در مورد مشکلات پیش رویش گفت: در حال حاضر با مشکلات زیادی روبرو هستیم و چند ماه است که مجبور شده ایم که کارگاه را به صورت موقت تعطیل کنیم و نزدیک به 60 نفر نیروی آموزش دیده و توانمند را، کاملا ناخواسته و از روی اجبار، بیکار کنیم.

وی تشریح کرد: لازم به ذکر است که تا پیش از این ( و حتی در حال حاضر) به دو صورت کامل و یا قطعات منفک (سی کی دی) وارد می شوند که برخورد گمرک از لحاظ حقوقی و عوارض، با هر کدام از این مقولات متفاوت است. در مورد حقوق و عوارض گمرک در مورد قطعات درصد قابل توجهی به نسبت پیانوی کامل کاهش دارد. منتهی احساس بر این است که گمرک کارشناسان متخصصی در این مورد تخصصی در اختیار ندارد. بنابراین، به کالای وارداتی ما، نگاهی مشابه با کالاهایی که به سادگی اسمبل می شوند دارد. در صورتی که مونتاژ پیانو کاری بسیار تخصصی، دشوار، زمان بر و پر هزینه است و بایستی نگاه ویژه تری نسبت به این موضوع داشته باشند.

جریمه به خاطر واردات قطعه!

ملازم حسینی افزود: بیشتر اوقات ما در گمرک با این مسئله برخورد می کردیم که کارشناسان این سازمان، عنوان می کردند با توجه به اینکه قطعات وارد شده در انتها یک پیانوی کامل را تشکیل می دهند، نه تنها شما نمی توانید از معافیت مالیاتی گمرکی اجزاء و قطعات استفاده کنید؛ بلکه با توجه به اینکه این قطعات در انتها یک ساز کامل را تشکیل می دهند شما شامل جریمه بسیار زیادی می شوید.

این تولید کننده در مورد تصمیمش برای انتقال تکنولوژی به داخل کشور هم گفت: در صورتی که چنانچه دولت در پی کار آفرینی و تولید ملی و بی نیاز شدن از واردات کالای خارجی است، بایستی به فکر حل این قبیل مشکلات از نگاه گمرک باشد؛ چرا که ما با هدف طرح گسترش و وارد کردن فناوری تولید قطعات پیانو و تولید پیانو از قطعات تا کامل شدن آن در مدت زمانی کمتر از 10 سال بودیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه با شرایط فعلی تقریبا کاری غیر ممکن است و با این شرایط به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

این تولید کننده ساز پیانو در ایران افزود: لازم به ذکر است تغییر نرخ ارز و تخصیص نیافتن ارز با نرخ دولتی به این کالا، کار را دشوارتر کرده و ورود قطعه را، برای ما خارج از صرفه اقتصادی قرار داده است؛ به طوریکه پیانویی که قبلا تولید می شد و قیمت بسیار مناسبی داشت، براساس قیمت تمام شده در شرایط فعلی، چند برابر گذشته محاسبه می شود.

همکاران به جای فروش کالا همدیگر را تخریب می کنند!

ملازم حسینی در ادامه به مشکل کالای ایرانی در بازار داخلی و رقابت های ناسالم رایج اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر دوستانی هستند که پیانو را به صورت کامل از شرکت های چینی خریداری می کنند و با جدا کردن بخشی از بدنه و مکانیزم پیانو، که به راحتی و با صرف ده دقیقه وقت، به حالت اولیه نصب می شوند، را در پارتهای مختلف و حتی گاهی از مرزهای مختلف وارد می کنند. متاسفانه بدلیل عدم آگاهی کارشناس گمرک در این بخش تخصصی، کالا را با قیمت تمام شده متفاوت بدست می آورند. بنابراین، تفاوت قیمت تمام شده با کالاهای مشابه و یا حتی با کیفیت بهتر، زیاد است و همینطور به دلیل عدم آگاهی خریدار از اینکه پیانوهایی که قطعاتشان با این شکل جدا و بعد از ترخیص و طی مراحل گمرکی، به سادگی سرهم بندی می شوند، رقابت سخت و ناسالمی را ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در مجموعه باربد به گفتن حقیقت به مشتری اعتقاد داریم، افزود: بد نیست بدانید گرچه ما تحت لایسنس کار می کردیم، اما حتی در تمامی مبایعه نامه های خود، ذکر کردیم که کلیه مراحل مونتاژسازها در ایران انجام می شود و حتی به امضای خریدار می رساندیم. ظاهرا همین مایه نگرانی همکاران ما در فروشگاه های دیگر می شود، چرا که برخلاف سایر سازهای مونتاژ شده در ایران که ممکن است هر لیبلی و به هر نامی بر روی انها زده شود و به عنوان ساخته هر کشور اروپایی فروخته شوند. البته این در مورد پیانوهای اصیل و شناسنامه دار که در ایران نمایندگی های معتبر دارند و کشور سازنده آنها هم کاملا مشخص است، صدق پیدا نمی کند.

محمد ملازم حسینی

یک نمایشگاه بی نظیر

ملازم حسینی تصریح کرد: به نظر می رسد این نگرانی برخی از همکاران من بیشتر از زمانی شروع شد که مجموعه باربد در یک اقدام تبلیغاتی و همچنین در جهت فرهنگ سازی، ساز پیانو و معرفی و افتتاح شعبه تهران در مگامال، نمایشگاهی با ارائه سیصد دستگاه پیانو به طور همزمان برگزار کردیم که در نوع خود، انجام چنین کاری توسط بخش خصوصی نه تنها در ایران بلکه خیلی از نقاط دنیا بی نظیر بود و حتی همکاران ما در خارج از کشور را شگفت زده کرد چرا که حمل و ارائه یک دستگاه پیانوهم بسیار دشوار است چه برسد به 300 دستگاه، که برای خیلی ها غیر قابل باور بود.

وی افزود: شاید غیر قابل باور باشد که در صنف ما بعضی از همکاران، به جای اینکه مکمل و بازوی یکدیگر باشند و زمان خود را صرف راهنمایی و آگاه سازی مشتری در مورد کالای خود نمایند، بیشترِ زمان و انرژی خود را صرف تخریب همکاران می‌کنند؛ و متوجه این قضیه نیستند که مشتری بسیار باهوش است و متوجه غیرواقعی بودن گفته های فروشنده می‌شود. در حالی که اطلاعات غیر واقعی مختلف از فروشنده های مختلف، باعث بی میلی و بی انگیزگی مشتری در خرید می شود و در اکثر مواقع، یا به صورت موقت یا همیشگی از خرید منصرف می شود. به نظر من یکی از اسرار موفقیت ما در جلب اعتماد خریداران پرهیز از هر نوع و گویی در مورد اجناس و کالاهای دیگر آن است.

جایزه ای با داوری بهترین های پیانوی ایران

موسس فروشگاه ها و کارخانه تولید پیانوی باربد در ادامه به فعالیت های فرهنگی اش هم اشاره کرد و گفت: نگاه باربد فرهنگی است و نشانه آن هم برگزاری جایزه پیانوی باربد است که در قالب مسئولیت های اجتماعی که داریم آن را طراحی و اجرا می کنیم. در پایان اولین دوره ما دو نفر از برگزیدگانمان را برای حضور در یک مستر کلاس تراز اول جهانی به فرانسه اعزام کردیم که پس از آن یکی از آنها توانست بورسیه گرفته و با تغییر رشته، تحصیل در رشته موسیقی را ادامه دهد و تاکید می کنم که همه اینها با هزینه ما انجام گرفت و برای هنرمند هیچ هزینه ای در بر نداشت. اتفاقا تا چند روز دیگر  اختتامیه دومین دوره جایزه باربد، در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این دوره جشنواره که از شش ماه پیش فراخوانش را داده ایم، برترین های پیانوی ایران، اساتیدی همچون رافائل میناسکانیان، گانیگ بابائیان، ربکا آشوقیان، آرپینه اسرائیلیان، تامارا دولیدزه، فریماه قوام صدری، امیر صراف و دلبر حکیم آوا، به عنوان هیات داوران، شورای بازبینی و تعیین رپرتوار با ما همکاری دارند و اعتبار این دوره را صد چندان کرده اند و همین امر سبب شده که با رقم اعجاب برانگیز 202 شرکت کننده از سراسر ایران مواجه شویم. در مقام مقایسه شاید بد نباشد که به این اشاره کنم که در جشنواره جوان تنها 65 پیانیست حضور داشتند.

وی درپایان اظهار داشت: امسال، در تاریخ ۵ و ۶ اسفند ۹۷ شاهد اجرای ۲۰ نفر منتخب از بین ۲۰۲ نفر شرکت کننده در این جایزه هستیم و در نهایت در اختتامیه، نفرات اول چهار گروه انتخاب خواهند شد.  

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه