English

محمدرضا شفاه در گفتگو با موج مطرح کرد

علت تغییر نام تهیه کننده دیدن این فیلم جرم است!/نسبت به فیلم اولی های آپارتمانی، بیشتر هزینه شده است

نام تهیه کننده فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! از محمد حمزه زاده به محمدرضا شفاه تغییر یافت.

علت تغییر نام تهیه کننده دیدن این فیلم جرم است!/نسبت به فیلم اولی های آپارتمانی، بیشتر هزینه شده است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج با انتشار اولین تصویر از فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! و خلاصه ای از داستان این اثر سینمایی محصول حوزه هنری که به بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر راه یافته، مشخص شد که نام تهیه کننده آن هم که تا پیش از این محمد حمزه زاده اعلام شده بود تغییر کرده است.

سه سال است که به دنبال ساخت این فیلم هستیم

بر همین اساس محمدرضا شفاه که نامش جایگزین حمزه زاده شده، در مورد تغییر نام تهیه کننده به خبرنگار موج، گفت:فیلمنامه این فیلم را از سه سال در اختیار داشته و بنا داشتیم که آن را تولید کنیم. در واقع سه سال طول کشید تا مقدمات شروع پیش تولید آن فراهم شود؛ چرا که رایزنی هایی با افراد مختلف داشتیم تا مطمئن شویم که ساختن این فیلم ما را به هدفی که می خواهیم و کارکرد مثبتی که مدنظر داریم می‌رساند. حوزه هنری هم با توجه به شرایطی که امسال برایش فراهم بود، اعلام آمادگی کرد که ما را در تولید این فیلم همراهی کند.

وی تصریح کرد: به هر حال از همان ابتدا می‌دانستیم که پروسه گرفتن مجوز و تولید این فیلم با توجه به مضامینی که در آن هست و صراحتی که در پرداختن به سوژه اش دارد، ممکن است روتین نباشد و پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد که اتفاقاً پیش‌بینی ما هم درست بود. اما به هر حال با همکاری که دوستان ارشاد داشتند و مذاکرات و بحث‌هایی که در مورد مضامین فیلم داشتیم، بحمدلله این امکان فراهم شد که فیلم را تولید کنیم.

با اصرار ارشاد سازمان سینمایی حوزه هنری به عنوان تهیه کننده درج شد

تهیه کننده فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است افزود: گرچه به دلیل حساسیت‌های مضمونی این فیلم ارشاد یک شرایطی گذاشت و آن هم این بود که اعلام کرد ما مجوز را به سازمان سینمایی حوزه هنری می‌دهیم نه به شخص  که به طور طبیعی نماینده هر سازمانی هم رئیس آن است که در اینجا آقای محمد حمزه‌زاده هستند و بنابراین در ابتدا نام ایشان، به عنوان تهیه کننده درج شد.

شفاه تصریح کرد: در واقع آقای محمد حمزه ‌زاده به‌ عنوان ریاست سازمان سینمایی حوزه هنری، تهیه‌کننده حقوقی این اثر بودند و البته این وظیفه در سازمان سینمایی به عنوان تهیه کننده حقیقی بر عهده بنده قرار گرفته بود که از ابتدای فیلمنامه تا امروز که تولید فیلم به سرانجام رسیده است،  در طی سه سال این کار را با کمک گروه خوبی از عوامل حرفه‌ای سینما به سرانجام رساندم. بنابراین با توجه به اتمام کار و انجام وظیفه حقوقی سازمان سینمایی، اثر با نام تهیه‌کننده حقیقی آن ارائه خواهد شد.

تا پیش از تولید، فیلمنامه بیش از پنج بار بازنویسی شد

وی در مورد بازنویسی فیلمنامه در طی سه سال گذشته گفت: این فیلمنامه تا پیش از این که در اختیار ما قرار بگیرد چند مرتبه بازنویسی شده بود و در طی این سه سال هم حدود ۵ نوبت بازنویسی شد تا بتواند به فیلمنامه‌ای بروز تبدیل شود. برای به روز بودن با توجه به تغییر در پاره ای از  موضوعات، تغییراتی در فیلم نامه الزامی می شد و سعی کردیم که حتی تا پیش از روزی که برای تولید می‌رفتیم بازبینی های آن انجام و این به روزرسانی اعمال شود.

باید در مورد مسائلمان گفتگو کنیم

شفاه در مورد هدف از ساخت این فیلم گفت: در وضعیت فعلی جامعه به این نتیجه رسیدیم که یک کاری که روز ها بایستی رواج پیدا کند و روال شود و ما هم در این فیلم تعقیب می‌کنیم، این است که ما باید در مورد مسائلمان در هر سطحی، در عرصه عمومی گفتگو و صحبت کنیم. وقتی ما می بینیم که در کشورمان اشکالاتی وجود دارد که وحدت ملی را خدشه دار می کند و اراده هایی که مردم باید به صحنه بیاورند تا کشور رشد کند را دچار تردید می کند، باید چنین فیلمی ساخته شود تا بخشی از این صحبت ها بی پرده مطرح شود؛ تا به موضوعی تبدیل شود که مردم درباره آن صحبت کنند.

وی تصریح کرد: گرچه این مسائل چیزی نیست که در مورد آن سکوت شده باشد و تاکنون مطرح نشده باشد؛ ما هم با مردم در تماس هستیم و می بینیم که در این خصوص صحبت های زیادی می‌کنند. اما به هر حال لازم بود که مجموعه‌ای از این دغدغه‌ها و مسائل در یک اثر هنری هم دیده شود، تا ببینیم که مشکلات و موانعی که سر راه ما است چه شکلی هستند و به نوعی نشان بدهیم که چگونه می‌توان با آنها برخورد کرد.

ساخت فیلم سیاسی ده برابر سخت تر است

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که آیا فیلم سیاسی ساختن در ایران آسان است یا خیر، گفت: این کار بسیار سخت است در واقع به اندازه چند فیلم زحمت دارد. گرچه من فکر می کنم که در سینمای ایران اگر بخواهید که در واقع فیلم های کمدی و دم دستی رایج شده و رونق پیدا کرده، یک فیلم جدی و متفاوت از جریان رایج و غالب بسازید، برای اینکه یک گام پیش بروید باید به اندازه همان یک گام هزینه بدهید و این در حالی است که ساختن یک فیلم سیاسی، به نوعی شاید ده گام جلوتر از این روند باشد پس بنابراین ده برابر هم زحمت می خواهد.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که آیا فیلم پرهزینه ای ساخته شده گفت: به نسبت آن چیزی که در فیلم و بر روی پرده می بینید، فیلم پرهزینه‌ ای نیست اما به هر حال ما زحمت بسیاری کشیده‌ایم. چه در بعد نیروی انسانی و متخصصی که در آن حضور پیدا کرده اند و زمانیکه صرف شده تا یک صحنه ای آماده شود، تا یک اتفاق در مقابل دوربین به‌درستی بیفتد. چه از هدایت بازیگران که از پیش تولید و دورخوانی آغاز شد؛ چه اتفاقات سخت افزاری مورد نیاز آن. در واقع من این فیلم را فیلم پرهزینه‌ ای نمی دانم و واقعاً یک فیلم اولی است، اما به نسبت فیلم های اولی که آپارتمانی هستند، بسیار پرهزینه تر است چون به هیچ وجه یک فیلم آپارتمانی نیست.

مراحل فنی فیلم به صورت موازی در حال انجام است

وی در مورد سوالاتی که پس از اعلام اسامی فیلم های راه یافته به بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در خصوص فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! مطرح شده بود، گفت: پاسخ مسوول دبیرخانه جشنواره کاملا صادقانه و بسیار کامل بود. یک فیلم کامل که نزدیک به ۸۰ درصد تصاویرش آماده بود را به هیات انتخاب ارائه شده بود و ما تنها برای اکران عمومی بعضی از پلان ها را کم داشتیم؛البته این هم جزئی از قوانین فراخوان جشنواره بود که دست کم باید حدود چهل دقیقه از تصاویر به دست هیات انتخاب برسد که ما بیش از ۷۰ دقیقه تصویر را ارائه کرده بودیم و در مورد پلان های ناقص هم به صورت نوشتاری توضیحات آنچه اتفاق می‌افتد را برای آنها درج کرده بودیم. جالب اینکه، اینگونه نبود که از دقیقه یک تا ۷۰ آن ارائه شده باشد بلکه یک فیلم کامل و با ابتدا و انتهای مشخص ارائه شده بود.

محمدرضا شفاه تأکید کرد: در حال حاضر فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! در دست تدوین است، ضمن اینکه ما همه مراحل فنی را به صورت موازی در دست اقدام داریم؛ به این معنی که تدوین، آهنگسازی و صداگذاری به صورت موازی انجام می شود تا انشالله برای اجرای جشنواره هم نسخه کامل و نهایی ارائه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه