English

در مدرسه ملی سینما صورت گرفت؛

ارائه نظریه ژانر توسط ژان میشل فرودون منتقد فرانسوی

ژان میشل فرودون نویسنده و منتقد سینمای فرانسه با حضور یک هفته ای در ایران به تدریس نظریه ژانر در مدرسه ملی سینمای ایران پرداخت.

ارائه نظریه ژانر توسط ژان میشل فرودون منتقد فرانسوی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی مدرسه ملی سینما، ژان میشل فرودون، سردبیر اسبق مجله کایه دو سینما که به عنوان مدرس دوره عالی مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل از سوی مدرسه ملی سینما به ایران دعوت شده بود، از شنبه ۲۴ آذر تا سه شنبه ۲۷ آذر در ۱۶ ساعت به ارایه مطالبی درباره ژانر در سینما پرداخت.

وی  بحث خود را با تعریف ژانر و شاخصه ها آن و کارکرد آن در سینما و مطالعات سینمایی آغاز کرد و ۲ پرسش چرا سینما به ژانر نیاز دارد؟ و ژانر چگونه کار می‌کند و به چه کار می آید؟ آغاز کرده و در ادامه درباره تاثیر وجوه صنعتی سینما بر شکل‌گیری ژانرها صحبت کرد.

استانداردسازی و رابطه آن با ژانر از دیگر مطالب مطرح شده در کلاس درس فرودون بود. به گفته وی، فیلم های هنری که در قواعد ژانر کار نمی‌کنند چیزی بیشتر از آثار ژنریک برای کشف دارند و همین امر است ژان میشل فرودون که فیلم های مولف را هنری تر و فیلم های ژانر را صنعتی‌تر می کند.

فرودون در ادامه کلاس های خود به بحث درباره ژانر وسترن، موزیکال، رزمی چینی، اسلپ‌ استیک پرداخت و از هر یک فیلم هایی به نمایش گذاشت و درباره آنها توضیحاتی ارایه داد.

در آخرین روز حضور این منتقد فرانسوی در ایران، چهارشنبه 28 آذر مراسم رونمایی از کتاب او با عنوان نقد سینمایی همراه با محمد بهرامی مترجم فارسیِ کتاب، در محل مدرسه ملی سینما و با حضور علاقمندان برگزار شد. فرودون در این جلسه که با پرسش و پاسخ با حضار همراه بود، اظهار داشت از نظر او آینده نقد سینما علی‌رغم آنچه که با عنوان مرگ آن در دوران اینترنت و ریویونویسی آنلاین یاد می‌شود، روشن و خلاقانه است. مقایسه تغییرات نقد سینمایی و نقد سیستمی در دهه‌های گذشته، نوع پرداخت کتاب به انواع نقد، نقش شبکه‌های اجتماعی و نقاط عطف تاریخ نقد از دیگر مواردی بود که در مراسم رونمایی از کتاب ژان میشل فرودون در مورد آنها صحبت شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه