English

دوازدهمین جشن منتقدان برگزار شد/کیارستمی، بیضایی و پوراحمد جایزه گرفتند

دوازدهمین جشن منتقدان برگزیدگان خود را در ایوان شمس معرفی کرد.

دوازدهمین جشن منتقدان برگزار شد/کیارستمی، بیضایی و پوراحمد جایزه گرفتند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با پخش آیات کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

فرزاد حسنی مجری مراسم، جشن را با یاد درگذشتگان یک سال سینمای ایران آغاز کرد و سپس کلیپی در این زمینه پخش شد.

 در ادامه جعفر گودرزی دبیر جشن طی سخنانی از جایگاه انجمن منتقدان به عنوان سنگ محک فعالیت های سینمایی و سیاستگذاری سینمای ایران صحبت کرد و گفت سینمای ایران برای ارتقا، به بزنگاه کیفی نیاز دارد.

 سپس در ادامه برنامه و در بخش انتخاب بهترین های چهل سال سینمای کودک و نوجوان ایران به انتخاب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، جوایزی اعلام شد که عنوان بهترین فیلمنامه به باشو، غریبه کوچک اختصاص یافت.

کیومرث پور احمد

از کیومرث پوراحمد بهترین کارگردان تقدیر شد

در این لحظه این کارگردان پیشکسوت به روی سن آمده و گفت: بسیاری از منتقدین جوان گمان می کنند که شروع کار من در ژانر کودک با قصه های مجید بوده در حالیکه من پیش از انقلاب و در کانون پرورش فکری کودکان برای کودکان فیلم می ساختم.

 وی در سخنانی گلایه آمیز گفت: هیچ کدام از مدیران در طی این سی سالی که از ساخت قصه‌های مجید می‌گذرد این احترامی که انجمن منتقدان به خاطر ساخت این اثر به من گذاشتند نگذاشت. اوضاع به شکلی شده که فارابی که خود در ساخت بسیاری از آثار مشارکت دارد به من می‌گوید که آیا می‌توانی برای تولید فیلمت سرمایه گذار بیاوری؟ و حتی بعضاً یک فیلمساز جوان سی ساله که پشتش به جایی گرم است اوضاعش از من با این همه تجربه و سابقه و جوایز متعدد، بهتر است و با او همکاری بیشتری می شود.

در ادامه مراسم از مهدی باقر بیگی هم به عنوان بهترین بازیگر پسر نوجوان چهل سال گذشته برای بازی در قصه‌های مجید تقدیر شد.

پس از آن، حمید علیدوستی به نمایندگی از دخترش ترانه علیدوستی به روی سن آمده و جایزه بهترین دختر نوجوان سینمای کودک چهل سال گذشته به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی را دریافت کرد.

در این جشن بهترین بازیگر کودک پسر ها سال سینمای کودک و نوجوان فرخ هاشمیان و بهترین بازیگر کودک دختر آیدا محمدخانی که در نقش راضیه در بادکنک سفید بازی کرده بود به معرفی و تقدیر شدند.  خواهر آیدا محمدخان به نمایندگی از او که دور از وطن مشغول تحصیل در رشته فوق دکترای اعصاب است ضمن قرائتی پیام این بازیگر، جایزه اش را دریافت کرد.

عنوان بهترین فیلم کودک این چهل سال هم به فیلم خانه دوست کجاست اثر مرحوم عباس کیارستمی رسید و باشو غریبه کوچک ساخته بهرام بیضایی هم به عنوان بهترین فیلم نوجوان تقدیر شد.

در ادامه دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، کلیپ بزرگداشت اسحق خانزادی صدابردار سینمای ایران با سخنانی از مسعود کیمیایی، منوچهر شاهسواری، محمد متوسلانی، مسعود جعفری جوزانی، جواد طوسی و اسحق خانزادی روی پرده رفت.

 محمدرضا دلپاک، رضا درستکار و محمود سماک باشی تندیس بزرگداشت جشن دوازدهم را به اسحاق خانزادی اهدا کردند.

در ادامه این مراسم جواد طوسی در سخنانی کوتاه گفت: ممکن است درباره برگزاری این مراسم شائبه‌هایی مطرح باشد، ولی اگر بپذیریم که قدمت و جایگاه تاریخی پیدا کرده است و بزن و بکوب و ریخت و پاش الکی ندارد، فکر می‌کنم می‌تواند استمرار پیدا کند.

وی بیان کرد: این جشن پایبندی به خصایص خوب و دیده شدن آثاری که به شعور مخاطب ارج می‌نهد، است. 

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: فکر می‌کنم تمرین این همدلی چیزی نیست که انجمن به آن پایبند هستند.

این مراسم در ایوان شمس با حضور منتقدان و اهالی رسانه و هنرمندان بسیار در حال برگزاری است.

پس از آن محمد بزرگ نیا، طهماسب صلح جو و علی علایی روی سن رفتند و اولین بخش اهدای جوایز شروع شد.

 نیما اقلیما با فیلم سینمایی امیر جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (فیلمسازان اول)  را دریافت کرد.

در ادامه مراسم عبدالله اسکندری، عزیزالله حاجی مشهدی و علیرضا غفاری برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی روی سن رفتند و سعید ملکان برای تنگه ابوقریب این جایزه را دریافت کرد.

پس از آن محمدرضا شجاعی جایزه خود را برای بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم تنگه ابوقریب از دستان کورش تهامی، محمود گبرلو و حسین سلطان محمدی دریافت کرد.

در بخش دومین بزرگداشت، کلیپ ویژه سعید عقیقی نویسنده و منتقد پخش شد که در آن فرزاد موتمن، خسرو دهقان، طهماسب صلح جو و منوچهر شاهسواری درباره او حرف زدند.

سعید عقیقی هدیه خود را از سعید قطبی زاده و جواد طوسی دریافت کرد

در این بخش سعید قطبی زاده در بخشی از حرف های خود گفت: کاری که سعید عقیقی برای سینمای ایران کرده را در آینده سینمای ایران باید جستجو کرد.

عقیقی هم  در سخنان کوتاهی که در بخش بزرگداشت خود، تاکید کرد: برای ارتقای سینمای ایران، نه بی رحم تر که باید عمیق تر حرف زد.

این مراسم با پخش کلیپ پشت صحنه وارد بخش بعدی خود شد.

پس از آنکه کلیپ نامزدهای بخش بهترین موسیقی متن پخش شد، واروژ کریم‌ مسیحی، حمید نعمت الله و مسعود نجفی در این بخش روی سن رفتند و این جایزه به سهراب پورناظری به خاطر فیلم سینمایی شعله ور اهدا شد.

در ادامه پس از پخش کلیپ کاندیداها، جایزه بهترین مهندسی صدا به طاهر پیشوائی و علیرضا علویان برای فیلم سینمایی به وقت شام اهدا شد. حسن زاهدی، اصغر نعیمی و رضا صائمی برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه رفتند.

در بخش بعدی دوازدهمین جشن منتقدان سینما کلیپ نامزدهای بخش بهترین تدوین روی پرده رفت و فرزاد حسنی از نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی و آنتونیا شرکا دعوت کرد تا روی سن بیایند و تندیس بهترین تدوین گر را اهدا کنند.

با رای منتقدان این جایزه به مهدی سعدی و هومن سیدی برای تدوین فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده تعلق گرفت.

در بخش بعدی جشن دوازدهم، کلیپ نامزدهای دریافت تندیس بهترین مدیر فیلمبرداری روی پرده رفت و حمید خضوعی ابیانه برای فیلمبرداری فیلم تنگه ابوقریب جایزه این بخش را از آن خود کرد.

در این بخش هوشنگ گلمکانی که برای اهدای جایزه به روی سن آمده بود در سخنان کوتاهی اعلام کرد این جشن در شب تولد پرویز دوایی منتقد قدیمی سینمای ایران برپا می شود.

در ادامه این جشن، کلیپ بزرگداشت اصغر رفیعی جم‌ فیلمبردار مجرب سینمای ایران با صحبت های مسعود کیمیایی و سیروس الوند درباره او و حرف های خودش و در انتها، پیام بهرام بیضایی روی پرده رفت و پس از آن با حضور علیرضا داوودنژاد، سیروس الوند و مهرزاد دانش  بر روی سن، تندیس اصغر رفیعی جم به او اهدا شد.

در این میان، سیروس الوند در سخنان خود به جایگاه مهم فیلمبرداران سینمای ایران اشاره کرد و علیرضا داوودنژاد از گذشته همکاری خود با رفیعی جم و خصوصیت خوب دیدن او سخن گفت.

در بخش بعدی دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، مهرزاد دانش در صحبت هایی از کنش پذیری منتقدان در سینمای ایران انتقاد کرد و این نکته را متذکر شد که جشن منتقدان، بهتر است هویت منتقدانه بیشتری داشته باشد.

 پس از آن کلیپ منتخب ادوار گذشته جشن منتقدان برای حاضران پخش شد و پس از آن کلیپ نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پخش شد و با حضور محمد متوسلانی، محسن بیگ آقا و جمشید هاشم پور برگزیده جایزه

 بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به فرهاد اصلانی برای بازی در فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد.

محمد متوسلانی در سخنان کوتاهی رشد بازیگری در سینمای ایران ستود و محسن بیگ آقا هم ضمن ابراز شوق از بزرگداشت سعید عقیقی در جشن امشب، بر لزوم جدیت در نقد فیلم و فاصله منتقد از فیلمساز تاکید کرد.

در ادامه مراسم جشن دوازدهم، کلیپ نامزدهای بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی پرده رفت. گلاره عباسی و سعید عقیقی جایزه این بخش را به سحر دولتشاهی برای حضور در فیلم سینمایی عرق سرد ادا کردند.

سعید عقیقی در این بخش با اشاره به بحث های مطرح شده در این جشن گفت: منتقدان هویت شان را از خود و نوشته های خود می گیرند.

 پس از آن و بعد از اینکه کلیپ نامزدهای بهترین بازیگر‌ نقش اول مرد برای حاضران پخش شد. مسعود رایگان، حبیب رضایی و حسام الدین مقامی کیا به روی سن رفتند تا نام برگزیده را اعلام کنند که در این بخش دو جایزه اهدا شد.

پیش از اهدای جوایز مسعود رایگان در این بخش گفت: جایزه منتقدان از جوایز مهم است و در نبود منتقد آگاه ما کاری از پیش نخواهیم برد.

پس از آن امین حیایی برای دریافت دیپلم‌ افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش آفرینی در فیلم شعله‌ ور به روی سن آمده و گفت: من این جایزه را در جشنواره فیلم فجر هم گرفتم اما جایزه گرفتن در حضور منتقدان و حضور پرشور چهره ها نسبت به فجر، طعم دیگری دارد.

پس از آن نوید محمدزاده به روی سن دعوت شد تا تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در مغزهای کوچک زنگ زده دریافت کند.

نوید محمدزاده هم گفت: باز هم می گویم من عاشق این جایزه هستم چون حس مسوولیت عجیبی به بازیگران می بخشد و تائید این جنس بازیگری به ما در این عرصه، جسارت می دهد.

 در ادامه جشن دوازدهم  کلیپ نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن، پخش شد و فرشته طائرپور، نگار عابدی و کیوان کثیریان در این بخش هم دو جایزه اهدا کردند.

 دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را باران کوثری  برای بازی در فیلم سینمایی عرق سرد و تندیس بهترین بازیگر‌ نقش اول زن را سارا بهرامی را برای حضور در فیلم سینمایی دارکوب دریافت کردند.

با پخش کلیپ نامزدهای بهترین فیلمنامه، جشن دوازدهم وارد مرحله آخر خود شد و حسن فتحی، جواد عزتی و عدنان شاه طلایی برای اهدای جایزه این بخش روی‌ سن رفتند.

در این بخش حسن فتحی از حضار خواست تا برخیزند و برای منتقدان سینمای ایران دست بزنند.

هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله  برای شعله ور دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه و هومن سیدی   تندیس بهترین فیلمنامه را برای نوشتن فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده جوایز این بخش را دریافت کردند.

هومن سیدی در این بخش گفت: منتقدان نه تنها ستاره های خاموش نیستند بلکه روشنی بخشند و من هر چه هستم یا نیستم، مدیون منتقدان هستم.

در آخرین بخش جشن دوازدهم منتقدان که به مهمترین جوایز این جشن اختصاص داشت، ابتدا با پخش کلیپ معرفی  نامزدهای بهترین کارگردانی محسن امیر یوسفی، الهام حسامی و قاسم قلی پور به روی سن آمده و هومن سیدی تندیس بهترین کارگردانی را برای ساخت مغزهای کوچک زنگ زده دریافت کرد در حالی که محسن امیر یوسفی در سخنان کوتاهی با اشاره به مباحث مطرح شده، تکرار نام بهرام بیضایی در بخش های مختلف جشن امسال را مایه فخر و تفاوت جشن منتقدان از جشن های دیگر دانست.

پس از آن و با پخش کلیپی از آثار برگزیده سینمای ایران در ادوار جشن منتقدان، فرصت به اعلام فیلم برتر دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران رسید. برای اهدای جایزه بهترین فیلم منوچهر شاهسواری، هارون یشایائیان و جعفر گودرزی روی سن رفتند تا جایزه تندیس بهترین فیلم را به سعید سعدی تهیه کننده مغزهای کوچک زنگ زده تقدیم کنند و با تکمیل افتخارات این فیلم در این مراسم، جشن دوازدهم هم به پایان کار خود برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه