English

فراستی میزبان ابراهیم فیاض در شب سینما/ روایت شبکه ۴ از جامعه شناسی در سینما

در شب سینمایی شب های هنر امشب مسعود فراستی میزبان ابراهیم فیاض می شود.

فراستی میزبان ابراهیم فیاض در شب سینما/ روایت شبکه 4 از جامعه شناسی در سینما

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در نهمین شب سینمایی شب های هنر که مسعود فراستی اجرای آن را بر عهده دارد، امشب با حضور  ابراهیم فیاض پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و انسان شناسی به موضوع «جامعه شناسی در سینما» می پردازد.

بنابراین گزارش، رویکرد جامعه شناسی در نقد فیلم را بی شک باید با منظری تاریخی نگریست. جامعه شناسی که پیش از سینما متولد شده بود با تولد سینما، به دوسویه این مدیوم تاکید ورزید و به تحلیل هر کدام از آنها پرداخت، نخست وجهی بود که در تصویر فیلم – یا متن اثر قابل ردیابی بود و در دومین سویه جامعه شناسی به مخاطب اثر می پردازد و از مطالعه پویشی، میدانی در می یابد که چگونه باید از خارج از متن به درون آن رسید. آمارها در این نوع مطالعه مورد اهمیت قرار می گیرند و می توان گفت که توجه به مخاطب در مطالعات سینمایی، توجه به خوراک بعدی مخاطب را نیز از سوی جامعه شناسان به ارمغان می آورد.

سینمای درام شرق و غرب با آثاری چون پدر خوانده و داستان توکیو مباحث انتقادی خود که مربوط به جامعه شهرنشینی، طبقه بندی اجتماعی در آن و مهاجرت بود نیز توانستند توجه خود به جامعه و شهر نشینی  را به تصویر بکشند، و از رویکرد جامعه شناسی سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. البته باید توجه داشت که هر دو این فیلم ها با تمرکز و توجه نسبت به نهادی مهم یعنی خانواده توانستند درام خود را روایت کنند و رابطه خانواده و شهر یکی از مهم ترین مسائلی است که نقد جامعه شناختی سینما به آن می پردازد.           

شب سینما به تهیه کنندگی سلمان وکیلی یکی از برنامه های شب های هنر محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است و چهارشنبه ها ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه