English

ابراهیم حقیقی در گفت و گو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

موزه محل نگهداری اشیا کهنه به درد نخور نیست/نمایشگاهی از پوسترهای خارجی پنجاه سال فعالیت پرویزپور حسینی

ابراهیم حقیقی گفت: این پوسترها اورجینال و درجه یک هستند و مربوط به اجراهای خارجی است که ایشان نمایش‌هایشان را به همراه گروهشان، برای اجرا یا حضور در جشنواره ها و فستیوال‌ها، به کشورهای مختلف می بردند.

موزه محل نگهداری اشیا کهنه به درد نخور نیست/نمایشگاهی از پوسترهای خارجی پنجاه سال فعالیت پرویزپور حسینی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، به رغم برگزاری رویدادهای هنری بسیار در سطح کشور همچون جشنواره ها، نمایش‌ها، کنسرت‌ها و حتی رویدادهای غیر هنری از جمله همایش‌ها، سمینارها و یا تولید کالاهای صنعتی، آرشیو کاملی از پوستر آنها حتی در موزه هنرهای معاصر و از فعالیت همانجا وجود ندارد. در چند سال اخیر، موزه گرافیک که توسط انجمن طراحان گرافیک تاسیس شده، تنها مرکزی است اقدام به جمع آوری یک آرشیو بزرگ پوستر کرده است.

ابراهیم حقیقی پیشکسوت هنر گرافیک، در پاسخ به خبرنگار موج در مورد علت فقدان این آرشیو در سطح کشور گفت: نکته قابل توجه این است که تصوری که اغلب ما ایرانیان از موزه داریم، اشیاء به درد نخور کهنه ای است که در یک جایی جمع شده و برخی از آنها به نمایش در می آید. در حالی‌که تعریف موزه این نیست.

وی تصریح کرد: تعریف موزه جمع آوری آثار -هر اثری- برای آیندگان  و نمایش آنها بنابر یک تفکر و یک دوره بندی است.

ابراهیم حقیقی در ادامه به فعالیت گرافیستان و موزه گرافیک در این حوزه پرداخت و گفت: گرچه ما نزدیک به تنها پنج سال است که دارای مکانی به عنوان موزه گرافیک ایران شده ایم اما، بیست سال است که در حال جمع آوری آثار هستیم. مدتی هم هست که در حال برگزاری منظم نمایشگاه‌هایی تقسیم بندی و برنامه ریزی شده انجام می دهیم. به عنوان مثال آگهی های روزنامه‌ای دهه 20 تا 30 شمسی و دور بعدی آن دهه 30 تا 40 است که همه را جمع کرده و داریم. امیدواریم که زمان خالی ایجاد شود تا نمایشگاه دهه 40 تا 50 و دهه های بعدی را هم برگزار کنیم.

دبیر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر افزود: این برنامه ها نه تنها برای گرافیستان بلکه جامعه شناسان، تاریخ نگاران، روانشناسان اجتماعی و هر پژوهشگر دیگری است، چرا که اصولا موزه برای مطالعه فرهنگ هر قوم و ملتی است.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران تاکید کرد: به اخلاق موزه داری و مراجعه و بازدید از موزه باید دامن زد و به آن دعوت کرد. وقتی به عنوان گردشگر به شهرهای مهم جهان می روم، یکی از وظایفی که برای خود قائلم بازدید از موزه ها است تا بتوانم خودم را با دیدن آثار نو و حتی قدیمی، از نو بازسازی و تازه کنم. در این بازدیدها می بینیم که در کشورهای اروپایی محصلان را به صف کرده و به موزه های می آورند در حالی که در ایران هیچ‌گاه شاهد چنین رفتاری نبودم و فکر می کنم در بهترین حالت ما موفق شده ایم که بچه ها را به سینما ببریم.

ابراهیم حقیقی افزود: نه اینکه سینما رفتن بد باشد، بلکه گنجاندن بازدید از موزه در برنامه تحصیلی بچه ها هم بسیار مهم است. اگر من در سن هفت سالگی به موزه ایران باستان رفته بودم و این شاه‌کارها را دیده بودم، الان واقعا یک آدم دیگری بودم و این فرد دیگر از امروز من بهتر بود.

این عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران به برنامه آتی این موزه اشاره کرد و گفت: پس از اتمام نمایشگاه گزیده‌ای از آثار تایپ‌فیسِ جمهوری چک که تا بهمن ماه ادامه دارد، چهل پوستر جمع آوری شده از پنجاه سال فعالیت هنری آقای پرویز پورحسینی، بازیگر بزرگ ایرانی به نمایش در خواهد آمد.

ابراهیم حقیقی تاکید کرد: این پوسترها اورجینال و درجه یک هستند و مربوط به اجراهای خارجی است که ایشان نمایش‌هایشان را به همراه گروهشان، برای اجرا یا حضور در جشنواره ها و فستیوال‌ها، به کشورهای مختلف می بردند. جالب اینکه این پوسترها بسیار منظم و دست نخورده نگهداری شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه