English

در هشتمین نشست شب موسیقی عنوان شد:

مخاطب ایرانی به استفاده رایگان موسیقی عادت کرده است/حق موزیسین‌ها خورده شده است

هشتمین نشست شب موسیقی به موسیقی تلفیقی یا فیوژن پرداخت.

مخاطب ایرانی به استفاده رایگان موسیقی عادت کرده است/حق موزیسین‌ها خورده شده است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، شب موسیقی در هشتمین نشست خود، شامگاه یکشنبه 4 آذر، با موضوع موسیقی تلفیقی و اجرای رضا مهدوی، میزبان رامین بهنا، آهنگساز و تنظیم کننده و حمیدرضا دیبازر، استاد دانشگاه و آهنگساز بود.

فیوژن، هم جوشی دو نوع موسیقی با هم

بهنا در تعریف موسیقی تلفیقی گفت: در ایران بدین معناست که ما با ترکیب ارکستراسیون تلفیق ایجاد می کنیم اما به نظر من این تعریف درست نیست. فیوژن یا موسیقی تلفیقی یعنی هم جوشی دو نوع موسیقی با هم. در هر ژانری حتی در کلاسیک، موسیقی تلفیقی وجود دارد.

دیبازر در نقد از صدا و سیما، تاکید کرد که اسم آهنگساز و شاعر نیز در آثار پخش شده منتشر شود. وی در توضیح موسیقی تلفیقی گفت: آنچه مهم است در مورد تلفیق بدانیم این است که تلفیق گاهی اوقات شکل فرهنگی به خود می گیرد گاهی هنری، گاهی سیاسی و گاهی نیز کارکرد اجتماعی دارد. تلفیق در موسیقی همیشه وجود داشته است و برای زمان حال نیست.

دیبازر در ادامه با اشاره به موسیقی های ساخته شده توسط خودش  و بهنا توضیح داد: ما میوه یک جریان اجتماعی بودیم یعنی چیزی را تولید کردیم که قبل از آن شبیهش وجود نداشت. این کارها انقلابی بودند. انقلابی هم به معنای پیشرو و هم به معنای محصول محیط انقلابی شده خودش. اینکه بعد از 20 سال هنوز کار ما پخش می شود به این دلیل است که ما کاملا پیشرو و مقتدر، در عین شباهت، دو گروه اوریجینال و قابل تفکیک را به وجود آوردیم اما متاسفانه به دلیل عدم تخصص و دانش کافی متولیان امر مورد توجه قرار نگرفت.

دیبازر ضمن تشکر از مدیر محترم شبکه چهار و عوامل برنامه درخواست کرد زمان برنامه ها در حوزه اندیشه طولانی‌تر شود.

 

هیچ موسیقی ای جلوی هیچ موسیقی دیگری را نمی گیرد

در ادامه رضا مهدوی،مجری برنامه، این سوال را مطرح کرد که آیا موسیقی تلفیقی آفتی برای موسیقی سنتی محسوب می شود؟

بهنا در پاسخ گفت: این یک نگاه اشتباه است. هیچ موسیقی‌ای جلوی موسیقی دیگری را نمی گیرد. اگر برای خلاقیت چهارچوب ببندیم یعنی خلاقیت وجود ندارد.

دیبازر در ادامه ذکر کرد: هر موسیقی جدیدی زمینه تعالی موسیقی های قبلی خود را به وجود می آورد چون فشار مثبت وارد می کند و پدیده را از حالت راکد خودش به حرکت وا می دارد.

 

حق موسیقی‌دان ها نسبت به هنرهای دیگر خورده شده است

سوال بعدی رضا مهدوی، در این برنامه این بود که چرا ما در جامعه موسیقی ایران کمی با هم ناراحت هستیم؟

بهنا بعد از تایید این مسئله گفت: تمام اصناف همین طور هستند اما در جامعه موسیقی بیشتر دیده می شود.

دیبازر افزود: شرایط اجتماعی بعد از انقلاب طوری است که موزیسین ها فکر می کنند حقشان خورده شده است و به نظر من در زمینه هایی، با توجه به زاویه ای که در بحث موسیقی وجود دارد، نسبت به هنرهای دیگر حقشان خورده شده است .

 

آنهایی موثرترند که رسانه فراگیرتری دارند

در پاسخ به این سوال که دهکده جهانی چقدر در موسیقی تلفیقی موثر بوده است؟ بهنا پاسخ داد: تا 10 سال پیش این بمباران اطلاعات وجود نداشت و ما در حال حاضر با ازدیاد  اطلاعات مواجهیم و نمی دانیم اطلاعات را کجا نگه داری کنیم. انقدر موسیقی می شنویم که نمی توانیم الهام نگیریم.

دیبازر در ادامه گفت: درست است که خیلی ها در این دهکده جهانی فعال هستند ولی آنهایی موثرترند که رسانه فراگیرتری دارند.

دیبازر در مورد نقطه عطف موسیقی فیوژن در ایران گفت: کار خوب دو گروه فوژان و آویژه این بود که در شکل بی کلام، مخاطب را جذب کرد.

 

مخاطب ایرانی، به دریافت رایگان موسیقی عادت کرده است

در مورد اینکه آیا موسیقی در سبد خوانوار ایرانی جایی دارد؟ دیبازر با انتقاد به سیاستهای غلط فرهنگی، موسیقی پاپ را مانند اختاپوسی که دیگر انواع موسیقی را به دلیل طمع پول خفه کرده دانست.

بهنا در ادامه گفت: مخاطب ما حامی ما هست اما عادت کرده اند که موسیقی را مجانی دریافت کنند.

شب موسیقی یکی از برنامه های شب های هنر است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه 4 سیما پخش می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه