English

سعید اوحدی در گفت و گو با خبرگزاری موج

تغییر افراد طبیعت هر دستگاه اجرایی است/ سالانه تنها شش میلیارد تومان بودجه فرهنگی داریم

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سالانه تنها 3 درصد از کل بودجه سازمان که معادل شش میلیارد تومان است، صرف امور فرهنگی می شود.

تغییر افراد طبیعت هر دستگاه اجرایی است/ سالانه تنها شش میلیارد تومان بودجه فرهنگی داریم

سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری موج؛ کمی بیش از هفت ماه پیش سعید اوحدی به ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منصوب شد.  او تحصیلکرده‌ رشته‌ مهندسی برق از آمریکاست که در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی برای هشت سال به اسارت رژیم بعثی عراق درآمد. ریاست سازمان حج و زیارت آخرین منصب او پیش از این بود و مناصبی چون مشاور معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با عراق و سوریه، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حج و زیارت، معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، معاون سازمان ایرانگردی و جهانگردی، مدیرعامل شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان، مدیرعامل گروه صنعتی مینو، مدیرعامل شرکت ارس و رییس مجامع شرکت های مجری عمره بخشی از سوابق و مسئولیت‌های سعید اوحدی است.

بر همین اساس سعید اوحدی، برای اهالی فرهنگ و هنر چهره شناخته شده ای به حساب نمی آمد و هنوز هم این صندوقچه اسرار تا حد زیادی نا شناخته باقی مانده است.

گرچه دوران کوتاه مدیریت او بدون حاشیه نمانده و بویژه در حوزه معاونت هنری و موسسه تصویر شهر، از زیر مجموعه‌های متبوعش چالش‌هایی با اهل فرهنگ و هنر وجود دارد، اما منش او حضورش در محافل مختلف، او را صمیمانه تر از مدیران قبلی می نماید. 

فرصت کوتاهی دست داد تا گپ و گفتی نیمه تفصیلی با او داشته باشیم و در مورد تصویرشهر، سیاست هایشان در قبال موسیقی، احتمال تغییر مدیران سازمان، شرایط مالی و فعالیت های اربعین بپرسیم. بخش اول این گفت و گو را می توانید در اینجا بخوانید و در ادامه، بخش پایانی این گفت‌وگو را می خوانید:

موج: آیا پس از این تجربه بیش از شش ماه حضور در سازمان فرهنگی هنری، تغییرات دیگری در سطح مدیران خواهید داشت؟

تغییر افراد طبیعت هر دستگاه اجرایی است

سعید اوحدی: به هر حال تغییرات، طبیعت دستگاه های اجرایی است که به دلایل مختلف اتفاق می افتد. به عنوان مثال امکان همکاری با مجموعه برای مدیری فراهم نیست و یا مدیری از یک مرکزی به جای دیگر منتقل می شود یا ممکن است به زمان بازنشستگی برسند.

مثلا زمانی که من به سازمان فرهنگی هنری شهرداری آمدم، صالحی وزیر محترم و حسینی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که از دوستان ما هستند، نامه ای ابلاغ کردند و از ما درخواست کردند که مدیر گروه نمایشی ما، شهرام کرمی، به آنجا منتقل شود و به هر حال تغییری اتفاق افتاد.

اما قطعا یک تغییر اساسی یا یک تغییر کمی، مد نظر ما نیست؛ بلکه نگاه ما همیشه بر این بوده که بتوانیم از ظرفیت‌ها  و تجربه‌های مدیران استفاده کنیم. ضمن اینکه به هر حال، هر مدیری که در یک مجموعه قرار می گیرد، طبعا به دنبال این است که آن مجموعه موفق شود؛  یعنی وقتی ما به سازمان فرهنگی هنری مجموعه شهرداری می رویم نگاهمان این است که مجموعه موفقی شود وموفقیت این مجموعه گاهی اوقات نیاز به جابجایی هم دارد که در زمان خودش انجام می شود.

موج: می گویند شما هر جا سرکشی می کنید از وضعیت مالی می پرسید آیا تشویق و ترغیب بیشتری بر خویشگردان شدن فرهنگسراها دارید؟  و آیا اصراری هم  بر حفظ استانداردها دارید یا خیر؟

شرایط مالی و اقتصادی سازمان فرهنگی هنری، اصلا خوب نیست!

سعید اوحدی: متاسفانه شرایط مالی و اقتصادی سازمان فرهنگی هنری، اصلا خوب نیست! قبلا من در مصاحبه‌های مختلف عرض کردم که حدود 7 درصد و امروز بعد ازعملکرد شش ماهه سازمان می گویم که تنها حدود 3 درصد از بودجه سازمان برای کار و فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا می کند، که در سال چیزی حدود 6 میلیارد تومان می شود.

خب، فکر می کنید بر این اساس، برای جمعیت 12 میلیونی تهران، روزانه چقدر سرانه فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که می خواهد این رسالت بسیار خطیر را دنبال کند؟ شاید روزی کمتر از 3 تومان برای هر نفر سرانه فرهنگی می شود؛ که این بودجه، واقعا جای نگرانی دارد و به عنوان مثال با ساخت و سازهایی که در تهران می شود، اصلا قابل مقایسه نیست.

امروز در همه دنیا اعتقاد دارند که، بستر اساسی توسعه پایدار فرهنگ است و حتی در سخنانی که مقام معظم رهبری در همین اقتدار عاشوریان در استادیوم آزادی داشتند ، بر فرهنگ تاکید فرمودند که از بستر فرهنگ است که ما می توانیم در مسسیر قله های توسعه حرکت جدی داشته باشیم و در بحث تحریم ها هم فرمودند که ما در بستر فرهنگ است که می توانیم با تحریم ها مقابله کنیم و برای پیشگیری از اتفاقاتی که در تهران در بحث گران شدن ارز افتاد هم باید کار فرهنگی می شد.

بر همین اساس باید، برای بودجه سازمان یک چاره اندیشی شود و نیاز به پشتیبانی از طرف شهرداری تهران و شورای شهر تهران است که در تصویب بودجه سال 98 سازمان، عنایت ویژه ای داشته باشند.

 

تنها سالانه هفت میلیارد بودجه فرهنگی داریم!

به هر حال در شرایط فعلی که بودجه فرهنگی ما حدود 3 درصد از کل بودجه و معادل 6 یا 7 میلیارد تومان بیشتر نیست ، ما دو راه بیشتر نداریم؛ یا باید با این بودجه بسیار ناچیز که نسبت به فعالیت‌های مورد نیاز جدی در حوزه فرهنگ کلان‌شهر تهران، اصلا عددی نیست، کناربیاییم، که اگر بخواهیم متکی به بودجه ای باشیم که در حوزه فعالیت های فرهنگی داریم، قطعا نمی توانیم کاری انجام دهیم  و باید کار فرهنگی را به دلیل نداشتن بودجه متوقف کنیم.

یا این که باید بیاییم رویکرد جدی و جدیدتری داشته باشیم و با مشارکت مجموعه‌های فرهنگی دیگر همچون، مجموعه‌های مردم نهاد و مجموعه هایی که علاقه مند به کار  فرهنگی هستند، فعالیت هایی را انجام دهیم.

به عنوان مثال، پروژه نقطه رهایی را با مشارکت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اراضی عباس آباد ومعاونت خدمات شهری انجام دادیم که کار بسیار ارزشمندی در چهلمین سالگرد انقلاب بود و به مدت 10 شب و هر شب با 2 هزار نفر مخاطب، هفت مرحله جنگ را در هفت بخش به صورت نمایش محیطی در 10 هکتار با 60 هنرمند به نمایش گذاشتیم. اگر مشارکت اینها به ویژه ستاد کانون های مساجد نبود، قطعا نمی توانستیم این کار را انجام دهیم.

بدون مشارکت سایر مجموعه ها از عظمت اربعین محروم می ماندیم

یا در حوزه اربعینی که الان قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین متولی آن است. بخش عمده ای از فعالیت ستاد، آیینی است که هدف آن نشانه‌ها و خروجی فرهنگی-هنری است که باید از اربعین داشته باشیم. چقدر ما در حوزه فرهنگ و هنر، مانند عکس، فیلم، سینما، هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات اربعین کار کرده‌ایم؟ نسبت به آن کاری که در حوزه پشتیبانی انجام می گیرد، اصلا کار فرهنگی و هنری هم تراز نیست.

ما باز با پشتیبانی مجموعه‌های خارج از شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری، یک کارگاه فرهنگی هنری اربعین راه اندازی کردیم. دوستان تلاش کردند و امسال برای نخستین بار ما 3 سینمای سیار در مرز شلمچه، مهران و چذابه مستقر کردیم که فیلم هایی که سنخیتی با موضوع اربعین و محور مقاومت دارد، مثل به وقت شام، تنگه ابوقریب و مختار را در 3 سانس مختلف نمایش می دهیم. تا زوار اربعینی که گاهی اوقات که ممکن است مرز و تردد زائرین، به دلیل مشکلات فنی دچار اختلال شود و زوار به صورت متراکم در مرزها مانده و منتظرهستند، از این فیلم ها استفاده کنند. ما حتی به مناسبت پبروزی انقلاب نمایشگاه های مختلفی را برگزار کرده‌ایم و 8 سوگواره شعر آئینی در 8 موکب بزرگ، با هماهنگی و همکاری شعرای آئینی عراقی-ایرانی، برگزار می‌شود.

این ها بودجه می خواهد و کار فرهنگی اقتصادش اقتصاد هزینه بری است که یا باید فعالیت مان را متوقف کنیم و بگوییم ما در کار اربعین حضور پیدا نمی کنیم و از این عظمت، محروم می شویم یا این که باید حضور پیدا کنیم و دست نیازمان را به سمت سایر مجموعه‌ها، دراز کنیم

جالب اینکه، واقعا مردم هم می آیند و کمک می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی