English

در گفتگو با موج عنوان شد:

چکناواریان: موسیقی از خیابان می آید و به خیابان بر می گردد/ من هم با کمال میل برای مردم اجرا می کنم

لوریس چکناواریان ضمن حمایت از ایده کنسرت های خیابانی و اعلام آمادگی برای اجرای آن، از الزامات چنین اجرایی گفت.

چکناواریان: موسیقی از خیابان می آید و به خیابان بر می گردد/ من هم با کمال میل برای مردم اجرا می کنم

لوریس چکناوارایان در مورد اجراهای خیابانی و انگیزه های انجام چنین کاری به خبرنگار موسیقی موج گفت: اجرا های خیابانی چیزی است که قرن ها در تمام دنیا رسم بوده و انگیزههای متفاوتی در پس آن وجود داشته است.

این آهنگساز مطرح تشریح کرد: به عنوان مثال عده ای به دلیل کمبود پول در خیابان اجرا می کنند و ساز می زنند تا پولی جمع کنند. خیلی از موزیسین‌ها که در خیابان می‌زدنند خوب هستند و تعدادی هم بد؛ بعضی از آنها قطعه ای می خوانند و مردم عابر پیاده وضع زندگی او را می ببینند و به او کمک می‌کنند ولی در این میان نوازندگان جوان و خوب هم وجود دارند که در متروها یا معابر عمومی مشغول نوازندگی هستند و مردم از کنار اینها عبور می کنند و به آنها پول می دهند.

وی افزود: گروه دیگر، موزیسین های خیلی خوبی هستند که به جای اجرا در کنسرت ترجیح می دهند هنرشان را در خیابان به معرض ظهور رسانند و تجربه پیدا کنند و اعتماد به نفس پیدا کنند.

چکناواریان در ادامه اظهار داشت: از نظر من دلایل مختلفی وجود دارد که یک موزیسین در خیابان اجرا می‌کند به هر حال این تصمیم نوازنده است و هیچ کس حق دخالت ندارد؛ حتی این که بپرسد خوب است یا بد! این تصمیم و آزادی آن شخص نوازنده است.

موافق کنسرت خیابانی خیریه هستم

در ادامه لوریس چکناواریان به ایده کنسرت های خیابانی مورد اشاره همایون شجریان که با هدف بهتر کردن روحیه مردم در شرایط بد اقتصادی مطرح شده اشاره کرد و گفت: بسیار پیشنهاد خوبی است و هیچ ایرادی از نظر من ندارد .طبیعی است که تا اینجا من راجع به موزیسین هایی صحبت کردم که کارشان اجرای خیابانی است، در حالی که همایون شجریان یک هنرمند در سطح جهانی است و اگر یک هنرمند سرشناس به خاطر مردم بخواهد در خیابان کنسرتی برگزار کند، نه تنها مشکلی ندارد بلکه من هم موافق این کار هستم و من هم اجرا می کنم.

وی در مورد الزامات کنسرت خیابانی افزود: این کنسرت باید در بالاترین کیفیت اجرا شود. چیز زیادی نمی‌خواهد ولی باید کیفیت آن اجرا بسیار خوب و عالی باشد و هیچ نوع صرفه جویی از لحاظ هنر و موزیسین نداشته و صدا برداری ایرادی نداشته باشد.

من هم با کمال میل اجرا می کنم اگر...

چکناواریان با اشاره به اینکه این موضوع در اروپا و آمریکا هم وجود دارد، تاکید کرد: از نظر من ایده خوبی است و هیچ ایرادی ندارد. اگر اسپانسرهایی باشند که از هنرمندان حمایت کنند تا در خیابان برای مردم اجرا کنند و اگر به من هم ارکستر بدهند و این اختیار را داشته باشم با کمال میل برای مردم اجرا می کنم.

وی در مورد رایگان بودن کنسرت خیابانی شجریان خاطر نشان کرد: از نظر من رایگان بودن موضوع ایرادی ندارد ولی اگر برای خیریه و کار خیر باشد بهتر است.

موسیقی خوب آن است که ارزش هنری داشته باشد

این موزیسین پیشکسوت و صاحب نام در پاسخ به این سوال که برای این که حال مردم با موسیقی بهتر شود آیا باید آن موسیقی ویژگی خاصی داشته باشد؟ گفت: از نظر من خود موزیسین باید انتخاب کند که چه می‌خواهد بنوازد و آن چیزی که در توانش است را با بهترین و بالاترین کیفیت در معرض ظهور قرار دهد. وقتی در خیابان اجرا می شود موسیقی های غمگین یا بسیار سنگین اجرا نمی‌شود و عمدتا باید موسیقی اجرا شود که سبک و در حد درک عموم مردم باشد. اما لزوما نباید موسیقی شادی و رقص آور مانند گل پری جون، باشد. موسیقی خوب آن است که ارزش هنری داشته باشد، قطعه ای که ارزش هنری داشته باشد مانند قطعه مرغ سحر، هر جا اجرا شود خوب است.

موسیقی از آسمان نمی آید متعلق به مردم است

چکناواریان اظهار داشت: بالاخره موسیقی از خیابان می آید و به خیابان بر می‌گردد؛ از مردم می آید و به مردم بر می گردد. موسیقی از آسمان به زمین نمی آید. هنر از مردم می آید و به مردم بر می گردد. هنرمند از میان مردم می‌آید. بچه که از مادر می آید برای مادر است ولی برای خدمت به جهان و جامعه آمده است، یک انسان که از یک روستا و دهی می آید فقط برای آن ده نیست، بلکه برای کل دنیا است. پس هنر باید برای همه دنیا باشد. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه