English

در چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران عنوان شد؛

نیکی کریمی: پوست کلفت نیستیم اما عاشق سینماییم/عابدی: سینمای ما استاندارد نیست

چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران، جمعه ۱۶ شهریورماه برگزار شد و محمد فوقانی برای فیلم سوءتفاهم تندیس عکاس برگزیده این دوره را به دست آورد.

نیکی کریمی: پوست کلفت نیستیم اما عاشق سینماییم/عابدی: سینمای ما استاندارد نیست

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، مراسم این جشن در گالری سلام در حالی اجرا شد که آثار راه یافته به نمایشگاه بهترین عکس‌های سال سینمای ایران در ابعاد نسبتا کوچک و سه ردیف و بسیار فشرده بر روی دیوارهای این گالری نصب شده بود.

این نمایشگاه دو بخش جنبی هم داشت که در یک ضلع آن سی عکس از نیکی کریمی و در ضلع دیگر آن صد عکس از صد فیلم برتر سینمای ایران این بخش ها را تشکیل می داد.

مراسم چهارمین جشن سالانه عکاسان سینمای ایران که اجرای آن را سروش صحت بر عهده داشت، به دلیل همهمه حضار و مناسب نبودن شرایط صوتی محل برگزاری و پیچیدن صدا در آن، کیفیت صدای خوبی برخوردار نبود،

در ابتدای این مراسم نیکی کریمی دبیر این دوره متن کوتاهی  که قرائت کرد گفت: شاید فکر کنند که پوست کلفتیم اما عشق به سینما و هر آنچه که می آفریند منبع انرژی برای کارکردن در شرایط با بسامان این روزها و همه گردهمایی هایی به نام جشن، بزرگداشت و هر عنوان دیگری است.

در بخش بعدی این مراسم کلیپی از درددل های امیر عابدی عکاس سینما درباره فقدان امنیت اقتصادی، کمبود امکانات و فقدان استاندارد شغلی و غیر موثر بودن صنف عکاسان سینمای ایران پخش شد. سپس با حضور حسن فتحی و حمید محبی از این عکاس باسابقه سینمای ایران و ادای یک لوح تقدیر،  تجلیل شد.

در ادامه کامبوزیا پرتوی هم در کلیپی با اشاره به اهمیت جایگاه عکس در تاریخ سینما، از وجود دوربین های موبایلی و دیجیتال و حواشی سینما انتقاد کرد.  سپس با حضور فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور و رضا کیانیان از این کارگردان و فیلمنامه نویس باسابقه سینمای ایران هم تجلیل شد.

در بخش بعدی با دعوت مجری، حمید نعمت الله، افشین هاشمی و رضا مهاجر برای تجلیل از مرتضی شایسته تهیه کننده سینما به روی سن آمدند. شایسته در کلیپی که از او پخش شد با اشاره به اهمیت عکاسی فیلم در فرآیند تبلیغات و اقتصاد سینما گفت: عکس یک فیلم می‌تواند ژانر آن را مشخص کند. یک عکس خوب و کارآمد تأثیر بالایی در میزان فروش فیلم خود دارد.

نعمت الله هم ضمن تبریک به عکاسان سینمای ایران و ابراز علاقه به عکاسی سینمایی گفت: وقتی حرف از حرفه ای بودن در سینما باشد حتما یکی از ستون های استوار آن مرتضی شایسته است و لوح بزرگداشت را به مرتضی شایسته اهدا کرد.

سینماگر دیگری که در لیست تقدیری های چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران قرار داشت گوهر خیراندیش، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران بود که پس از پخش کلیپ بزرگداشت زنده یاد عزت الله انتظامی، با حضور مجتبی راعی، محمد متوسلانی و محمدحسین مهدویان به روی سن حضور پیدا کرد. در این بخش مجتبی راعی گفت: بعضی فیلم‌ها عکس‌های بهتری از فضای بصری خودشان دارند. بعضی نقش های گوهر خیراندیش هم همین طور است که در مواردی از کل فیلم بهتر و ماندگارتر است.

در بخش بعدی کلیپی از  ابوالفضل پورعرب پخش شد که در آن به ذکر خاطراتی پرداخت و گفت: زمانی که یک عکاس عکس می‌گیرد، این کار را بی‌واسطه و باعلاقه انجام می دهد. در گذشته عکاسی یک فیلم برای جذب مخاطب بسیار مهم بود؛ چرا که مخاطب‌ها با دیدن آلبوم عکس فیلم‌ها آن‌ها را برای تماشا انتخاب می‌کردند.

در این لحظه سعید سهیلی، محمدحسین حقیقی و خسرو دهقان برای بزرگداشت پورعرب روی صحنه آمدند و سهیلی در سخنانی گفت: ما بر روی پرده سینما بازیگر، سوپر استار، آرتیست و یا گاهی هر سه را می بینیم. خوشبختانه  سینمای ایران، از لحاظ بازیگر رنج نمی‌برد و کلکسیونی از بازیگران رنگارنگ چه پیش از انقلاب و چه پس از آن داشته ایم. اما همواره از فقدان سوپراستار و آرتیست رنج برده ایم. در سالهای پس از انقلاب جمشید آریا تنها آرتیست و ابوالفضل پور عرب بعنوان سوپراستار و کاکل سینمای ایران در عرصه بازیگری هستند.

در انتهای این مراسم هم شهاب الدین عادل، هوشنگ گلمکانی و مرتضی پورصمدی بعنوان هیات داوران جشن روی صحنه حاضر شدند و  بیانیه هیات داوران توسط گلمکانی قرائت شد. در این بیانیه تاکید شده بود که در جشن چهارم هیات انتخابی در کار نبوده و کلیه آثار داوری شده اند.

بر این اساس اردلان آذری عکاس فیلم امیر بعنوان استعداد برتر از میان عکاسان غیر عضو در انجمن عکاسان سینما معرفی شد و از امید صالحی عکاس فیلم «درساژ» و حسن هندی برای فیلم پاسیو بعنوان نامزدهای این دوره تجلیل شد.

با رای هیات داوران، امیرحسین شجاعی برای فیلم اتاق تاریک و سمیه جعفری برای فیلم کشتی آلان موفق به کسب دیپلم افتخار شدند و محمد فوقانی برای فیلم سوتفاهم تندیس برگزیده چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران به عنوان عکاس برتر این دوره شناخته شد.

شایان ذکر است که چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران با حمایت خانه سینما و مجموعه سام سنتر برگزار شد و نمایشگاه بهترین عکس‌های سال سینمای ایران، از ١٧ الی٢١ شهریور از ساعت ١٥ تا ٢٠ در گالری سلام میزبان علاقمندان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه