English

در اولین نشست خبری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ارشاد عنوان شد؛

ثبت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر و احداث گالری ملی در دست اقدام است/ برگزاری بینال ها از وظایف دولت نیست

هادی مظفری گفت: برنامه های سالانه انجمن ها از بینالها جذاب تر است و می توان برگزاری بینالها را به آنها واگذار کرد.

ثبت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر و احداث گالری ملی در دست اقدام است/ برگزاری بینال ها از وظایف دولت نیست

هادی مظفری، مدیر کل جدید مرکز هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای اولین نشست خبری خود گفت: دو ماهی هست که در این حوزه حضور پیدا کرده ام و گمان می کنم که طی این مدت آمادگی پیدا کرده ام تا پاسخگوی سوالات باشم و ترجیح می دهم که ابتدا به سوالات اهالی رسانه پاسخ بدهم و بعد در مورد برنامه ها صحبت کنم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نشست هایی که با اعضای انجمن های مختلف برگزار کرده گفت: از همان ابتدا گمان کردم که باید به سراغ انجمن ها بروم چرا که برخلاف دفتر موسیقی و اداره نمایش که با یک گروه مشخص سر و کار دارند ما از منظری با هفت انجمن و از یک منظر دیگر با نه گروه کار داریم. بر همین اساس نشست های بسیار ارزشمندی مطرح شد و می توانم ادعا کنم که با مسائل اصلی این انجمن ها  که هیچ شباهتی هم با هم ندارند آشنا شده ام و سعی می کنم در اعلام برنامه های مرکز، رویکردهایمان را توضیح دهم.

مظفری در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتشار لیست کامل و واقعی آثار موجود در گنجینه موزه گفت: یکی از موضوعات مهم حوزه تجسمی، موزه های هنرهای معاصر و گنجینه آن است. واقعیت این است که بر اساس اسناد موجود سه هزار و ۲۵۹ اثر ثبت شده داریم و ۵۱۲ اثر هم وجود دارند که شرایط ثبتی آنها به دلایلی فراهم نیست که در دست بررسی هستند تا ببینیم آیا امکان ثبت آنها هست یا خیر.

وی افزود: قرار است که در راستای شفاف سازی اطلاعات کلیه آثار ثبت شده در سامانه دولتی جام بارگذاری شود اما از آنجایی که این سامانه متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و از نظر نرم افزاری محدودیت هایی برای ثبت آثار هنری دارد با مشاور مجربی در این زمینه قرارداد بسته ایم تا در سامانه ای تمامی آثار را بارگذاری کنیم و در فاز اول همه اطلاعات مربوط به اثر شامل نام خالق اثر، سال خلق اثر، ابعاد، رنگهای غالب و ... بارگذاری خواهد شد. در فاز دوم دوم تمام اسناد خریداری، اهدا و واگذاری آثار با خود اثر تطبیق داده خواهد شد. سوم اینکه آثار توسط گروهی از هنرمندان بازبینی و بررسی خواهند شد. که فاز اول آن 2 ماه و فازهای بعدی مجموعا 4 ماه زمان خواهند برد. 

مظفری تاکید کرد: اطلاعات بارگزاری شده برای عموم قابل دسترس خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در مورد نحوه فعالیت گالری ها گفت: ما در تهران ۲۶۱ گالری و در شهرستانها ۲۷۱ گالری مجوزدار داریم که تنها نیمی از آنها فعالیت دارند. این در حالی است که اگر وظیفه اصلی گالری ها را معرفی هنرمند و گردش آزاد اقتصاد هنر بدانیم، در کشور حدود ۶۰ تا ۷۰ گالری فعال داریم. 

وی افزود: با توجه به جمعیت و مساحت کشور و نسبتش با کل دنیا، از نظر کمی ما یک ونیم درصد گالری های دنیا را در اختیار داریم اما این واقعی نیست و باید گالری های فعال را در نظر بگیریم و کیفیت این نوع گالری ها را بالا ببریم.

مظفری در ادامه در پاسخ به سوالی، به موضوع نظارت بر آثار نمایش داده شده در گالری ها پرداخت و گفت: در اولین نشست با ده درصد از مدیران گالری که امکان حضور داشتند برای اولین بار نشستی را برگزار کردیم و در آن جلسه مطرح شد که برای اینکه هنرمندان ایرانی در خارج معرفی شوند و هنرمندان خارجی به ایران بیایند باید این همبستگی تقویت شود. در آن جلسه بر روی مراقبت کیفی و حتی ارزشی توسط مدیران گالری تاکید کردیم به نحوی که اجازه ندهند معدود افرادی که خارج از قواعد رسمی فعالیت می کنند شانیت این قشر را زیر سوال ببرند.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رویکرد جشنواره ها گفت: ما در کشور دچار یک بحران جدی در مورد جشنواره ها هستند. هر کسی که خواسته حضوری در فضای هنری داشته باشد، جشنواره ای تاسیس کرده است. ما هشت موضوع کاری داریم اما هشتاد و سه جشنواره ای که یا توسط مرکز، یا با مشارکت مرکز و یا به صورت استانی انجام می شود که نه چراغ راه بلکه کور سویی در عالم هنر هستند و باید حتما مدیریت شوند. بر این اساس هر سه یا پنج روز یک جشنواره داریم که به قالب های اداری تبدیل شده اند و شکل و داوری و دبیران تکراری دارند و از فقدان خلاقیت رنج می برند. 

 مظفری در ادامه به وضعیت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران پرداخت و افزود: به دلیل شرایط بازار راندمان مرمت۱۰ درصد کمتر از حد انتظار  است که غیر طبیعی نیست. تاکنون یک و نیم میلیارد برای عملیات هزینه شده و کل بودجه مورد نیاز تا اتمام ۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی در ادامه پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر را بسته شده اعلام کرد و در مورد برگزاری دوسالانه های انجمن های مختلف، با تاکید بر اصلاح روابط مرکز هنرهای تجسمی، موزه و دفتر توسعه هنرهای معاصر ایران گفت: برگزاری دوسالانه از وةایف ما نیست و با توجه به اینکه برنامه هایی که انجمن‌ها به طور سالانه برگزار می کنندجذاب تر از برگزاری بینال‌ها است، می توانیم انجام این کار را بر عهده آنها بگذاریم. البته باید توجه داشت با توجه به اینکه در دو ماه فروردین و اسفند نمی توان رویداد بزرگی همچون بینال برگزار کرد و در صورت تامین منابع باز هم اگر انجمن‌ها با تمام قابلیت‌هایشان به میدان بیایند هر یک ماه و نیم یک رویداد بزرگ برگزار خواهد شد.

مظفری در ادامه گفت: مرکز هنر‌های تجسمی به رغم داشتن موسسه توسعه هنر‌های تجسمی و موزه هنر‌های معاصر با ضعف هایی مواجه است و نتوانسته در سال‌های گذشته همانند سایر مراکز‌ ها فعال باشد و در این میان جدی‌ترین چالش موجود در این مرکز عدم وجود ساختار است که باید مرتفع شود.

وی در پاسخ بهسوالی در مورد وعده وزیر برای احداث گالری ملی گفت: فقدان مکان مناسب برای نمایش آثار از مشکلات جدی ما و انجمن در برپایی رویدادهایی مانند بینال هاست و احداث گالری ملی از برنامه‌های جدی در سال ۹۷ است که امیدواریم بتوانیم آن را سریع‌تر به سرانجام برسانیم.

مدیر کل هنر‌های تجسمی در ادامه ضمن اشاره به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر شفاف سازی هزینه‌ها بیان کرد: طی ۴۵ روز آینده گزارش مالی جشنواره تجسمی فجر اعلام می‌شود. در سال ۸۰ الی ۱۲۰ میلیارد گردش مالی در تجسمی داریم که ما موظف هستیم، بخش مربوط به خودمان را بررسی و گزارش کنیم. آن بخشی هم که به انجمن ها پرداخت می شود نتیجه اش در رویدادهای برگزار شده مشخص می شود.

وی در پایان از مظلومیت هنر‌های تجسمی در جامعه انتقاد کرد و گفت: وزیر محترم ارشاد معتقدند که برای ساماندهی وضعیت هنر لازم است که سازمان صنفی هنرمندان را تاسیس کنیم و دستور اجرای آن را ابلاغ کرده اند که برای انجام آن اقدام‌هایی انجام شده و خانه هنرمندان هم در حال فعالیت برای تحقق این هدف است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه