English

در نشست خبری عنوان شد؛

شهرام ناظری و کامکارها مدرسه می سازند/انتقاد از پیشنهاد تبلیغاتی کنسرت خیابانی

شهرام ناظری و هوشنگ کامکار، تفاهم نامه ای را با جامعه خیرین مدرسه ساز کشور برای ساخت یک مدرسه شش کلاسه در ثلاث باباجانی از مناطق زلزله زده کرمانشاه امضا کردند.

شهرام ناظری و کامکارها مدرسه می سازند/انتقاد از پیشنهاد تبلیغاتی کنسرت خیابانی

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، طی یک نشست خبری  تفاهم نامه ای بین شهرام ناظری و هوشنگ کامکار با محمدرضا حافظی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور برای ساخت یک مدرسه شش کلاسه در ثلاث باباجانی از مناطق زلزله زده کرمانشاه امضا شد.

اهدای در آمد کنسرت به زلزله زدگان کرمانشاه/ساخت مدرسه به جای تهیه کالاهای مصرفی

در ابتدای این نشست محمدحسین توتونچیان مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری ققنوس که سال گذشته متولی کنسرت شهرام ناظری و هوشنگ کامکار به نفع زلزله زدگان کرمانشاه بود به ارائه گزارش کوتاهی از نتایج این حرکت و هزینه کرد آن پرداخت و گفت:  شهرام ناظری و گروه کامکارها، سال گذشته کنسرتی رابه نفع مردمان زلزله زده کرمانشاه برگزار کردند. این کار با همکاری مرکز همایش های وزارت کشور که سالن را رایگان به ما داد و اداره اماکن و دفتر موسیقی که در کمتر از یک ساعت مجوزهای لازم را امضا کردند انجام شد. وزارت ارشاد و حراست ارشاد هم تنها با یک پیامک شبانه تمام کارها را به سرعت انجام دادند. 

وی افزود: از محل فروش بلیط این کنسرت، بیشتر از 400 میلیون تومان و مبلغ 30 میلیون تومان هم از فروش پخش زنده کنسرت به دست آمد که مجموع این مبالغ در حساب مشترک اساتید بود و سود ماهانه ای هم به آن اضافه شده که در مجموع  حدود 587 میلیون تومان می شود. من از ایشان در خواست کردم که این مبلغ برای مواد غذایی یا کانکس یا سایر مایحتاج روزمره که مردم عادی اقدام به ارسال آن کرده اند هزینه نشود. 

توتونچی تصریح کرد: استاد ناظری و استاد کامکار اصرار داشتند که این مبلغ زودتر هزینه شود اما در نهایت هم استادان پذیرفتند تا این مبلغ صرف ساخت یک درمانگاه یا مدرسه شود . ساخت یک مدرسه با 500 یا 600 میلیون تومان امکان پذیر نیست اما زمین رایگانی از سوی سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور برای ساخت مدرسه اختصاص داده شد و ما در نهایت با توافق با انجمن خیران مدرسه ساز، تصمیم به ساخت مدرسه شش کلاسه گرفتیم.

وی تاکید کرد: در این تفاهمنامه ما بین این دو استاد هنر موسیقی و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، نام اهداکننده، مبلغ و میزان مشارکت ثبت شده و به امضا می رسد. ما ساختمان را می سازیم و نام مدرسه را هم استادان ناظری و کامکار انتخاب می کنند. وزارت آموزش و پرورش هم تجهیز مدرسه شامل میز و صندلی و بقیه موارد را برعهده گرفته است. من امیدوارم که این مدرسه برای نیم سال تحصیلی دوم به مرحله بهره برداری برسد تا شاهد کاهش فشار مراجعه به سایر مدارس منطقه مورد نظر باشیم.

این تهیه کننده موسیقی در بخش انتهایی سخنانش به حواشی پیش آمده درباره واریز کمک های مردمی به زلزله زدگان به حساب هنرمندان اشاره کرد و گفت: نکته مهم و قابل توجه در مورد مبلغ جمع آوری شده این است که بر خلاف دیگر سلبریتی ها، ما به مردم شماره حسابی برای جمع آوری کمک های نقدی ندادیم بلکه مردم برای حضور در کنسرتی که برگزار کردیم پولی پرداخت کردند و کالای فرهنگی ما را خریداری کردند. در نهایت استاد ناظری و گروه کامکارها از درآمد و منافع شخصی خود چشم پوشی کرده و این پول را برای مردم کرمانشاه هزینه کردند. در واقع ما از مردم پولی قرض نگرفتیم بلکه این هنرمندان تصمیم گرفتند درآمد کنسرت شان را در قالب یک هدیه صرف امور خیریه کنند که امیدواریم با کمک خیران کمبود پول برای ساخت این مدرسه شش کلاسه را تامین کنیم و دیگر از دولت پولی نگیریم. 

در ادامه این نشست شهرام ناظری گفت: کرمانشاه شهر من است و از اتفاقی که برایش افتاد متاثر شدم. این بار هم مانند هر وقت دیگری که هر هر کاری که از دستم برآمده برای هموطنان و همشهریانم کرده ام با پیشنهاد یکی از دوستان به فکر اجرای یک کنسرت افتادم و گروه کامکارها برای این همکاری بهترین و زیباترین گزینه بود.
وی افزود: وقت برای تمرین اندک بود و همانطور که می دانید که به خاطر شرایط نامناسب موسیقی، فضای کار در ایران خیلی مهیا نیست. در کشوری که سال هاست هیچ برنامه ریزی برای فرهنگ و موسیقی نشده است و هنوز هم مشکلات بسیاری برای برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها وجود دارد، اوضاع هنرمندان نابسامان است و این مسائل جدایی زیادی بین هنرمندان ایجاد کرده. اما ما هنوز هم تمایل داریم که در کنار هم باشیم و مانند گذشته همکاری های زیادی داشته باشیم. اما ما سال ها با هم کار کرده ایم و مانند برادریم و با تماسی که با اردشیر گرفتم و  هماهنگی با هوشنگ کامکار به عنوان سرپرست گروه انجام شد تمرین ها را آغاز کردیم و آقای توتنچی که مورد اعتماد ما بود برای فراهم کردن مقدمات کار به ما اضافه شد.

هوشنگ کامکار هم در بخش دیگری از این نشست با ابراز تاسف از تاخیر در اهدای این کمک به زلزله زدگان اظهار داشت: ما اولین گروهی در ایران بودیم که برای اتفاق های مختلف کنسرت برگزار کردیم و بلافاصله درآمدهای حاصل را به آن مورد مد نظر اختصاص می دادیم. در گروه کامکارها عادت نداریم کاری که می کنیم طول بکشد و امیدوارم که این مبلغ ناچیز به دست مردم زلزله زده کرمانشاه برسد. من از ابتدا مخالف دادن مبلغ حاصل از کنسرت به نهادهای دولتی بودم چون مطمئن نبودم که به دست مردم برسد. حصول اطمینان از مصرف واقعی این پول کار بسیار مشکلی بود و توتونچیان زحمت کشید و پیشنهادهایی داد.  گروه کامکار به هیچ وجه دوست نداشت که این تاخیر در اختصاص هزینه به وجود بیاید. 

در انتهای این نشست علی شیرزاده مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در بیست سال گذشته انجمن خیران مدرسه ساز به سازمان کمک کرده و در این سال ها حدود 9 هزار میلیارد تومان برای ساخت مدرسه ها کمک شده است. میان مردم و خیران و سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور اعتمادی ایجاد شده است. ما در حال حاضر 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی برای دانش آموزانمان کم داریم تا بتوانیم به استاندارد مورد نظر برسیم.

محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور هم با مرور کوتاهی بر فعالیت جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، تصریح کرد: در بدو شکل گیری این انجمن، بودجه تامین شده بیش از 16 میلیارد تومان بود و این مبلغ آنقدر افزایش یافت که در سال 1388 کمک خیران به 740 میلیارد تومان رسید. بر این اساس هر سال اعتبار دولت برای مدرسه سازی حدود نصف کمک خیران مدرسه ساز بود و در سال گذشته اعتبار دولت معادل 200 میلیارد تومان و کمک خیران حدود شش برابر این مبلغ بود. 

وی افزود: چندی پیش گزارشی را به یونسکو را در مورد ساخت مدرسه مهرورزان با پس انداز بچه ها در قلکشان، رایه کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت و خواهان انتقال این تجربه به جهانیان شدند. 

حافظی ضمن قدر دانی از امضای این تفاهم نامه گفت: امروز هنرمندان هم در راه مدرسه سازی گام نهاده اند تا به مردم بگویند که آنها هم وارد این عرصه شوند. امروز هم به نمایندگی از جامعه خیرین اینجا هستم تا تفاهم نامه ای را با هنرمندان موسیقی که در دل مردم جای دارند، امضا کنیم. 

کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه کامکارها ۲۹ آبان ماه سال ۹۶ به منظور ابراز همدردی با هم وطنان زلزله زده غرب کشور در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.

در ادامه این نشست اهالی رسانه سوالاتی را از شهرام ناظری و هوشنگ کامکار در مورد پیشنهاد جنجالی کنسرت خیابانی پرسیدند.

هوشنگ کامکار در پاسخ به این سوال گفت: ایده کمک به مردم خوب است اما آنچه فرزند شجریان مطرح کرده است بیشتر به یک شو آف می ماند چرا که با توجه به شرایط موجود حتی نیم درصد هم امکان اجرایی شدن ندارد.

وی افزود: ضمن اینکه کنسرت برای کسی که در تامین نان شب و هزینه اجاره مسکن مانده است دردی دوا نمی کند. 

کامکار با طرح این سوال که چرا نمی گویند در سالن میلاد چهل شب کنسرت رایگان برگزار می کنیم که عملی تر است؟ اظهار داشت: در شرایط موجود باید فکر کرد و حرف های خنده داری که تنها جنبه تبلیغاتی دارد به زبان نیاورد. همه می دانند که برگزاری یک کنسرت با انبوهی از جمعیت عملی نیست و امکان کنترل اتفاقاتی از قبیل حمله های تروریستی و خرابکارانه وجود ندارد.

در ادامه شهرام ناظری هم گفت: من هم با کلیات سخنان هوشنگ کامکار موافقم. گرچه من پیش از این درخواست مکتوب برای برگزاری کنسرت در استادیوم آزادی را به ارشاد داده ام اما متوجه شدم که ارشاد تنها مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه نیست.

این خواننده اظهار داشت: مخاطبان موسیقی با تماشاگران فوتبال متفاوتند و موسیقی دارای شعر و عمق فلسفی و فکری است و محال است که برای حضور جمعی بیش از پنج هزار نفر از علاقمندان موسیقی مجوزی صادر شود.

ناظری افزود: برای چنین کنسرت هایی یا باید یک فضای کنترل شده و مجهز را برای چندین شب در اختیار هنرمند قرار بگیرد وگرنه من هم معتقدم این کار شدنی نیست. وقتی کاری شدنی نیست حتی گفتن آن نیز ضرورتی ندارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه