English

هزینه‌های بازسازی تئاتر شهر چه شد؟

بازسازی مجموعه تئاتر شهر به زودی به مناقصه گذاشته می‌شود و این در حالی است که اعلام نشده اعتبارات تعیین شده در یک سال گذشته برای بازسازی این مکان به کجا انجامیده، بویژه آنکه در این مدت حتی یک آجر هم در تئاتر شهر جابه‌جا نشده است.

هزینه‌های بازسازی تئاتر شهر چه شد؟

به گزارش خبرگزاری موج، بیش از یک دهه از شروع اولین سری از بازسازی‌های تئاتر شهر می‌گذرد و اگرچه این روند هیچ گاه تداوم نداشته و تعمیر و بازسازی در سال‌های مختلفی انجام شده است، اما واضح است که این کار تاکنون خرج زیادی روی دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته و نه تنها هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده، بلکه هیچ آمار دقیقی هم از هزینه‌های صورت گرفته گزارش نشده است.

دراین باره جدید ترین خبری که شنیده می‌شود حاکی از این است که بخشی از بودجه مربوط به بازسازی تئاتر شهر در سال ۹۶ به خزانه بازگردانده شده، چرا که جذب اعتبارات ریالی در سال مالی دولت با تمام شدن ماه تیر به پایان رسیده است. اما مسعود معمار، سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: سال مالی تا پایان شهریورماه تمدید شده و برهمین اساس طبق برآوردی که داشته‌ایم تا هفته آینده برای ادامه بازسازی و تعیین شرکت پیمانکار و برگزاری مناقصه اقدام می‌کنیم.  

او در پاسخ به اینکه اعتبار تئاتر شهر در سال ۹۶ چقدر بوده است؟ هم توضیح می‌دهد: اعتبار تئاتر شهر در سال گذشته چهار میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بوده که ۵۳ درصد آن یعنی رقم دو میلیارد و ۱۴۱ میلیون تومان تخصیص داد شد. به این اعتبار سه میلیارد تومان هم به صورت اوراق و اسناد خزانه اضافه شد. 

معمار ادامه می‌دهد: از اعتبار سال ۹۶ با یک شرکت دانش بنیان قراردادی بسته‌ایم تا کارهای ماشینری سالن اصلی تئاتر شهر را انجام دهد و بعد بقیه مسائل از اعتبار سال ۹۷ طبق براورد کارهای باقی مانده انجام می‌شود و به مناقصه گذاشته خواهد شد.

این آمار و ارقام در شرایطی از سوی سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ اعلام می‌شود که در زمان وزارت سید رضا صالحی امیری ۱۰ میلیارد تومان به فعالیت‌ها و بازسازی تئاتر شهر اختصاص داده شد و حتی علی‌ اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اردیبهشت سال ۹۶ گفته بود: اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای تئاتر شهر درنظرگرفته شده و قرارداد ادامه بازسازی این مجموعه هم آماده شده است. 

او حتی در پاسخ به اینکه آیا اعتبار ۱۰ میلیاردی وعده داده شده توسط وزیر فرهنگ امسال (سال ۹۶) به تئاتر شهر اختصاص می‌یابد؟ بیان کرده بود: ‌این اعتبار را برای بازسازی و فعالیت تئاتر شهر گرفته‌ایم و مشکلی دراین‌باره وجود ندارد.

اما نکته قابل توجه درباره این ۱۰ میلیارد تومان این است که مسعود معمار نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی و بیان می‌کند که این ۱۰ میلیارد تومان فقط برای تئاتر شهر نبوده بلکه به دو مجموعه تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر تعلق داشته است. او تاکید دارد، اگر چنین چیزی بوده در موافقت نامه‌ها و آنچه به ما تخصیص داده شد مشخص بود، اما سه میلیارد تومان برای تئاتر شهر بوده که آن را برای ماشینری سالن اصلی درنظر گرفته‌ایم.

همچنین به گفته وی ۶ میلیارد تومان هم به موزه هنرهای معاصر داده شده است و با اعتبار سال ۹۶ تئاتر شهر که برای ماشینری هزینه می‌شود، اعتبار این سال صفر می‌شود. ضمن اینکه در ردیف‌های نقدی تئاتر شهر یک رقم ۵۷۰ میلیون تومان بوده که صرف بدهی‌های باقی‌مانده شده و در اوراق و اسناد خزانه هم سه میلیارد تومان برای این مجموعه وجود داشته است.

البته معلوم نیست وقتی دست‌کم در سه سال گذشته اقدام عمرانی در تئاتر شهر انجام نشده، چقدر بدهی از قبل باقی‌مانده و برای چه کاری بوده که تا همین امسال هم پرداخت می‌شده است. 

معمار در پاسخ به اینکه اعتبار سال ۹۷ برای تئاتر شهر چقدر است؟ می‌گوید: کل اعتبار درنظر گرفته شده برای تئاتر شهر و باقی‌مانده موزه و نیاروان، ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که توزیع آن هنوز انجام نشده ولی رقم قابل توجهی را به تئاتر شهر می‌دهیم یعنی ممکن است حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار بگذاریم که البته باید امیدوار باشیم تخصیص ۱۰۰درصدی بدهند تا کارهای اساسی زیادتری را آنجا انجام دهیم.

براساس آنچه سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی مطرح می‌کند، به نظر می‌رسد تغییراتی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به بازسازی تئاتر شهر صورت گرفته است؛ چرا که در همان اردیبهشت‌ ماه سال گذشته کاراندیش گفته بود:‌ وقتی در سال ۹۳ می‌خواستیم تعمیر و بازسازی در تئاتر شهر را شروع کنیم، تاکید داشتم که هم متخصصان فنی و هم اهالی تئاتر هر دو حضور داشته باشند و در انجام کار نظر دهند، چون در سال ۱۳۸۶ بازسازی‌ای درتئاتر شهر انجام شد که با وجود هزینه‌های صرف شده، نوع کار در بعضی بخش‌های مجموعه لطمه‌های زیادی را وارد کرد و باعث شد شرایط بدتر شود. با این حال به دلیل آنکه این بازسازی هزینه زیادی لازم دارد تاکنون فقط بخش‌هایی از مجموعه تعمیر شده و در فضاهایی که خروج افراد را در مواقع ضروری می‌بست و اگر اتفاقی می‌افتاد شاید کلی کشته هم می‌داشتیم، رفع مشکل شده است. با تکمیل بخش‌هایی از مجموعه تئاتر شهر فعلا سالن اصلی مهم است که تاکید کرده‌ایم باید اعتبار آن به اندازه کافی باشد که وقتی تعمیر سالن را شروع کردیم، دیگر مشمول زمان نشود که مثلا سالن دو سال در حال تعمیر و بازسازی باشد. در واقع باید برنامه‌ریزی لازم به لحاظ تامین بودجه و امکانات انجام شود تا با شروع کار، در مدت چند ماه آنجا را برای استفاده آماده کنیم.

کاراندیش همچنین با بیان اینکه قرار داد ادامه بازسازی آماده شده و کارهای مربوط به آن در حال انجام است. مناقصه هم گذاشته شده و قرارداد که امضا شود کار را شروع می‌کنیم درباره اینکه آیا تعمیرات را این بار هم پیمانکار قبلی تئاتر شهر انجام می‌دهد و نیز زمانی که برای تمام شدن و بهره‌ برداری سالن اصلی می‌تواند اعلام کند، بیان کرده بود: پیمانکار قبلی خیلی خوب است و در استان‌های دیگر کارهای بزرگ ما را در حال انجام دارد. در تئاتر شهر هم کارش خوب بوده ولی با این حال تاکید ما بر بالا بودن کیفیت و نیز سریع انجام شدن کار است. بنای ما بر این است که از لحظه شروع کار تا قبل از یک سال، تعمیرات را تمام کنیم چون تئاتر شهر تنها جایی است که فعلا به این شکل وجود دارد و از آن حداکثر استفاده می‌شود، اما درباره زمان قطعی نمی‌خواهم قولی دهم که عملی نشود و بگویم ۶ ماه یا ۸ ماه دیگر کار تمام می‌شود.

با این حال تمام آنچه درباره بازسازی گفته شده بود، در حالی است که مدیران پیشین اداره کل هنرهای نمایشی و تئاتر شهر تاکید داشتند، در سال ۹۶ بازسازی و تعمیر تئاتر شهر به دلیل کمبود اعتبارات تکمیل نشد یا اینکه علی‌رغم بودجه بسیار خوبی که در وزارتخانه برای ادامه بازسازی تئاتر شهر مصوب شده متاسفانه به خاطر بی‌تدبیری امکان انجام آن چیزی که شایسته تئاتر شهر است فراهم نشد.

حتی در سخنانی قابل تامل در مراسم تودیع و معارفه مدیران تئاتر شهر گفته شد که برای تعمیر سقف‌ زیرزمین در گذشته درخواست ۲۰۰ میلیون تومان پول شده بود که به دلیل تامین نشدن اعتبار رها شده بود، اما با همکاری مدیریت و کارکنان مجموعه در مدت زمانی کم و با ۳ میلیون تومان آن را درست کردند.

همچنین مهدی شفیعی خاطر نشان کرد:‌ بازسازی‌ها در این مجموعه یا باید با مطالعه دقیق و اعتبار مشخص انجام شود و اگر غیر از این باشد انجام نشود بهتر است چون وضعیت این مجموعه برای تامین اعتبار بازسازی خارج از اختیارات اداره کل هنرهای نمایشی است و دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره تصمیم‌گیری می‌کند که اخیرا حدود ۶ میلیارد اعتبار گرفته‌اند اما چیزی تخصیص پیدا نکرده و این فرصت هم تا تیرماه بیشتر نیست.

صحبت از این ۶ میلیارد و نیز شنیده‌هایی از کمک مالی چند میلیاردی از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه (محمد باقر نوبخت) که به طور رسمی و غیررسمی منتشر شده نیز در نوع خود جالب توجه است چون مشخص نیست اگر گرفته شده برای چه اموری صرف شده است. 

بنابراین با توجه به اینکه طبق وعده‌ها و اظهارات رسمی مسئولان وزارت فرهنگ و تئاتر، دست‌کم در یکی دو سال اخیر اعتبار خوبی برای بازسازی تئاتر شهر در نظر گرفته شده بود به نظر ضروری می‌رسد یک بار برای همیشه آنچه در این یک دهه برای بازسازی ساختمان مدور چهارراه ولیعصر (عج) هزینه شده به صورت شفاف اعلام شود، بویژه آنکه این مسئله در دستور کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هست و نه تنها برخی زیر مجموعه‌های این وزارتخانه تاکنون اقدام به شفاف‌سازی مالی کرده‌اند بلکه حسین انتظامی مشاور ارشد سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ نیز به استفاده از ظرفیت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکید کرده است. 

همچنین باید بررسی شود که در این دو ماه باقی‌مانده تا پایان سال مالی تمدید شده و برای خرج کردن سه میلیاردی که از اعتبارات تئاتر شهر موجود است، آیا ماشینری سالن اصلی در اولویت قرار می‌گیرد یا تکمیل چهارسو و سالن‌های دیگر یا سیستم اطفای حریق و ایمنی مجموعه باید پیش از همه در دستور کار باشد؟!

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه